Je všeobecne známe, že mediálne aktivity politikov narastajú priamo úmerne zostávajúcim dňom do volieb. Tie najbližšie nás čakajú 9.novembra, kedy budeme voliť nových županov a poslancov samosprávnych krajov.

Už dlhšie ide po Bystrici hláška, že Peter Gogola bude v novembri kandidovať za poslanca BBSK a na rok zasa za primátora. Mohlo by tomu nasvedčovať aj jeho víkendové vystúpenie v regionálnej TV Hronka spolu s kandidátom SDKÚ-DS na župana Ľudovítom Kaníkom. Pravdupovediac náhla účasť „nezávislého“ primátora v politickej diskusii tesne pred regionálnymi voľbami prekvapila z viacerých uhlov pohľadu.

Nič proti Kaníkovej mediálnej prezentácii, ktorý aj v neoficiálnej volebnej  kampani využíva každú možnosť komunikácie s potenciálnymi voličmi. Napokon proti silnému kandidátovi Smeru, ktorého podporuje aj KDH, mu nič iné nezostáva. Ale ak si k nemu sadne banskobystrický primátor, môžeme si o tomto komunálnom politikovi myslieť, že osobne podporuje prítomného kandidáta na župana a zrejme chce sám kandidovať na poslanca, možno aj s podporou niektorej z pravicových strán.

Problém je v tom, že mesto Banská Bystrica za svoj vysielací čas o činnosti samosprávy platí regionálnej TV Hronka 33.000 eur ročne z mestského rozpočtu. Ak by do tohto televízneho priestoru hradeného z peňazí banskobystrických daňových poplatníkov mala patriť aj víkendová diskusná relácia dvoch politikov robiacich si neskrývanú predvolebnú kampaň, to by bola iná „káva“.

Politológovia tvrdia, že volebná kampaň začína prvý deň po práve skončených voľbách. Mimochodom tie posledné komunálne boli koncom novembra 2010 a na rok budú ďalšie. Pamätníci ešte nezabudli, že Peter Gogola pri predvolebnej kritike svojho predchodcu spomínal aj údajné zneužívanie Radničných novín na osobnú propagandu bývalého primátora, čo on vraj zmení.

Ubehlo už viac ako dva a pol roka od nástupu súčasného primátora do funkcie a pohľad do aktuálnych Radničných novín napovedá, že frekvencia publikovania správ o takmer každom pozitívnom kroku Petra Gogolu (aj s jeho redakčným stĺpčekom) už dávno presiahla intenzitu Public Relations primátorov pred ním a takmer nikomu (ani jemu samotnému) to nevadí.

Azda by bolo načim pripomenúť Bystričanom, že zo svojich daní prostredníctvom mestského rozpočtu prispievajú ročne na vydávanie Radničných novín sumou 64.000 eur. Už iba čerešničkou na torte je tlač tohto mesačníka, ktorú roky zabezpečuje firma primátorovho prednostu MsÚ Miroslava Rybára.

Preto neprekvapuje, že sa už aj medzi poslancami začali ozývať hlasy, načo je mestu v ére informačnej revolúcie a pri napnutom verejnom rozpočte takáto tlačovina.

Zhrnuté a podčiarknuté – osobná či politická volebná kampaň našich samosprávnych a štátnych politikov vo verejných funkciách je normálna, ale mali by ju robiť transparentne, oddelene od svojej dobre platenej práce pre občanov a za vlastné. To len aby sme raz v hanbe nezostali…

V Banskej Bystrici, 30.júla 2013                                                                                                                                                                         

Autor blogu:

Miro Toman

Živnostník z Banskej Bystrice. Pôvodným povolaním statik, chviľu aj politik a mestský poslanec, teraz redaktor portálu bystricoviny.sk, ktorý otvorene píše, čo si myslí.