Spolu s Prešovom sme jediné krajské mesto, ktoré nemá cestovné poriadky v Google Maps. Problémom je zmluva s dopravcom SAD Zvolen. Bez jeho súhlasu nemôže mesto dáta importovať. Na výzvy dopravca nereaguje a ani po roku dáta neposkytol.

Opakujúca sa situácia, tentoraz počas Radvanského jarmoku. Prišli nás pozrieť známi z Bratislavy, automaticky dávajú do Google Maps trasu, aby si pozreli ako sa dostanú ku nám na sídlisko. Nič sa však nedozvedia. Banská Bystrica je spolu s Prešovom jediné krajské mesto, ktoré cestovné poriadky v Google Maps nemá. Ostatné informačné alternatívy vyžadujú komplikované vyklikávanie zastávok a znalosť banskobystrických reálií. Nájsť správnu linku je pre návštevníkov náročné.

Odporúčanie zaviesť dáta do Google Maps pritom vyplýva aj zo strategického dokumentu mesta Banská Bystrica. Za Plán udržateľnej mobility (PÚM) zaplatila samospráva 384-tisíc eur. Cestovné poriadky v Google Maps sa objavujú v zásobníku opatrení, ktoré má mesto realizovať. Počíta s tým aj Plán dopravnej obslužnosti mesta: “Odporúčame najmä pre zvýšenie využívania MHD Banská Bystrica návštevníkmi mesta aj možné rozšírenie zdroja informácii, aby cestovné poriadky boli súčasťou na Mapách Google, ako je tomu napríklad v Žiline. Ide aj o inováciu, ktorá môže pritiahnuť mladých ľudí do verejnej osobnej dopravy.”

Dopravca SAD Zvolen mesto ignoruje

Problémom je pre mesto nevýhodne formulovaná zmluva s dopravcom z roku 2020. Bez súhlasu dopravcu nemôže mesto poskytnúť cestovné poriadky tretej strane. V reakcii na interpeláciu poslanca MsZ Davida Kapustu mesto 20.6.2023 napísalo, že “Zverejňovanie údajov z mestskej hromadnej dopravy sa riadi zmluvnými podmienkami príslušných zmlúv s dopravcami. V tomto zmysle zverejnenie údajov tretím stranám podlieha súhlasu dopravcu. Mesto Banská Bystrica momentálne nemá od dopravcov dáta vhodné na vloženie do Google Maps.”

Následne viceprimátor pre dopravu Jakub Gajdošík v novembri 2023 na dopravnej komisii informoval, že mesto dáta od dopravcu vyžiadalo. Nastalo ticho, aby sme sa v apríli po opätovnej interpelácii poslanca Kapustu dozvedeli, že “​​Mesto Banská Bystrica doposiaľ neobdržalo od dopravcov vyjadrenie k požiadavke o súhlas na sprístupnenie dát pre potreby Google Maps.”

Mesto je tak rukojemníkom dodávateľa SAD Zvolen na čele s neúspešným kandidátom na predsedu BBSK Adriánom Polónym. Iba v roku 2023 pritom samospráva spoločnostiam SAD Zvolen a DPM (kde SAD Zvolen vlastní 51% akcií) vyplatila 9,6 milióna eur. Radosť spolupracovať s takým dodávateľom, čo poviete?

SAD Zvolen môže ignorovať mesto až do roku 2031, do kedy má platnú zmluvu na prevádzku autobusovej a trolejbusovej dopravy v Banskej Bystrici.

Dovtedy sú Banskobystričania a návštevníci mesta odsúdení na každodenný tréning v geografických a orientačných schopnostiach.

Na kraji to ide

Dobrou správou je, že v Google Maps sú už vložené prímestské linky, ktoré organizuje Banskobystrický samosprávny kraj. Integrovaný dopravný systém (IDS) spočiatku zaspal, ale vďaka intervencii a ústretovému prístupu predsedu BBSK Ondreja Luntera si už vyhľadáte aspoň spoje, ktoré financuje župa.

Tá má pritom zmluvu s rovnakým dopravcom ako mesto – teda SAD Zvolen. Kraj si však pri verejnom obstarávaní dal na zmluvné podmienky väčší pozor a myslel aj na transparentnosť dát.

Autor blogu:

Matej Bučko

Po piatich rokoch v Bratislave som sa vrátil domov do Banskej Bystrice a dianie v meste mi nie je ukradnuté.