Určite ste všetci zaregistrovali, že Rooseveltova nemocnica v týchto mesiacoch prechádza výraznou prestavbou. V súvilosti s búracími a stavebnými prácami malo dôjsť aj k zmenám v organizácii dopravy. Tieto zmeny sa pritom netýkajú len areálu nemocnice, ale výrazne zasahujú aj do mobility celého mesta,

V oktróbri sa na progres týchto zmien spýtal jeden z aktivistov:

Matej Bučko , 9.10.2024 – PLÁNY ZOSTALI IBA NA PAPIERI
Keď v máji na tlačovej konferencii predstavil primátor Nosko a vedenie nemocnice plán dopravnej obslužnosti nemocnice v súvislosti s jej prestavbou, zostal som v úprimnom úžase. Bola to ambícia hodná verejnej dopravy 21. storočia. Buspruhy, záchytné parkoviská, intervalová doprava, cyklopruhy, atď. To všetko malo byť intenzívne komunikované s verejnosťou a pripravené k 1. septembru. Tešil som sa, že takýto prepracovaný dopravný plán v našom meste vznikol a fandil nemocnici, že keď sa osvedčí, bude aplikovaný na celé mesto.

Prišiel však začiatok školského roka a zostalo ticho. Až v čase prípravy tohto videa, teda 1. októbra zvolalo vedenie nemocnice tlačovku, kde oznámilo, že buspruhy budú realizované v polovici novembra. O ostatných opatreniach zostalo ticho. Takto si intenzívnu komunikáciu nepredstavujem.
Búracie práce pri výstavbe novej nemocnice pritom už začali. Detská nemocnica zatvorila interné parkovisko s kapacitou 130 miest. O záchytných parkoviskách a intervalovej MHD ani slovo, zamestnanci si musia poradiť sami.
Je mi to úprimne ľúto. Vyzeralo to dobre, bohužiaľ opäť raz iba na papieri (zdroj, 9.10.2024)

Mestský úrad na tieto otázniky zareagoval nasledovne:

9.10.2024 – Dobrý deň, realizácii akýchkoľvek opatrení na cestách, akými sú buspruhy, zmena dopravného značenia, cyklopruhy a pod. musí predchádzať schválenie dopravného projektu a určenie dopravného značenia. Vypracovanie dopravného projektu pre Rooseveltovu nemocnicu zabezpečovala externá spoločnosť. Keďže táto spoločnosť odovzdala projekt, ktorý nebol vypracovaný oprávnenou osobou a všetky kompetentné orgány k nemu mali výhrady, do dnešného dňa nebolo vydané určenie dopravného značenia. 

Bez jeho schválenia nie je možné tieto opatrenia realizovať. Mesto Banská Bystrica na vzniknutú situáciu zareagovalo zvolaním okrúhleho stola za účasti všetkých kompetentných, s cieľom nájsť zhodu na finálnom dopravnom riešení. Na základe záverov z tohto stretnutia všetci zodpovední postupujú a veríme, že nemocnici sa v krátkom čase podarí predmetné povolenia získať, aby mohla následne pristúpiť k realizácii avizovaných opatrení.

Všetky svoje deklarované aktivity, ktoré má realizovať mesto Banská Bystrica sú k dnešnému dňu splnené – zrekonštruovalo sa hlavné parkovisko nad Rooseveltovou nemocnicou, s dopravcami boli vytvorené nové cestovné poriadky MHD a je pripravené všetko potrebné k spusteniu systému regulovaného parkovania, s cieľom motivovať ľudí dochádzajúcich do nemocnice, aby využívali prostriedky MHD (9.10.2024, zdroj).

V podobnom duchu sa vyjadril aj viceprimátor Gajdošík na ostatnom rokovaní zastupiteľstva.

Mńa táto téma zaujala tiež a tak som sa pokúsil zostaviť akúsi chronológiu, ako sa v priebehu roka vyvíjala.

Ja pre úlnosť doplním, že Ideový zámer (projekt mobility nemocnice) obsahuje dôležité upozornenie, že z navrhnutých opatrení sa musia uskutočniť všetky, aby sa dosiahol želaný efekt, Zoznam akčných bodov v pláne mobility teda nie je ponukou, ale balíkom opatrení. Tento balík osbahuje aj niektoré ďalšie návrhy, nielen tie, o ktorých bude zmienka v tomto blogu (napr. osveta v prospech mobility, car-pooling a pod.). Podrobnosti možno nájsť v samotnom dokumente Ideového zámeru (viď linky na konci blogu).

Predmetom tohto blogu budú teda len tie opatrenia, o ktorých vznikol spomenutý verejný diškurz (o ostatných opatreniach neviem podať presnejšiu správu).

Vyjadrenie jednej z autoriek ideového zámeru:
Andrea Štulajterová: Potešil ma záujem vedenia nemocnice vypracovať ideový zámer riešenia dopravy a mobility, pretože som v tom videla príležitosť pomôcť nielen Rooseveltovej nemocnici, ale aj celému mestu Banská Bystrica. Mesto má s dopravou dlhodobo problémy a chýbajú tu nové prístupy k riešeniam. Poznám najlepších expertov na túto oblasť, či už na Slovensku, alebo v zahraničí, a veľmi rada som prisľúbila zostaviť pracovný tím, ktorý navrhne ideové riešenie podľa najnovších metodík a trendov, s dôrazom na udržateľnú dopravu a moderné prístupy. Keďže výstavba nemocnice bude trvať niekoľko rokov, bolo od začiatku jasné, že je potrebné myslieť nadčasovo. Riešenia dopravy založené na tradičných prístupoch, kde sa kladie dôraz najmä na plynulosť a bezpečnosť motorovej dopravy, by boli zastarané a v dlhodobom horizonte nefunkčné. Doprava a mobilita sa dnes uberajú iným smerom – k udržateľnosti, s dôrazom na zvyšovanie podielu aktívnych foriem dopravy, a v prípade Banskej Bystrice, ktorá má kopcovitý terén, najmä na kvalitnú a bezpečnú verejnú dopravu. Ideový zámer , založený na dátach a dôkladných analýzach, sa z môjho pohľadu naozaj vydaril, teraz je dôležité, aby sa správne implementoval.

Chronológia

  • 12.6.2023 – Vláda SR schválila dotáciu na  prestavbu Rooseveltovej nemocnice. – zdroj.
  • 22.12.2023 -13.2.2024 – nemocnica organizuje obstarávanie na vypracovanie plánu mobility. Konkrétne ide o dielo s názvom „Ideový zámer mamanžmentu mobility počas rekonštrukcie a výstavby novej nemocnice„. Víťazom tendra je firma B-cyklo s.r.o. (Banská Bystrica).
  • 21.2.2024 – uzavretie zmluvy medzi nemocnicou a vyššie spomenutým zhotoviteľom
  • V zmluve sa stanovil aj harmonogram prác:
  • 22.5.2024 – odovzdanie diela (ideového zámeru).
  • 31.5.2024 nemocnica objednáva ďalší materiál, ktorý nadväzuje na vyššie spomenutý ideový zámer.  Ide o projekt organizácie  dopravy resp. dopravného značenia. Ide teda už o konkrétny návrh (nákres) riešenia napr. bus pruhov resp. prechodov pre chodcov a pod. Zhotoviteľom je firma BicyPark – Parkovanie bicyklov, s. r. o.
  •  2.7.2024 – odovzdanie prvej verzie projektu organizácie dopravy (dopravného značenia) nemocnici od zhotoviteľa BicyPark – Parkovanie bicyklov, s. r. o.
  • 26.7. 2024 – nemocnica zaslala projekt dopravného značenia na Okresný dopravný inšpektorát a na ďalšie verejné inštitúcie.
  • 28.8.2024 – Okresný dopravný inšpektorát (ODI) vyslovuje nesúhlas s projektom. Dôvodil pritom o.i. tak, že projekt mal byť spracovaný stavebným inžinierom pre dopravné stavby. Inšpektorát mal aj mnohé vecné výhrady.
  • 12.11.2024 – nemocnica podáva ďalšiu verziu projektu
  • 21.11.2024 -ďalšie zamietavé rozhodnutie dopravného inšpektorátu
  • Ďalšie miľníky  – neviem konkretizovať, teda aspoň ich neviem priradiť ku konkrétnym dátumom. Každopádne v priebehu roka sa konali rôzne stretnutia medzi jednotlivými aktérmi (nemocica, radnica, BBSK, zhotovitelia a projektanti, polícia), Nejaká ďalšia komunikácia zrejme prebiehala aj medzi ODI a nemocnicou (resp. zhotoviteľmi jej projektu). Je možné, že prebiehala aj mezi už spomenutými miľníkmi.

Chronológiu zavŕším pomerne čerstvým vyjadrením pána viceprimátora:

Jakub Gajdošík, MsZ, dňa 10.12.2025 – Oneskorenie nespôsobila  ani radnica ani nemocnica. Je za ňho zodpovedný externý zhotoviteľ, ktorého vybrala nemocnica. Zhotoviteľ síce pripravil projekt dopravného značenia, ale ten bol zo strany orgánov zamietnutý.  Konkrétne chyby zhotoviteľa vám vysvetlíme na zasadnutí dopravnej komisie. Teraz už na téme pracuje iný zhotoviteľ.

Kto a ako spôsobil omeškanie reorganizácie dopravy?

Spomenuté prvé poverenie (na vypracovanie projektu), o ktorom je reč, udelila nemocnica až v máji 2024. Doprava pred nemocnicou ale kolabuje už viac ako 10 rokov. Prečo neprišla objednávka na zmenu dopravného značenia skôr?

Na zasadnutí komisie sa budú vysvetlovať zrejme len tohtoročné problémy v tejto téme, My sa v tomto blogu môžeme porozprávať aj  o starších problémoch. Vypichnem dva miľníky – jeden z roku 2023 a druhý z roku 2019. V ďalších častiach blogu sa potom vrátim aj do súčasnosti, teda ku aktivite, o ktorej hovorí pán viceprimátor.

Rok 2023 – neskoré objednanie ideového zámeru

Správa o tom, že sa nemocica bude vo veľkom rekonštruovať, prišla v júni 2023 (viď harmonogram vyššie). Tender na ideový zámer mobiity bol ale spustený až o pol roka neskôr, teda v decembri 2023.  Nemohol sa tento čas využiť lepšie? Prečo nemocnica nezačala projekt obstarávať skôr, napr. niekedy v septembri roku 2023?

Roky 2015 – 2019: zrušenie tendra na plán mobility

V roku 2018 radnica spustila veľký tender na vypracovanie tzv.  Plánu udržateľnej mobility (PUM). Súťaž sa uskutočnila a bol aj vyhlásený víťaz tendra. Napokon bolo ale obstarávanie zrušené po zásahu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Na konkrétne dôvody ÚVO sa vtedy spýtal poslanec David Kapusta na jednom zasadnutí MsZ. Primátor Ján Nosko vtedy reagoval iba akýmsi bonmotom (viď link nižšie). Téma potom išla do stratena a nebola ani predmetom rokovania dopravnej komisie (viď staršie zápisnice).

Ja som si teda toto rozhodnutie ÚVO vypýtal prostredníctvom info-zákona. Nie som zástancom akejsi automatickej dôvery v rozhodnutia úradov. Rozhodnutie ÚVO som si prečítal a na základe jeho obsahu som potom zostavil svoj blog. Na jeho konci som prišiel k záveru, že Mesto  si problémy s ÚVO spôsobilo samo a to nevynútenými chybami pri komunikácii s ÚVO. Link na môj vtedajší blog. Argumenty ÚVO mi dávali zmysel aj po vecnej stránke.

Zrušenie tendra malo za následok ročný odklad vyhotovenia plánu mobility a to zase malo za následok odklad ďalších dôležitých rozhodnutí Mesta (parkovacia politika, analýza grafikonu MHD) – viď moje poznámky na konci tohto blogu.

Banská Bystrica mala v roku 2020 smolu aj v tom, že kým sa stihol tender zopakovať, svet postihla pandémia a prepravné návyky ľudí sa dočasne zmenili. Sčítanie dopravy sa tak muselo odložiť o takmer ďalší rok.

Rok 2024 – ako (ne)rozdeľovať úlohy pri strategických rozhodnutiach v doprave

Keď si pozrieme projekt dopravného značenia (viď linky na konci blogu), tak zistíme, že nemocina organizovala zmeny  (o.i.) aj na týchto uliciach:

  • Tajovského ulica (správca cesty – BBSK)
  • Švermova ulica (správca cesty – Mesto)
  • Jedľová ulica (správca cesty – Mesto)
  • na výkresoch vidím návrhy značiek  aj na okraji mesta (zrejme R1?)

 

Na spomenutých uliciach sa navrhovali bus pruhy, dopravné značky resp. iné úpravy. Ako vidíme, nemocnica sa pustila do reformy v mobilite vo veľkom, teda aj nad rámec svojho vlastného areálu. Jej projekty reogranizujú grafikon MHD, menia značenie na cestách, ktoré sú pod správou niekoho iného – teda kraja či mesta. í.

Takýto postup je podľa mňa nevhodný. Ja by som privítal skôr takúto deľnu práce:

  1. Koordinátorom všetkých zmien v mobilite je samospráva (buď Mesto alebo BBSK)
  2. Určený koordinátor vyzve všetkých veľkých zamestnávateľov v okolí, aby si vypracovali svoje vlastné, čiže inštitucionálne plány mobility.
  3. Súčasťou takýchto plánov bývajú (okrem iného) aj požiadavky voči okolitému prostrediu. Mám na mysli požiadavky na grafikon MHD, konkrétny počet ľudí, ktorí sa do inštitúcie musia prepraviť a pod.
  4. Obe samosprávy (Mesto aj župa) tieto požiadavky by mali zahrnúť do svojich vlastných plánov mobility.
  5. Konkrétne zmeny dopravného značenia napokon  projektuje správca danej komunikácie (BBSK resp. Mesto). Musia tak urobiť vo vzájomnej koordinácii, keďže cesty v ich správe na seba nadväzujú (viď napr. cesty na Tajovského a Švermovej ulici).

Nech už sa ale zvolí akákoľvek deľba práce, konečnú zodpovednosť za mobilitu v meste nesú vždy tie inštitúcie, ktoré majú vo svojej správe jej kľúčové prvky  (chodníky, cesty, verejná doprava). Táto zodpovednosť sa teda dá delegovať na druhých, ale nedá sa jej zbaviť.

Kto môže vyhotovovať projekty?

V chronológii v prvej časti blogu sme spomenuli, že dopravný inšpektorát (ODI) pôvodný projekt zamietol kvôli chýbajúcemu osvedčeniu. Treba si ale povedať, že zodpovednosť za výber zhotoviteľa (resp. jeho osvedčenie) nesie aj objednávateľ, nielen samotný zhotoviteľ. Ak by to bola pravda, že takéto osvedčenie je naozaj potrebné, ako to mohlo nemocnici ujsť pri výbere zhotoviteľa? Aj kvôli takýmto situáciám si myslím, že zákazky tohto typu by mali  obstarávať samosprávy. Tie majú totiž s projektami dopravného značenia určite viac skúseností. Nezdá sa mi rozumné, že to Mesto a župa nechali na pleciach nemocnici.

Ako som spomínal vyššie (ohľadom obstarávania PUM-u), nie som zástanca myšlienky, že rozhodnutia ktoréhokoľvek orgánu musíme automaticky považovať za správne. O každom rozhodnutí možno viesť aj vecnú debatu. Ja sa v tejto téme nevyznám, ale disponujem stanoviskom pôvodného zhotoviteľa, ktorý s týmto rozhodnutím ODI (o potrebe osvedčenia) nesúhlasí:

Peter Netri, jeden zo zhotoviteľov projektu organizácie dopravy:. Ostrovčeky sú navrhované ako dopravné zariadenie – napr. plastový vodiaci obrubník alebo lepený betónový obrubník). Na navrhovanie dopravného značenia a dopravného zariadenia nie je potrebná dokumentácia spracovaná, overená, opečiatkovaná či podpísaná stavebným inžinierom pre dopravné stavby.

Pán Peter Netri mi poslal aj odvolávku na včerajší článok zverejnenom na právnom portáli ROPOaOBCE:

Michal Daniel (autor článku), 17.12.2024 – Kto môže vyhotovovať projekty? … Odpoveď je v aktuálnej legislatívnej situácii jednoduchá, projektovať môže hocikto, pretože v tejto oblasti nie je zadefinovaná akákoľvek odborná spôsobilosť, nie je potrebné žiadne vzdelanie či prax.

Napriek tomu evidujeme v praxi snahu Slovenskej komory stavebných inžinierov túto činnosť„ovládnuť“, aby projektovať organizáciu dopravy mohli výlučne autorizovaní stavební inžinieri. Niektoré dopravné inšpektoráty aj bez legislatívnej opory dokonca vo svojich stanoviskách vyžadujú, aby bol projekt vyhotovený takouto osobou, z hľadiska zákona však táto požiadavka neobstojí.

Tieto snahy považujeme za nesprávne až nebezpečné, pričom vychádzame z našich skúseností. Stavebný inžinier je totiž zameraný na oblasť stavebníctva, pričom organizovanie dopravy prostredníctvom dopravného značenia je odlišným odborom (link).

Zoznam zdrojov, na ktoré sa článok odkazuje:

1) Viac tu https://ocestnejpremavke.sk/nova-vyhlaska
2) Viac tu https://ocestnejpremavke.sk/po-styroch-rokoch a tu https://ocestnejpremavke.sk/vieme-stavat-bezpecne-cesty
3) V prípade záujmu pozri dôvodovú správu k zákonu č. 60/2018 Z.z. o technickej normalizácii pre bližšie vysvetlenie.
4) Zoznam noriem tu: https://www.ssc.sk/sk/technicke-predpisy-rezortu.ssc

Na konci článku je zmienka, že na tému budú nadväzovať ďalšie články.

Bol septembrový termín vôbec reálny?

Vrátim sa ku spomenutému májovému brífingu predstaviteľov mesta. Ján Nosko a Miriam Lapuníková na ňom  povedali, že všetky sľubované zmeny v doprave sa stihnú uskutočniť ešte pred spustením búracích prác (teda ešte pred 1. septmebrom 2024). Mńa by zaujímalo, na aký konkrétny harmonogram sa vtedy kompetentní spoliehali? Chcel by som si v ňom (ak vôbec existuje) pozrieť, aké časové bloky ponechávali na nasledovné aktivity?:

  • zhotovenie projektu dopravného značenia
  • posudzovanie dopravným inšpektorátom (ODI)
  • prípadná oprava projektu a jeho následné schválenie na ODI
  • schválenie zo strany cestného orgánu (samosprávy)
  • objednanie a uskutočnenie prác v teréne

Pripomínam, že všetky tieto aktivity boli rozplánované na obdobie troch letných mesiacov.  Nemocnica podpisovala objednávku na projekt niekedy okolo 31.52024 a už 1.9.2024 malo byť dopravné značenie „namaľované“.

Prečo sa zo stretnutí nerobia zápisy?

Pripomeniem citát mestského úrad zo začiatku tohto blogu:

Mesto zareagovalo zvolaním okrúhleho stola za účasti všetkých kompetentných, s cieľom nájsť zhodu na finálnom dopravnom riešení. Na základe záverov z tohto stretnutia všetci zodpovední postupujú.

Ja som si z tohto strenutia skúsil vypýtať aj zápisnicu. Radnica mi ale odpísala, že ju nemajú, lebo ani nebola vytvorená. Takýto prístup ja osobne považujem za manažérsku chybu. Z dôležitých rokovaní by sa zápisy robiť mali. Ak pre nič iné, tak už len preto, aby mali všetci partneri v rukách dôkaz, na čom sa dohodli.

Zápisy majú zmysel aj kvôli transparentnosti. Voliča by po správnosti malo zaujímať, kto prišiel s akým návrhom, resp. či je finálne riešenie výsledkom všeobecnej zhody alebo či niektorá zúčastnená strana bola prehlasovaná (donútená ku kompromisu).

Na mestský úrad som si potom podal ešte jednu žiadosť o informácie. V nej som sa dopytoval  na akékoľvek stanoviská Mesta ohľadom dopravného značenia. Z odpovedi je zrejmé, že radnica nemala žiadne vlastné pripomienky ku konkrétnemu riešeniu dopravného značenia. Každopádne nie je mi jasné, či do tejto odpovede boli zahrnuté aj voľné debaty spomenuté vyššie.

Celá odpoveď mestského úradu:

Požiadali ste o sprístupnenie stanovísk ku zmene dopravného značenia pri areáli Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta Banská Bystrica, ktoré Mesto Banská Bystrica adresovalo nemocnici resp. priamo externým zhotoviteľom, ktorí boli nemocnicou na jej vypracovanie poverení. Konkrétne požadujete stanoviská ku bus-pruhom a aj k iným prvkom (ich parametre, umiestnenie, šírka a pod.).

Na Vašu žiadosť Vám sprístupňujeme nasledujúce informácie: Mesto Banská Bystrica nevydalo do dnešného dňa žiadne stanovisko k zmene dopravného značenia na
miestnych cestách. Projektová dokumentácia k doplneniu dopravného značenia je v procese schvaľovania. Žiadateľom o doplnenie dopravného značenia je Fakultná nemocnica s poliklinikou F.D.Roosevelta. Okresný dopravný inšpektorát PZ v Banskej Bystrici požadoval prepracovanie návrhu doplnenia dopravného značenia. Cestný správny orgán pre miestne a účelové cesty v meste Banská Bystrica následne po vydaní súhlasného stanoviska Okresného dopravného inšpektorátu PZ Banská Bystrica vydá určenie použitia dopravného značenia.

Dopravný inšpektorát má teda len poradný hlas. Konečné stanovisko (ako aj zodpovednosť) leží na pleciach „cestného správneho orgánu“. Pokiaľ tomu správne rozumiem, tým môže byť obec, župa alebo aj iný orgán podľa okolností (napr. typu cesty, správcu cesty).

Kedy zverejnia pripravený grafikon?

Ako sme si spomenuli vyššie, mestský úrad teda potvrdil, že „cestovné poriadky sú pripravené v spolupráci s dopravcami.“ Ja som si tento „pripravený materiál“ skúsil vypýtať   prostredníctvom info-zákona. V odpovedi mi ale Mesto napísalo, že grafikon nemajú a teda mi ho ani nevedia poslať (stav ku 28.10.2024). Zrejme ho teda „drží“ iba súkromný dopravca a Mestu ho poskytuje iba k nahliadnutiu. Takúto situáciu považujem za kurióznu. Ako je to možné, že Mesto u seba nemá kópiu  grafikonu územia, ktoré spravuje?

Objednávateľom MHD je totiž Mesto a nie dopravcovia. Preto by malo mať aj kontrolu nad jej grafikonom. Túto kontrolu si predstavujem tak, že Mesto má vždy u seba kópiu dokladu o dohodnutých zmenách v cestovnom poriadku. Som zvedavý, ako by sa  riešila prípadná konfliktná situácia, kedy by dopravca odmietal začať jazdiť na základe nejakej ústnej dohody. Ako by mestský úrad preukázal verejnosti (súdu?), že si zmenu u dopravcu naozaj vyžiadal?

Mám za to, že pokiaľ radnica nevie nový grafikon riadne vydokladovať (ani dopravcovi, ani verejnosti), nemôžeme ho označiť za „pripravený“.

Aj Ideový zámer (vypracovaný nemocnicou) obsahuje konkrétny návrh zmien v cestovnom poriadku. Z vyjadrenia Mesta ale nie je ale jasné, či ide o tú istú verziu ako sa „pripravila spolu s dopravcami“.

Môj záver

Podla môjho názoru sa samosprávy v tejto téme dopustili niekoľkých manažérskych chýb:

  1. omeškanie mestského plánu udržateľnej mobility
  2. delegovanie svojich úloh na nemocnicu (cesty patria samosprávam, ale projekty k nim vypracovávala nemocnica)
  3. dlhý čas, ktorý uplynul od schválenia vládnej dotácie po obstarávanie dopravného riešenia
  4. chýbajúce zápisy z rokovaní
  5. chýbajúci doklad o schválených cestovných poriadkoch
  6. otázny harmonogram s trojmesačným rozpätím
  7. samotný fakt, že problém s dopravou na Tajovského ulici trvá už viac ako 10 rokov

Za body 1 a 5 zodpovedá Mesto Banská Bystrica, za ostatné (povedzme) rovným dielom obe samosprávy. Mestský úrad preto, lebo všetky navrhované zmeny sa týkajú územia mesta, Banskobystrický kraj preto, lebo  najdôležitejšia dopravná tepna je jeho v správe. Myslím tým cestu na Tajvského ulici vrátane križovatky pri Lidli.

Zodpovednosť za dlhodobý stav:

  • Mestský úrad pod vedením Jána Noska, Jakuba Gajdošíka
  • Banskobystrický kraj pod vedením Ondreja Luntera (kraj nemá podpredsedu s pôsobnosťou v oblasti dopravy).

Poznámky na okraj

  • Link na materiály získané prostredníctvom info-zákona. – úložisko. Žiadosti som posielal na nasledovné inštitúcie –  Rooseveltova nemocnica, Okresný dopravný inšpektorát, Mesto Banská Bystrica. V úložisku možno nájsť napr. ideový zámer resp. iné dokumenty.
  • Tému som komunikoval aj s oboma zhotoviteľmi projektov mobility (ideového zámeru resp.  projektu dopravného značenia).  Kontakty mi poskytla Andrea Štulajterová. Tá je zároveň jednou s autoriek prvého spomenutého projektu (ideového zámeru). Andrea Štulajterová ma zároveň oboznámila s jeho myšlienkou a jeho závermi.  Pokiaľ viem, tak polemika s dopravným inšpektorátom nesúvisí so spomenutým projektom (ideového zámeru), ale s  projektom, ktorý naň nadväzoval (projekt dopravného značenia). Ten má iného zhotoviteľa a v ňom sa už kreovali konkrétne výkresy bus-pruhov, prechodov pre chodcov a pod. Jeho zhotoviteľ mi zaslal všetky materiály, o ktoré som ho poprosil a pripojili k nim aj svoje stanovisko k tejto téme. Ja som sa napokon rozhodol toto stanovisko zatiaľ nezverejňovať. V tomto blogu sa teda zaoberám iba procesnou stránkou, Tá vecná stránka môže byť predmetom nejakého budúceho diškurzu.
  • Zhotoviteľ projektu ma upozornil, že výraz „projektová dokumentácia“ ktorá sa vyskytuje  vo vyjadrení nemocnice, je nepresná – v skutočnosti ide  o projekt organizácie dopravy resp. projekt zmeny dopravného značenia.
  • Aj nemocnica samotná ma upozornila na jeden ich omyl, kedy nesprávne napísali že „projektová dokumentácia“ (po správnosti projekt dopravného značenia) označili  mylne ako súčasť zákazky ideového zámeru.
  • Dátum objednávky projektu dopravného značenia som prevzal z webstránky nemocnice, pričom mi ale nie je jasné, či predstavuje čas objednávky alebo čas jej zverejnenia.
  • V blogu píšem, že meškanie dokumentu PUM malo za následok meškanie ďalších,  nadväzujúcich plánov. Mám pritom na mysli tieto dve reformy – reforma grafikonu (link viď odpoveď Mesta pod mojim podnetom), ale aj reformu parkovacej politiky. Jakub Gajdošík, 13.10. 2021 (rokovanie dopravnej komisie) – jediný dôvod, pre ktorý dnes nie je na stole téma parkovacej politiky je ten, že čakáme na dáta, ktoré vzídu  z Plánu udržateľnej mobility, Nejde teda o to, že by sme na tému nemali čas alebo mali iné priority (zdroj – môj audiozáznam z rokovania komisie).
  • pre lepšiu čitateľnosť používam v blogu pojem „Rooseveltova nemocnica“. V skutočnosti je oficiálnym názvom inštitúcie – Fakultná nemocnica s poliklinikou F. D. Roosevelta Banská Bystrica
  • Ilustračný obrázok – výsek z jedného nákresu z pôvodného projektu dopravného značenia (neviem, či ide o jeho prvú verziu).

Off topic

Čitateľom dávam do pozornosti aj moje ďalšie novšie blogy. Tie sa ale netýkajú priamo Banskej Bystrice, preto som ich nepublikoval na tomto portáli ale na „blogovisku“ SME:

  • Ako Taraba s bystrickými sokoliarmi vybabral – o rozdeľovaní dotácii v réžii Ministerstva životného prostredia – link
  • Obmudsman verzus prezident –  porovnanie občianskych poradní v réžíí ombudsmana a v réžii prezidentských kancelárií – link

Moje blogy na portáli SME – link

Autor blogu:

Tomáš Teicher

Aktivista, člen Komisie mestského zastupiteľstva pre modernú samosprávu.