Pojem „otvorené dáta“ si môže vykladať každý po svojom, nie je to bohvieako presný terminus technicus. Ja budem v tomto blogu pod týmto výrazom myslieť také údaje, ktoré sú verejne dostupné a okrem toho ich vie spracovať aj počítač. To v praxi znamená, že údaje nie sú len tak ľubovoľne vypísané niekde na webe alebo v nejakom PDF súbore. Sú zverejnené v štruktúrovanej podobe, teda sú strojovo spracovateľné.

Takto publikované údaje by potom nejaký softvér dokázal využiť na tvorbu rôznych analýz alebo aj aplikácií pre koncového používateľa (napr. cestujúceho v MHD).

Naozaj nám dáta chýbajú?

V nadpise tohto blogu píšem o tom, že dáta nám chýbajú. Je to naozaj tak? Prečo som nezvolil nejakú neutrálnejšiu formuláciu, napr. že dáta jednoducho nie sú?

Pomôžem si formuláciou v strategickom dokumente Mesta.

Program rozvoja Mesta do roku 2030: Pre úspešnú transformáciu strategického plánovania v meste je mimoriadne dôležitá tvorba otvorených dát.

Ako vidíme, otvorené dáta sú dôležité, a to nie len tak bežne, oni sú dôležité mimoriadne. Ak teda zistíte, že v nejakej oblasti Mesto neposkytuje údaje (ktoré vo svojich databázach má), môžeme teda povedať, že koná v rozpore s vlastným Programom rozvoja.

Publikovanie ovorených dát v oblasti MHD odporúča aj Komisia MsZ pre modernú samosprávu a to na základe dvoch svojich uznesení (z 18.5.2023 a 26.10.2023).

Aké dáta z MHD má mestský úrad od dopravcov už dnes?

Mesto má práve také dáta, aké mu z terénu (zo svojich palubných počítačov) posielajú autobusy a trolejbusy. Zo zverejnených zmlúv vyplýva, že z každého vozidla MHD by mali na dispečing prúdiť takéto údaje:

  • cestovné poriadky
  • počet cestujúcich vo vozidle
  • počet nastupujúcich na jednotlivých zastávkach
  • počte a štruktúre predaných cestovných dokladov
  • údaje o aktuálnej polohe vozidiel
  • údaje o meškaní vozidiel vo vzťahu k platným cestovným poriadkom

V zmluve sa zároveň píše, že Mesto môže tieto údaje poskytovať aj tretím stranám, ale len na nekomerčné účely. Ak by chcel dáta niekto požiť aj na komerčné potreby, už by potreboval súhlas dopravcu.

Ako možno dáta z MHD využiť?

Súkromné spoločnosti by na základe vyššie spomenutých datasetov mohli vytvoriť vlastné aplikácie. Tie by mohli poslúžiť dvojako:

  • komerčné účely – aplikácie s cestovnými poriadkami a aktuálnou polohou spojov (tisíce Bystričanov používa rôzne neštátne aplikácie v oblasti dopravy)
  • nekomerčné účely – nezávislá analytika o efektivite MHD v Banskej Bystrici (štatistiky o meškaní, nadväznosti spojov, resp. využívaní jednotlivých liniek).

Ja som členom komisie MsZ pre modernú samosprávu. Prostredníctvom aktivistickej scény ma kontaktovala spoločnosť nolimit | DEVELOPERS, s.r.o. (Matej Lukáč). Naposledy sme boli v kontakte v decembri 2024. Firma prevádzkuje aplikáciu o MHD a má pokrytie aj v Banskej Bystrici. Problém im spôsobuje práve absencia otvorených dát, ktoré bystrickí dopravcovia odmietajú poskytovať.

To, že by sa údaje o MHD využívali v komerčnej sfére, nesmieme teda chápať ako niečo, čo pochádza „od čerta“. Údaje sa na komernčný účel môžu využívať aj dnes, akurát nad nimi  nemá kontrolu verejná inštitúcia (Mesto) ale súkromné monopoly SAD Zvolen a Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, a.s.

Údaje o doprave by sa pritom mohli využívať aj v ďalších aplikáciách. O jednej z nich napísal blog aj kolega aktivista.

Matej Bučko, 10.9.2024: Spolu s Prešovom sme jediné krajské mesto, ktoré nemá cestovné poriadky v Google Maps. Odporúčanie zaviesť dáta do Google Maps pritom vyplýva aj zo strategického dokumentu mesta Banská Bystrica. Za Plán udržateľnej mobility (PÚM) zaplatila samospráva 384-tisíc eur. Viceprimátor pre dopravu Jakub Gajdošík v novembri 2023 na dopravnej komisii informoval, že mesto dáta od dopravcu vyžiadalo. Nastalo ticho, aby sme sa v apríli po opätovnej interpelácii poslanca Kapustu dozvedeli, že “​​Mesto Banská Bystrica doposiaľ neobdržalo od dopravcov vyjadrenie k požiadavke o súhlas na sprístupnenie dát pre potreby Google Maps.” (viď blog Mateja Bučka).

Moja poznámka: zaujalo ma, že SAD Zvolen žiadosti pána viceprimátora nielenže nevyhovela, ona na ňu ani neodpovedala. Myslel som si, že vzájomné vzťahy medzi SAD Zvolen a Mestom Banská Bystrica sú na vyššej úrovni.

Čo hovorí o údajoch z MHD zákon?

O  dátach v doprave sa hovorí aj v slovenskej legislatíve. Od roku 2023 v nej platia nové pravidlá a o.i. sa v nich dočítate:

§ 25 Elektronické systémy platieb a vybavenia cestujúcich a zverejňovanie dát

(2) Dopravca, ktorý poskytuje dopravné služby na základe zmluvy o dopravných službách, je povinný poskytovať prevádzkové údaje podľa osobitného predpisu 31) prostredníctvom národného prístupového bodu vo formáte vhodnom pre strojové spracovanie najmä v rozsahu
a) cestovný poriadok,
b) poloha dopravných prostriedkov,
c) informácie o meškaniach, výlukách a mimoriadnych udalostiach,
d) informácie o poskytovaných službách na staniciach a zastávkach,
e) informácie o poskytovaných službách v dopravných prostriedkoch.

Moja poznámka: Nikde som nenašiel žiadny výklad tohto zákona, či už platí alebo či to v praxi znamená aj publikovanie dát pre verejnosť.  Zjavne o takejto možnosti nevie ani mestský úrad, keďže aj ten (ako sme si spomenuli vyššie) si súhlas pýta z iného zdroja (konkrétne od SAD Zvolen pre potreby aplikácie Google Maps).

Prečo nemáme otvorené údaje aspoň na nekomerčné účely?

Takúto otázku som položil prestaviteľom mesta v októrbri 2024. Odpovedal mi zástupca Mesta.

Martin Snopko, Oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí, 16.10.2024: v prípade Vami spomínaných dát (cestovné poriadky, resp. dáta z palubných počítačov vozidiel MHD) je pre ich zverejňovanie potrebný súhlas dopravcov, ktorým mesto Banská Bystrica nedisponuje. Mesto je viazané dodržiavaním legislatívnych predpisov a zmluvných podmienok. 

Môj komentár: ako som spomenul vyššie, nie je to celkom tak, ako to hovoí pán Snopko. Mesto potrebuje súhlas len v tom prípade, ak údaje šíri na komerčné účely. Nekomerčné využitie totiž súhlasu dopravcov nepodlieha – viď zmluvy s dopravcami. Na druhej strane pán Snopko v istom zmysle pravdu má, o tom si povieme v nasledujúcej kapitole.

Ako definovať nekomerčnosť využitia dát?

Na túto tému som sa rozprával s aktivistom (právnikom), ktorý sa špecializuje na otvorené údaje.

Ľubomír Illek, slovensko.digital, október 2018: pojem „nekomerčné využitie“ je veľmi vágny. Z právneho hľadiske je dôležité uviesť konkrétnu verziu licencie, ktorá definuje šírenie a použitie poskytovaných dát. Odporúčame napr. licenciu s označením CC. Tá  sa v oblasti otvorených dát pužíva veľmi často a je aj odporúčaná metodickým pokynom k výnosu o štandardoch informačných systémoch verejnej správy (viď diskusiu)

Problém je v tom, že v zmluve Mesta s dopravcami takáto konkretizácia licencie chýba.

Záver ( o nekomerčnosti dát)

Z vyjadrení právnika ale aj samotného prestaviteľa mesta (pána Snopka) vyplýva, že zmluva Mesta s dopravcami je v oblasti otvorených dát formulovaná nepoužiteľne.

Síce sa v nej píše sa o právomoci Mesta (poskytovať dáta tretím stranám), zároveň sa ale Mesto bojí toto právo využiť.

Zmluvná klauzula o nekomerčnosti je teda veľmi jalová a chýba v nej označenie konkrétnej licencie.

Počas jednej voľnej debaty na zasadnutí jednej komisii niekto použil aj taký argument, že Mesto nemôže otvorené dáta publikovať, lebo nevie skontrolovať, kto by ich na čo použil. Potom ale narážame na otázku – ak sa otvorené dáta nedajú kontrolovať, načo sa v zmluvách vôbec spomínajú? Na čo sa v nich rozlišuje komerčný a nekomerčný účel?

Možné riešenia

To, že zmluvy s dopravcami sú v tejto oblasti zle napísané, ešte neznamená, že na problém musíme rezignovať.

Pri decembrových diskusiách o Programe rozvoja a rozpočte na rok 2025 som Mestu zaslal oficiálnu pripomienku:

  • vypracovať právnu analýzu o právach Mesta na šírenie dát z MHD na nekomerčné účely

Analýza by sa mohla zaoberať napr. týmito otázkami:

  • novou legislatívou z roku 2023 spomenutou vyššie
  • aj keď je zmienka o „nekomerčnom použití“ v zmluve veľmi jalová, Mestu možno dáva právo na isté šírenie strojovo spracovateľných dát. Možno sa nejaký typ licencie dá stanoviť aj spätne, po podpísaní zmlúv.
  • čo keby Mesto dáta publikovalo jednoducho pre všetkých a zodpovednosť za ich použitie niesli tí, ktorí ich sťahujú? Myslím to tak, že každá firma, ktorá by údaje od Mesta preberala, by podpísala čestné prehlásenie o tom, že údaje nebude využívať na komerčný účel. V podobnom duchu to myslím funguje vo svete softvéru aj vo všeobecnosti. Asi to všetci poznáte tiež, keď si niečo sťahujete do počítača – musíte v nejakom formulári „prisahať“, že program nebudete používať na komerčné účely.

Ako som spomenul vyššie, takýto podnet ( o vypracovanie analýzy) som zaslal na mestský úrad. Náklady som odhadol (viacmenej na slepo) na 5 000 eur.

Odpoveď Mesta: na takýto výdavok nemáme v rozpočte peniaze.

Môj komentár: Mestský úrad mi teda neodpovedal v tom zmysle, že by moja požiadavka bola iracionálna (že analýzu nepotrebujeme alebo  že je zle nacenená). Odpovedali mi, že na ňu nemajú peniaze.

V pripomienkovom konaní rozpočtu na rok 2025 som zaslal aj ďalšie podnety, Konkrétne tieto:

  • zrušenie vydávania Radničných novín
  • znížiť sumu na verejnoprospešné dotácie (šport, kultúra) z 300 tisíc eur na 293 tisíc eur (teda ide viacmenej len o symbolický pokles, a to presne o tú sumu, ktorú som odporúčal použiť na právnu analýzu plus ešte 2 000 na inú nesúvisiacu vec).

Obe moje tieto žiadosti boli zamietnuté tak mestským úradom ako aj väčšinou poslancov.

Zo zvedavosti som si spravil prepočet,  ako veľmi by utrpelo napr. vydanie Radničných novín, kebyže z nich odkrojíme spomenutú sumu 5 000 eur. Vychádzal som z takýchto čísiel:

  • nákady na tlač radničných novín za rok 2025: 53 878,43
  • náklady za ich distribúciu: 21 296,02
  • náklady spolu: cca 75 000 eur
  • počet vydaní za rok: 12
  • cena za jedno číslo: cca 6 250 eur
  • počet strán v jednom vydaní: 16

Ako vidíme, suma 5 000 eur zodpovedá zhruba jednému vydaniu Radničných novín.

Ako vidíme, prioritou v tohtoročnom rozpočte  je čokoľvek čo vám príde na rozum, okrem otvorených dát v oblasti dopravy. Teda niečoho, o čom sa v Programe rozvoja píše ako o mimoriadne dôležitom zo strategického hľadiska.

Zhrnutie problému

Súčasný právny stav vyzerá byť „zabetónovaný“ zmluvami z roku 2020 a to do roku 2030.  V zmluvách  teda vidím dva problémy:

  • nejapná formulácia o nekomerčnom využití dát
  • samotný fakt, že na komerčné využitie si treba pýtať súhlas od dopravcov

Dalo sa právnym problémom s dátami vyhnúť?

Obidvom problémom by sa dalo predísť, keby radnica rešpektovala môj podnet z roku 2018. Dňa 3.10.2018 som sa o téme otvorených dát rozprával s pánom viceprimátorom Jakubom Gajdošíkom na mestskom úrade. Z prístupu pána viceprimátora som mal v tedy dobrý dojem, zdalo sa, že ho téma zaujala. Zhruba o tri týždne neskôr som pánovi viceprimátorovi zaslal konkretizovaný postup, ako si dáta od dopravcov treba pýtať a aký typ licencie pritom treba uviesť.

Môj podnet ale ostal zjavne nevyužitý, keďže v zmluve s dopravcami (z roku 2020) sa žiadna konkrétna licencia nespomína, čo napokon uprávňuje aj pána Snopka z MsÚ konštatovať, že otvorené dáta Mesto šíriť nemôže.

Zodpovednosť

Za toto rozhodnutie z roku 2020 zodpovedá čelný predstaviteľ mestského úradu, teda Ján Nosko. Kebyže bola radnica vtedy zorganizovla nejaké otvorené fórum o budúcnosti MHD, zmluva s dopravcami by dnes vyzerala určite inak. Respektívne škoda, že pán viceprimátor Jakub Gajdošík nevyužil môj vtedajší podnet pri príprave zmluvy.

Otvorené údaje boli vtedy na pokraji záujmu, za to dnes sa o nich v Programe rozvoja píše ako o niečom mimoriadne dôležitom zo strategického hľadiska.

Poznámka na okraj

Môj vtedajší podnet z roku 2018 sa týkal dočasného stavu, kým nebude vyhlásené verejné obstarávanie na nového dopravcu. Podnet bol vtedy zamietnutý, presnejšie povedané, neprišla mi žiadna odpoveď. Jeden z dvoch dopravcov (prevádzkovateľ trolejbusov) vyhovel aspoň môjmu náhradnému podnetu – aby dopravcovia na svojich weboch pripísali právne rezumé o použití dát z ich webstránky. Toto resumé sa týkalo povolenia spracovať údaje na akékoľvek použitie (samozrejme v zmysle definovanej licencie). Dopravca tejto žiadosti vyhoveli až po mojej urgencii na dopravnej komisii (vtedy bol členom komisie aj riaditeľ dopravného podniku). Táto epizóda z roku 2019 je ale vedľajšia, najmä preto, že na ich webe už túto priaznivú klauzulu nenájdete. Okrem toho dáta nemali požadovanú kvalitu (nedali sa jednoducho stiahnuť v strojovo spracovateľnom formáte).

Hlavný problém je v tom, že mestský úrad mal (minimálne odo mňa) v roku 2019 vedomosť o tom, že otvorené dáta sa viažu na akési licencie a že s termínmi „komerčnosť“ a „nekomerčnosť“ nemožno narábať tak voľne, ako to Mesto urobilo v zmluvách s dopravcami v roku 2020.

Dopravný portál Banskej Bystrice

V rámci istého eurofondového projektu Mesto v roku 2023 zprevádzkovalo jeden dopravný portál. Ten  je dostupný na adrese https://smart.banskabystrica.sk/public-transport

Používateľ na ňom môže vidieť aktuálnu polohu vozidiel MHD. Tieto údaje ale nie sú k dispozícii na strojové spracovanie a na ďalšie voľné širenie, Portál teda nie je riešením pre problém, ktorý spomínam v tomto blogu.

Ja osobne nie som zástancom toho, aby samosprávy vytvárali takéto vlastné webstránky.  Veľa ľudí už zrejme v mobiloch majú nainštalované iné aplikácie o MHD a dáta treba radšej dostať do nich (ako aj umožniť vznik nových, konkurenčných „appiek“). O tejto téme som už v roku 2017 napísal jeden blog – Nový dopravný portál mesta Banská Bystrica

Spomenutý portál sa vtedy (v roku 2017) napokon nevytvoril. Mesto totiž nemalo k dispozícii údaje z vozidiel MHD a eurofondová výzva už bola medzitým uzavretá. Portál vznikol až v roku 2023.

Ilustračné obrázky

  • Autor: Iswikinumber2 – Vlastné dielo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20251559, orezaná verzia
  • By BVECJordan – Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=141665806, orezaná verzia

Autor blogu:

Tomáš Teicher

Aktivista, člen Komisie mestského zastupiteľstva pre modernú samosprávu.