Doprava je najväčším problémom nášho mesta. Územný plán je postavený na koncepte automobilového mesta a je celkom zrejmé, že Mesto absolútne nezvláda budovanie komunikácií tempu nárastu automobilizácie, ktorá vzrástlo za posledných 30 rokov viac než trojnásobne. Do hry vstupujú aj nové faktory, je to predovšetkým zmena klímy a s tým súvisiaca aj koncepcia udržateľnej mobility.

Všetci, ako Mesto, tak aj odborníci i laická verejnosť, sme mali veľké očakávania, čo nám prinesie PUM – projekt udržateľnej mobility. Priniesol nám množstvo informácii a údajov ale koncepčne nič nového, ani v cestnej sieti a ani v MHD, ktorej riešenie je kľúčové pre udržateľnú mobilitu a znižovanie uhlíkovej stopy. V Banskej Bystrici sa doprava, podľa APMA, podieľa na produkcii C02 cca 45%.

Ukazuje sa, že i národná legislatíva zaostáva pred novými výzvami. Je potešujúce, že štát venuje zvýšenú pozornosť budovaniu cyklociest, ako alternatíve osobnej dopravy, no nepriniesol nič nové v cestnej doprave. Ukazuje sa totiž, že súčasná klasifikácia mestských komunikácii na zberné a obslužné už nie je postačujúca pre koncepcie udržateľnej mobility.

Na príklade mesta Banská Bystrica si môžeme ukázať, aké nové funkcie komunikácii by sme mali mať.

V prvom rade sú to komunikácie pre tranzitnú dopravu, ktoré slúžia prednostne a hlavne pre automobilovú osobnú a nákladnú dopravu a to nielen prechádzajúcu cez mesto, ale slúži aj vnútromestskému tranzitu. Preto je dôležité aj je dobré napojenie na vnútromestskú dopravnú sieť.

Tá by sa mala členiť na tri hlavné kategórie:

Mestské dopravné tepny – sú komunikácie určené hlavne pre automobilovú vnútromestkú dopravu a aj pre MHD. Ich účelom je poskytnúť rýchle dopravné prepojenia a distribúciu medzi jednotlivými mestskými časťami s kvalitnou priepustnosťou. Zásadne sú vedené po bvode obytných okrskov. Dovnútra okruhov vytvorených týmito komunikáciami môžu vstupovať len tí, čo tam bývajú a pracujú.

Mestotvorné komunikácie – sú polyfunkčné mestské dopravné koridory určené pre peších, MHD a osobnú dopravu tam bývajúcich a pracujúcich obyvateľov. Mali by to byť skľudnené ulice doplnené vybavenosťou, zabezpečujúce obsluhu obytných okrskov. Tieto komunikácie by sa v žiadnom prípade nemali využívať pre vnútromestský tranzit, a preto by mala byť doprava pre IAD skomplikovaná a spomalená.

Hlavné pešie koridory – sú dopravné trasy pre nemotorovú dopravu spájajúce hlavné centrá vybavenosti doplnené zeleňou, drobnou vybavenosťou a miestami pre oddych a relax. Doplnené by mali byť fontánami, lavičkami a výtvarnou a kvetinovou výzdobou.

Tieto tri hlavné kategórie komunikácií sú potom doplnené obslužnými komunikáciami a cyklistickými trasami. Pre zníženia zaťaženia dopravy mesta návštevníkmi služieb je nevyhnutné vybudovanie integrovaných prestupových uzlov, napojených na železničnú trať. Tieto uzly poskytujú možnosti prestupov v rámci všetkých druhov dopráv,  zachytávajú individuálnu automobilovú dopravu a sú prestupišťom pre návštevníkov mesta na MHD. Takým hlavným integrovaným dopravným uzlom by mala byť hlavná železničná stanica s autobusovou stanicou. Pre záchyt zo severu a ukazuje ako vhodný uzol železničná zástavka Kostiviarska a z juhu by to mohla byť železničná zástavka Radvaň alebo ešte vhodnejšia nová zástavka Iliaš. Tento integrovaný uzol by slúžil aj pre vodákov a cyklistov.

Z tejto novej dopravnej koncepcie a kategorizácie by vyplynuli následne aj nevyhnutné investície do dobudovania tejto siete.

Autor blogu:

Peter Rusnák

Som hrdý Radvančan - už 40 rokov a preto i prídomok Radvanský. Som architekt-urbanista, pracoval som v oblasti územného plánovania a postupne som sa reprofiloval na particiaptívneho plánovača v územnom a regionálnom rozvoji. Angažujem sa aktívne vo veciach verejných na úrovni Slovenska, kraja i mesta.