Prax v súvislosti s voľbami, poslaním poslancov a štruktúrami samosprávy preukazuje značné nedostatky. Problém spočíva v tom, že nevieme identifikovať rozdiely medzi poslaním volebných obvodov a poslaním a úlohou výborov mestských častí.

Volebné obvody si, v súlade so zákonom, Mesto navrhuje tak, aby sa naplnil potrebný počet poslancov mestského zastupiteľstva. Volebné obvody pritom musia rešpektovať hranice častí mesta a nemôžu byť jednomandátové. Poslaním volebných obvodov je teda naplniť požadovaný počet poslancov podľa vybraného kľúča – teda podľa zvolených volebných obvodov. Pritom za poslanca vo volebnom obvode môže kandidovať občan hocktorej mestskej časti, lebo cieľom je zvoliť poslancov za celé mesto. Poslanec teda nie je zástupcom volebného obvodu, je v ňom len zvolený do mestského zastupiteľstva. A to je mýlna predstava nielen občanov, ale aj poslancov a úradu.

Výbory mestských častí, podľa svojho štatútu, reprezentujú obyvateľov príslušných mestských častí a podieľajú sa na samospráve mesta. Ich hlavnou kompetenciou je predovšetkým rozhodovanie o výbere investičných akcií z rozpočtu mesta na svojom území a schvaľovanie rozpočtu občianskych združení na spoločensko-kultúrne a športové aktivity. Okrem toho schvaľujú aj členov a predsedov občianskych rád, ktoré sú poradným orgánom poslancov. Výbory majú v súlade so Štatútom aj ďalšie úlohy a povinnosti, súvisiace najmä s informovaním občanov a prenosu ich požiadaviek na manažment mesta. To znamená, že zástupcom svojich voličov sa stáva poslanec až vo Výbore.

V našom meste sa výbory mestských častí stotožňujú s volebnými obvodmi. Týmto riešením, nielenže sa premiešavajú úlohy volebných obvodov s úlohami Výborov, ale dochádza aj k nespravodlivej vyťaženosti a pracnosti činnosti poslancov. Tak napríklad najväčší volebný obvod č. 3 má 9 poslancov a len 3 občianske rady (OR). To znamená, že na komunikáciu s jednou OR má Výbor 3 poslancov. Ešte extrémnejšia je situácia vo  VO č.5, kde na 7 poslancov pripadá len jedna OR. Naproti tomu vo VO č.2 a 4 na dvoch poslancov pripadajú až 4 OR, dokonca vo VO č.7 až 5 OR. Každému je hneď na prvý pohľad zrejmé, že nie všetci poslanci, napriek tomu, že všetci majú rovnaké odmeny, nemajú aj rovnaké pracovné zaťaženie, ale ani náklady na svoju činnosť. Malo by to byť spravodlivo riešené.

Je teda nevyhnutné, aby sme s tým urobili poriadok. Určite Mesto nemôže nikomu zakázať kandidovať za poslanca v hocktorom volebnom obvode. Na to má právo zo zákona. Ak chceme toto právo zachovať a zároveň vytvoriť spravodlivé podmienky pre činnosť a prácu poslancov vo Výboroch, musíme buď zmeniť volebné obvody, alebo zmeniť vymedzenie území výborov mestských častí, tak aby boli vzájomne rovnocenné a vyvážené.

Ak nezmeníme volebné obvody, tak by sme mali spravodlivo rozdeliť mesto pre činnosť a aktivity Výborov. Vzhľadom na súčasnú štruktúru častí mesta a s nimi súvisiace volebné obvody, spravodlivým riešením by bolo, ak by ku každej veľkej mestskej časti boli pridelené 2-4 priľahlé malé mestské časti. To znamená, že mesto by bolo rozdelené na 4 výbory mestských častí:

  1. Východný VMČ – mestské časti Centrum, Uhlisko, Majer, Šalková a Senica,
  2. Severný VMČ – mestské časti Rudlová, Sásová, Kostiviarska, Jakub a Uľanka,
  3. Západný VMČ – mestské časti Fončorda, Podlavice a Skubín,
  4. Južný VMČ – mestské časti Radvaň, Pršianska terasa, Kráľová, Kremnička, Rakytovce a Iliaš.

Takýto prístup by si však vyžiadal aj zmenu Štatútu VMČ. Ideálny riešením (aby sme nemusel meniť štatút) by bolo, ak by sme tieto územné celky Výborov zároveň vyhlásili a schválili aj ako volebné obvody.

Riešiť nám to treba však už v roku 2025, lebo vo volebnom roku (2026) už nie je vhodné robiť akékoľvek zmeny a úpravy vo volebnom poriadku.

Autor blogu:

Peter Rusnák

Som hrdý Radvančan - už 40 rokov a preto i prídomok Radvanský. Som architekt-urbanista, pracoval som v oblasti územného plánovania a postupne som sa reprofiloval na particiaptívneho plánovača v územnom a regionálnom rozvoji. Angažujem sa aktívne vo veciach verejných na úrovni Slovenska, kraja i mesta.