V prvom polroku tohto roka Mesto zorganizovalo informačnú kampaň ku novým pravidlám v parkovacej politike mesta. Využilo pritom rôzne svoje médiá,  napr.  webstránku, Radničné noviny resp. zorganizovalo aj osobné stretnutia na dotknutých sídliskách.

V tomto blogu sa nebudem vyjadrovať ku samotnej reforme (záväznému nariadeniu VZN), Predmetom blogu je zhodnotenie informačnej kampane, ktorá túto zmenu sprevádzala.

Prístup mesta ku informovaniu o reformách sa mi celkom páči. Páči sa mi, že ku zmene sa zorganizovalo dostatok rokovaní odbornej komisie ako aj stretnutí s obyvateľmi. Napriek tomu mi v kampani chýbali niektoré (podľa mňa) dôležité informácie :

  • nejasná štatistika, koľko skutočných parkovacích miest na sídliskách pribudne resp. ubudne
  • nejasnosti ohľadom nového fondu mobility

Radnici by som vytkol aj laxný prístup ku zverejňovaniu materiálov ku rokovaniam komisií. (chýbajúce podklady pred zasadnutím resp. chýbajce zápisnice).

V tomto blogu sa ale pristavím pri témach informačnej kampane.

Nedostatok informácií

Pri posudzovaní, či nejaký údaj v kampani chýba alebo nechýba, som si stanovil, že budem brať do úvahy len tieto dva médiá:

  • Radničné noviny (RN)
  • webstránka mesta

Nejaké podrobonsti sa isto dali dozvedieť aj z ďalších zdrojov (napr. na osobných stretnutiach). Pomôžem si ale citátom mestského úradu o význame Radničných novín.

V roku 2021 som totiž  na sociálnych sietiach otvoril otázku, či by sa nemalo zrušiť vydávania tohto mestského periodika. V dnešnej digitálnej dobe sa predsa dajú informácie šíriť oveľa lacnejšie a rýchlejšie, ako je distrubovanie tlačoviny do všetkých poštových schránok. Mestský úrad vtedy na môj podnet  reagoval nasledovne:

Sociálne siete alebo webová stránka sa nie vždy dokážu dostať adresne ku všetkým obyvateľom mesta, aj preto sme sa rozhodli ponechať tlačenú verziu pre obyvateľov, ktorí nemajú možnosť získavať informácie prostredníctvom internetu

Mesto teda považuje Radničné noviny za nenahraditeľný zdroj informácií.  V tom prípade mám za to, že ak v nich nejaká dôležitá správa chýba, môžeme to označiť za chybu v informačnej kampani.

Predjime teda na samotné témy tejto kampane.

1. Ako sa zmení počet parkovacích miest?

V prospektoch Mesta nájdete takéto vyjadrenia o štatistikách v statickej doprave:

  • výhodou regulovaného parkovania je preukázateľný pokles počtu parkujúcich vozidiel v novozriadených rezidentnských zónach
  • v Podlaviciach pribudne 88 nových legálnych parkovacích miest
  • v zóne Severná – Bakossova pribudne 30 nových legálnych parkovacích miest
  • na Uhlisku pribudne 267 nových zlegalizovaných parkovacích miest

Zoberme si príklad Podlavíc. V súčasnosti je na sídlisku 348 parkovacích miest (zdroj – PUM).  Teraz k nim teda pribudne ďalších 88 legálnych miest. Pozornosť treba upriamiť na slovíčko „legálnych“. Tie budú totiž vznikať (aj) na miestach terajších nelegálnych miestach, teda v skutočnosti možno žiadne parkovacie plochy nepribudnú.

V informačných prospektoch mesta chýba informácia o súčasnom počte nelegálnych miest, ako aj to, koľko z nich sa plánuje zrušiť.

Nelegálne státia sa pritom dajú zrušiť jedným z týchto dvoch spôsobov:

  • rekonštruovať na legálne státie
  • zabrániť autám na nich parkovať (pokutami, fyzickými zátarasmi)

Koľko je v Bystrici nelegálnych parkovacích miest?

Mesto si fenomén nelegálneho parkovania uvedomuje a dokonca ho mal aj štatisticky zmapovaný. Píšem v minulom čase („mal zmapovaný“), pretože tieto informácie si už na úrade vymazali z počítačov. Znie to absurdne, ale práve tak mi mestský úrad odpovedal na moju oficiálnu žiadosť o informácie:

Moja otázka zo dňa 4.7.2024 : prosím mestský úrad o zaslanie štatistík o nelegálnom parkovaní na jednotlivých sídliskách v Banskej Bystrici. Tieto údaje boli predostrené na zasadnutí dopravnej komisii dňa 21.11.2023 v elektronickej prezentácii (to vyplýva aj z môjho audiozáznamu z rokovania).

Odpoveď úradu: Tieto informácie už nemáme, lebo sme ich z počítačov vymazali.

Štatistiky rozpísané pre konkrétne zóny už teda k dispozícii nie sú. Dá sa ale dohľadať celkový súčet platný pre celé mesto. Zkopírujem sem výsledky mojho rešeršu:

Plán udržateľnej mobility:

Počas nočných hodín bolo v sledovaných mestských častiach zaparkovaných celkovo
15 593 vozidiel. Z toho 76,9% (11 996) parkovalo na vyhradených parkovacích miestach, 25%
vozidiel bolo zaparkovaných na iných miestach ako napríklad na ulici. Na trávnatej ploche,
chodníkoch bolo počas noci odstavených 635 vozidiel (4%), z toho 0,2% parkovalo ilegálne.

Dopravná komisia, 21. 11. 2023:

Oficiálne voľne prístupné v rámci sídlisk je cca vyše 6 860 miest, vyhradených parkovacích miest je v súčasnosti 1 769 miest, legálnych miest je vyše 8 745 parkovacích miest. Ak započítame aj individuálne garáže a garážové domy v Podlaviciach a v Sásovej je spolu 12 368 miest na trvalé parkovanie vozidiel na sídliskách. Približne 7 614 miest sú zaparkované vozidlá, ktoré parkujú na nelegálnych miestach, resp. zeleni

Porovnanie – zaujímavé je, že oba zdroje  vykazujú odlišné počty nelegálnych státí a to dokonca rádovo. Mne osobne sa zdajú reálnejšie čísla zo zápisnice ako tie z plánu mobility. Tak či onak,  prekvapilo ma, že plán mobility vôbec nejaké štatistiky uvádza. Pamätám si totiž diskusiu, ktorá sa k tejto téme  odohrala v mestskom zastupiteľstve (apríl 2023):

Poslanec Jozef Baláž: som rád, že došlo ku kontrolnéu sčítaniu parkovacích miest, lebo pôvodné čísla v pláne mobility nesedeli pre naše sídlisko Podlavice. Bohužiaľ, nenašiel som vyhodnotenie tohto kontrolného sčítania. Na dopravnej komisii mi povedali, že zistené rozdieli boli vo finálne verzii PUM-u zapracované. V PUM-e mi chýbajú aj štatistiky o parkovaní mimo vyznačených miest.

Spracovateľ PUM-u: chyby sme už opravili a zaslali mestskému úradu. Počet áur parkujúcich mimo vyznačených miest sme nemapovali, lebo sme to nemali v zadaní v zmluve s mestským úradom.

Táto diskusia sa odohrala v apríli 2023, pričom o mesiac neskôr bola aktualizovaná webstránka mesta, konkrétne sekcia pre plán mobility. Neviem ale povedať, či obsahuje aj tieto vyššie spomenuté úpravy.

Môj názor: Takýmto zmätkom s rôznymi verziami dokumentu sa ale dá predísť používaním správnych počítačových programov. Ak by mesto zverejňovalo históriu úprav svojch súborov, tak všetci vidíme, aké údaje sa do plánu mobility kedy dopĺňali.

Druhý problém sa týka toho, že v pláne mobility chýbajú údaje o nelegálnom parkovaní. Problém nevidím ani tak v tom, že spracovateľ tento fenomén nemapoval (keď ho nemal v zadaní). Problém vidím v tom, že ho mapovať ani dodatočne neodporučil. V pláne mobility unvierzita spísala asi 200 akčných bodov pre  Banskú Bystricu a spočítanie nelegálnych státí medzi nimi nie je. Mestský úrad ale napokon takté sčítanie predsa len dodatočne urobil (viď zápis vyššie).

Prvá zákazka na zhotovenie plánu mobility sa pripravovala zhruba v rokoch 2018 až 2019. Na základe vyššie napísaného je zjavné, že verejné inštitúcie mali vtedy isté resty v komunikácii, Ja osobne si deľbu práce predstavujem tak, že je to ministerstvo dopravy, kto pripraví vhodnú metodiku pre plány mobiity. Samosprávam by potom stačilo ju iba aplikovať vo verejných obstarávaniach. Nevyčítam teda samosprávam, že nemajú vhodných odborníkov na vychytanie všetkých situácií  (v tomto prípade pre prípravu tendrov). Chyba sa stala v roku 2019 teda nejaký chaos tu bol zjavne ešte pred érou Igora Matoviča.

Môj záver: informácia o nových legálnych parkovacích miestach je v kampani zvýraznená veľkými písmenami. Naopak, informácia o  rušiacich sa nelegánych miestach je le nnepriama (spomína sa isté legalizovanie niektorých plôch ale chýba konkrétny počet zrušených nelegálnych státí). Podľa mňa ide o disproporciu a obyvateľ tak získa len polovičatú predstavu o tom, koľko miest v skutočnosti ubudne či pribudne.

Je škoda, že si úrad zo svojich počítačov takéto údaje maže hneď potom, čo sám zhodnotí, že ich už nebude potrebovať. Dáta o počte nelegálnych státi by mohli ešte  poslúžiť. Napr. aj pre potreby verejnej kontroly. Ak by sme poznali počty nelegálnych státi na každej ulici zvlášť, mohli by sme zistiť, či sedí aj celkový súčet zverejnený v zápisnici dopravnej komisie.

Ja osobne som aj v takýchto situáciách zástanca otvoreného vládnutia. Teda nie praktík Inšpektora Gadgeta, ktoré aplikovalo Mesto. Ide o postavu z jednej  francúzskej animovanej rozprávky. Vždy, keď inšpektor Gadget prečítal správu od svojich nariadených, tak sa tá správa pre istotu sama zničlila. Čo je koho do toho, čo si oni medzi sebou píšu (ide o interný materiál).

2. Nezrozumiteľná informácia o fonde mobility

V sekcii „najčastejšie otázky“ sa o.i. píše:

Poplatky z … parkovania budú prioritne použité do fondu mobility na výstavbu parkovacích miest, obnovu ciest a chodníkov v lokalitách, v ktorých boli od obyvateľov vybraté..

Táto správa znie vynikajúco. V podstate vždy, keď sa v médiách objaví oznam o tom, že „vznikne nový fond“, tak to v sebe nesie akýsi pozitívny nádych. Buď na nejakú vec bude viac peňazí alebo aspoň tie, čo sú, tak sa snáď budú rozdeľovať akosi spravodlivejšie. Poďme sa pozrieť, či je to aj prípad nového fondu mobility.

Viac peňazí?

V sľube mesta sa nepíše, že peniaze budú slúžiť na navýšenie súčasných výdavkov na miestu dopravu. Pokojne si ho možno vysvetliť aj tak, že súčasná položka v rozpočte s názvom „Miestne cesty“ sa premenuje na „fond mobility“ a inak všetko bude ako doteraz.

Pre zaujímavosť prikladám tabuľku z mestských materiálov ohľadom vývoja financovania v tejto oblasti. Tabuľka bola zverejnené v decembri 2023. Vyplýva z nej, že sa vtedy s výrazným navýšením zdrojov ešte nepočítalo. Vypláva z nej, že na rok 2026 sa znova počíta s vysokými kapitálovými výdavkami (úprava blogu 29.7.2024 o 19:22 hod).. Nový fond mobility bol predstavený až tento rok, teda uvidíme, ako budú vyzerať položky v rozpočte po jeho zriadení.

Aký je predpokladaný nárast prijímov z parkovacej politiky?

Jakub Gajdošík, viceprimátor na zasadnutiach dopravnej komisie a zasadnutí mestského zastupiteľstva::

Na úrade sme robili projekciu prijímov a výdavkov ohľadom parkovania. Na jednej strane mesto získa prijímy z rezidenčných kariet, ale na druhej strane príde o prijímy z rezidenčných státí na konkrétnom mieste. K dispozícii ale nenáme dostatočné množstvo dát, projekcia nie je dostatočne relevantná, aby ju malo zmysel predstaviť verejnosti. Len čas ukáže, či nová parkovacia politika prinesie vyššie prijímy, ako starý systém spoplatneného parkovania.

Bude väčšia spravodlivosť?

V sľube o novom fonde mobility sa taktiež píše:

Poplatky… budú prioritne použité … v lokalitách, v ktorých boli od obyvateľov vybraté.

Sľub obsahuje slovíčko „prioritne“, teda nie je jasné, aká veľká časť vyzbieraných peňazí pôjde naozaj do oblasti dopravy a do príslušných lokalít.

V sľube sa negarantuje ani taký druh spravodlivosti, žeby najviac peňazí z rozpočtu dostala tá lokalita, ktorá z parkovného vyzbiera najviac peňazí. Nie je totiž jasné, či fond mobility bude jediným zdrojom výdavkov na opravu ciest. Pokojne sa môže stať, že cesty v jednej štvrti budú financované z fondu mobility, a nejaké druhé sídlisko získa dvakrát toľko peňazí priamo z rozpočtu.

Predpokladám, že Mesto sa aj dotraz snaží správať ku všetkým mestským častiam spravodlivo. V tom prípade Mesto neoznamuje nič nové, keďže nejaké peniaze do všetkých štvrtí investovalo aj doteraz. To, že poplatky z parkovného pôjdu na nejaký separátny bankový účet, je v tom prípade len akási nepodstatná technikália.

Ono je otázne, či je vôbec správne zavádzať práve takýto druh spravodlivosti (ktoré sídlisko vyzbiera viac peňazí, to bude mať viac zdrojov na cesty a chodníky). Nemali by sa náhodou zdroje prerozdeľovať podľa potrieb, pričom sa rozumie, že v niektorých štvrtiach môžu žiť chudobnejší ľudia?

Poplatky za prvé auto v domácnosti sú len symbolické. Radnica tak chcela vyjsť v ústrety ľuďom, ktoí majú v Bystrici nahlásený trvalý pobyt. Tí totiž na údržbu ciest prispievajú aj svojimi daňami  z prijímu. Pri pretekoch, ktorá mestská zóna do fondu mobility prispeje viac, budú mať teda náskok tie zóny, kde sa zdržuje viac podnájomníkov resp. majiteľov dvoch a viacerých áut. Tých totiž čakajú rádovo vyššie poplatky.

Uvidíme teda, ako sa potom prejaví spravodlivosť pri prerozdeľovaní finančných prostriedkov pre konkétne parkovacie zóny. Našťastie radnica ešte žiadne plány s novým fondom neprestavila, zatiaľ majú vymyslený len názov („fond mobility“).

Môj záver:

Zmienka o akomsi fonde obyvateľom nijak neznnižuje stupeň nevedomosti. Prvý dobrý dojem o novom nástroji pokazí text, ktorý je príliš všeobecný. Mestskému úradu nevyčítam, že ešte nemá vyjasnené, na akých princípoch by mal fond fungovať, Vyčítam mu, že zbytočne budil pozitívny prvý dojem v informačnej kampani.

Pripadá mi to situáciu, keď si nejakí mladí ľudia založia kapelu, vymyslie si nejaký moderný chytľavý názov a až potom, keď roznesú po meste plagáty, začnú rozmýšlať nad tým, aký hudobný štýl chcú vlastne hrať.

Môj celkový záver

Ja osobne novú parkovaciu politiku podporujem, bol by som za ňu hlasoval aj na rokovaní mestského zastupiteľstva a to v tej podobe, ako bola predložená.

Výhrady mám skôr ku informačnej kampani. Ku druhému bodu (ohľadom fondu mobility) som svoje výhrady formuloval aj osobne na jednom zasadnutí dopravnej komisie (dňa 24.4.2024). Moje pripomienky rešpektované neboli, čo môžem len zobrať na vedomie ale moje výhrady naďalej ostávajú.

  • Ilustračný obrázok zdroj: banskabystrica.sk

Autor blogu:

Tomáš Teicher

Aktivista, člen Komisie mestského zastupiteľstva pre modernú samosprávu.