BBonline.sk (Filip Roháček), foto.: archív BBo | 25.8.2016

Iliaš sa po desaťročiach dočká riadneho mosta

Obyvatelia Iliaša si budú môcť vydýchnuť a zároveň skonštatovať, že to netrvalo ani päťdesiat rokov. Okrajová časť na predmestí Banskej Bystrice sa konečne dočká plnohodnotného mostného prepojenia.

most iliasNaposledy mal Iliaš riadny most cez rieku Hron v roku 1974, kedy ho zničila povodeň a od vtedy dopravu do tejto mestskej časti riešili len dočasné mostné konštrukcie. To by sa mohlo zmeniť už na budúci rok. Zámer na výstavbu nového mosta, po rokoch apelov miestnych obyvateľov, teraz schválila Komisia pre dopravu, bezpečnosť, verejnoprospešné služby a verejný poriadok Mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici. Ak sa s jej rozhodnutím stotožní väčšina mestských poslancov na svojom septembrovom zasadnutí, mesto ešte tento rok vyhlási verejné obstarávanie na dodávateľa stavby.

Aké je to zostať bez mosta cez rieku Hron si obyvatelia Iliaša vyskúšali naposledy v roku 2000. Po tom, čo musel byť uzavretý pôvodný dočasný most, ktorý sa už nachádzal v havarijnom stave, museli miestni niekoľko mesiacov chodiť do centra Banskej Bystrice obchádzkou cez Vlkanovú. V roku 2001 všetko vyriešil nový dočasný provizórny most, ktorý ale na mieste stojí dodnes. A to aj napriek tomu, že pontónový most má mesto v dlhodobom prenájme od Správy štátnych hmotných rezerv (SŠHR) za sumu 2 536 € mesačne, a len jeho inštalácia vyšla svojho času na zhruba 2,5 milióna slovenských korún. Aktuálny dodatok zmluvy o prenájme vyprší na konci roka 2016. Most v súčasnom stave nespĺňa kritériá protipovodňovej ochrany pre prípad storočnej vody. SŠHR ho navyše chce späť do svojho majetku pre využitie v oblastiach postihnutých povodňami.

Minulý rok schválený Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta počíta s novým mostom do tejto časti Banskej Bystrice, pričom plánovaná investícia mala predstavovať zhruba 3-milióny eur. Aktuálne sa aj s ohľadom na počet obyvateľov Iliaša, hovorí o výstavbe mosta o parametroch toho súčasného, teda len s jedným obojsmerným jazdným pruhom a chodníkom pre chodcov. Mesto preto predpokladá investíciu v sumu okolo 1,6 milióna Eur, ktorú by mala samospráva financovať z vlastného fondu minulých rokov.