BLOG | 30.6.2017

Matej Bučko: Banskobystrický kraj prišiel vinou zle nastavenej súťaže o státisíce eur, podávame podnet na ÚVO

V prípade novej kauzy obstarávania dodávateľov rekonštrukcie ciest v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) sa nemôžeme tváriť, že skutok sa nestal. Preto sme v tíme Lunter Pre dobrý kraj pripravili podanie na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) na začatie kontroly v tejto veci. Myslíme si, že uzatvorené zmluvy by mali byť zrušené a súťaž vypísaná nanovo. Ušetrili by sa tým prostriedky kraja vo výške státisícov eur.

Vo štvrtok sme spolu s občianskym kandidátom na predsedu BBSK Jánom Lunterom a členom jeho tímu Jozefom Bakšom zvolali tlačovku k téme podivného obstarávania rekonštrukcie ciest za 8,5 milióna eur. Rozhodli sme sa, že sa nebudeme nečinne prizerať a zostavili sme podanie na začatie kontroly, v ktorom poukazujeme na konkrétne zákonné pochybenia. (link na stiahnutie podania tu) Tu sú naše argumenty, prečo si myslíme, že súťaž neprebehla podľa zákona.

Zákazka za 8,5 milióna eur sa vôbec nemala súťažiť cez elektronické trhovisko

Išlo o nadlimitnú zákazku, ktorá sa nemala deliť, ale mala ísť štandardným verejným obstarávaním. Už vôbec sa nemalo súťažiť cez elektronické trhovisko. ÚVO ešte vo februári tohto roka vo svojom uznesení jasne povedalo, že „zákazka na uskutočnenie stavebných prác, ktorej predmetom je najmä uskutočnenie stavby…,…je svojou povahou jedinečná, nie je bežne dostupná na trhu, a preto ju nie je možné zadávať cez elektronické trhovisko.“

K súťaži došlo iba v jednom z pätnástich prípadov

Po druhé, hlavným problémom celého tohto prípadu je to, že kraj utrpel takouto súťažou/nesúťažou škodu. V prípade poriadne spraveného verejného obstarávania mohol ušetriť prostriedky a použiť ich na cesty, školy či domovy sociálnych služieb v správe kraja. Ako ukazuje tabuľka, neprebehla súťaž medzi jednotlivými záujemcami. Ak riaditeľ Úradu BBSK Uhrík hovorí, že takýmto nastavením elektronickej aukcie zabránili kartelovým dohodám, tak realita ukazuje skôr opak. V súťažiach si jednotlivé firmy vôbec nekonkurovali a ak aj áno, tak znižovali sumy doslova o jedno euro. V 14 z 15 prípadov nedošlo k výraznej úspore a v 10 prípadoch sa cena súťažou vôbec neznížila.

Identifikátor Počet ponúk Počet súťažiacich Maximálna výška zdrojov Vstupná cena Zmluvná cena Úspora %
Z201729907 8 4 1 327 863,24 1 327 860,00 1 315 000,00 0,9685 %
Z201729904 3 3 206 917,04 206 916,96 206 916,00 0,0005 %
Z201729902 2 2 618 350,16 618 349,20 618 349,20 0,0000 %
Z201729901 2 2 733 869,68 733 868,40 733 868,40 0,0000 %
Z201729898 87 5 1 327 863,62 1 327 862,40 882 425,00 33,5454 %
Z201729895 4 2 416 397,26 416 396,40 411 393,00 1,2016 %
Z201729893 2 2 585 407,39 585 406,80 585 406,80 0,0000 %
Z201729888 1 1 816 858,49 816 858,00 816 858,00 0,0000 %
Z201729886 1 1 686 809,45 686 808,00 686 808,00 0,0000 %
Z201729874 1 1 451 140,71 451 140,00 451 140,00 0,0000 %
Z201729871 2 2 899 050,67 899 049,60 899 049,60 0,0000 %
Z201729867 4 2 594 782,64 594 781,20 594 780,99 0,0000 %
Z201729863 1 1 310 943,34 310 941,60 310 941,60 0,0000 %
Z201729862 1 1 529 224,55 529 224,00 529 224,00 0,0000 %
Z201729853 5 3 702 196,61 702 196,56 701 996,00 0,0286 %

Je tu však jedna výnimka, ktorá môže poukázať na potencionálnu vatu v jednotlivých projektoch. V prípade jednej súťaže sa do súťaže zapojila aj ďalšia firma, mimo kartelu, a rozbehla sa súťaž, počas ktorej sa 87-krát znížila cena. Namiesto pôvodnej predpokladanej sumy 1,32 milióna eur, zaplatí kraj za zákazku iba 882-tisíc eur. Došlo teda k tretinovému zníženiu ceny.

Na tomto príklade vidno, že v prípade tejto kauzy sa bavíme o státisícových sumách, ktoré mohli byť využité v prospech nás, obyvateľov tohto kraja, namiesto toho skončia, nevieme kde… Pritom možno stačilo dať priestor na predkladanie ponúk dlhší ako tri a pol dňa čistého času alebo nedať všetky aukcie v jeden čas.

Tenkrát poprvé alebo ako sa firma z Trenčína dozvie o zákazkách v BBSK?

A úplne na záver pikoška na zamyslenie. Keď sa pozrieme na profil jedného z úspešných dodávateľov, firmy Renomont a jej klasifikáciu podnikania, tak zistíme, že táto firma sa nemohla o súťaži dozvedieť vďaka upozorneniam z EKS. Jej kódy predmetu podnikania totiž vôbec nesedia s kódami zákazky, ktorú vyhlásil kraj. Ako sa teda táto firma dozvedela o zákazkách? To konateľ firmy sleduje celé dni všetky zákazky v EKS? A ako je možné, že hneď teraz sa jej po prvýkrát podarilo uspieť?

Skutok sa nestal resp. všetko sa udialo v medziach zákona

Už je unavujúce neustále pri každej korupčnej kauze počúvať, že skutok sa nestal. Tento prípad ukazuje, že je dôležité, aby na čele kraja bol človek, ktorí nielen dodržiava zákon, ale aj duch zákona. Ktorý pri podozreniach z nekalých praktík zasiahne a nebude sa oháňať formulkou na akú sme tu na Slovensku zvyknutí – všetko prebehlo v medziach zákona. Aby tam bol župan, ktorý zabezpečí, že v súťažiach o verejné zákazky bude čo najviac záujemcov a nie čo najmenej. Aby kraj hospodáril zodpovedne, aby vysúťažil najlepšie ceny a šetril prostriedky nás občanov.
Na to treba charakterného, poctivého a zodpovedného človeka. Je mi cťou byť v tíme Jána Luntera.

Fotokópia podania na ÚVO:

Matej Bučko Autor blogu:
Nezávislý poslanec mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici za volebný obvod Rudlová-Sásová. Člen klubu Banskobystrickej alternatívy. Momentálne asistent poslankyne NR SR Viery Dubačovej.