V blízkom Zvolene v uplynulých mesiacoch rezonovala téma rozširovania zón plateného parkovania. Tie sa tam od budúceho roka dotknú už aj veľkého sídliska Západ – Tepličky. Spoplatnenie parkovania na sídliskách je témou vo všetkých väčších mestách, aj keď v tom pod Urpínom zostalo minimálne od posledných volieb o téme ticho.

Banská Bystrica, kde sa v súčasnosti za parkovanie platí len v centre, však za susedným Zvolenom nebude dlho zaostávať. O zavedení zón plateného parkovania aj v ostatných častiach mesta sa hovorí už niekoľko volebných období a aj keď samospráva či komunálni politici tému v poslednom čase verejne nekomunikovali, prípravy zavedenia tohto režimu pokračujú.

„Počíta sa s postupným zavedením rezidentského parkovania v rámci celého mesta,“ potvrdila pre BBonline.sk hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Zdenka Marhefková.

„Dokončuje sa analýza deficitu parkovacích miest vo vzťahu k počtu bytových jednotiek na jednotlivých uliciach. Pripravená je základná osnova materiálu, ktorý bude podkladom pre úpravu VZN. Sú vytypované lokality na umiestnenie parkovacích domov a doplnenie parkovacích miest. Na základe výsledkov analýzy deficitu parkovacích miest a v nadväznosti na Plán udržateľnej mobility budú následne vybraté najvhodnejšie lokality. Cieľom je eliminovať parkovanie v rozpore s dopravnými predpismi a dobudovať parkovacie miesta v súlade s STN,“ doplnila.

Rozhodnutie padne zrejme v úvode budúceho roka

V Banskej Bystrici je v súčasnosti zóna plateného parkovania na mestských komunikáciách len v širšom centre mesta. Miestni obyvatelia tam už roky majú možnosť zakúpenia rezidentských kariet. Za kartu pre prvé auto zaplatia 5 eur, pre druhé vozidlo je to už 50 eur a podnikatelia zaplatia za jedno vozidlo 200 eur za rok. Tieto podmienky sa naposledy menili v roku 2018 a z posledne dostupných údajov vieme, že takýchto kariet bolo v roku 2021 vydaných takmer 900.

Aké podmienky čakajú na majiteľov vozidiel v Banskej Bystrici v blízkej budúcnosti ešte nie je určené. „Sumy nie sú ešte stanovené, mali by však byť porovnateľné s inými krajskými mestami,“ priblížila Zdenka Marhefková.

Oproti súčasnému nastaveniu sa tak poplatky pravdepodobne zvýšia. V spomínanom Zvolene napríklad zaplatia obyvatelia za prvé auto na jednu domácnosť 20 eur, za druhé 100 eur a za tretie až 400 € za rok. Podnikatelia dokonca od 400 do 1 000 eur podľa tarifného pásma. Pre porovnanie, v hlavnom meste zaplatia Bratislavčania za prvé auto 39 eur, ak má domácnosť aj druhé vozidlo 150 eur a za tretie až 500 eur.

Rezidentské parkovanie pritom patrí k jednému z nástrojov samospráv, ktorými môžu nepriamo tlačiť na prechodne žijúcich obyvateľov v nájmoch, aby sa prihlásili k trvalému pobytu. Bez toho totiž zvýhodnené podmienky za parkovaciu kartu nezískajú. Samosprávy naopak, potenciálnym zvýšením počtu obyvateľov, cielia za vyšším príjmom z podielových daní zo štátneho rozpočtu.

Oproti Zvolenu, kde sa majú zóny plateného parkovania napokon rozšíriť od mája budúceho roka, by sa Banská Bystrica s novými pravidlami nemala výrazne opozdiť. Kedy budú nové pravidlá zavedené síce ešte nie je jasné, rozhodovanie mestských poslancov o tejto téme sa však blíži. „Predpokladáme, že začiatkom roka 2024 môže príslušné oddelenie predložiť materiál na rokovanie MsZ,“ upresnila hovorkyňa banskobystrického primátora.