Mnohí obyvatelia Banskej Bystrice sa už pokochali výhľadmi z Panského dielu na hrebeň Ďumbierskych Nízkych Tatier či Veľkej Fatry. Modrá turistická značka, ktorá vedie zo Sásovej na Panský diel však stále len skrýva odbočku do Kaplnky a Netopierej jaskyne, ktorá je vyhlásená za verejnosti voľne prístupnú jaskyňu od 01. júla 2008.

Netopieria jaskyňa

Vhodným východiskovým bodom je rázcestník, ktorý sa nachádza medzi nie veľmi používaným veľkým parkoviskom a konečnou zastávkou MHD na Pieninskej ulici. Podľa smeroviek je samozrejme výborným a bezproblémovým tipom túra na Panský diel. Môžete ju absolvovať v kombinácii s obhliadkou Netopierej jaskyne. Po ceste na alebo z Panského diela jednoducho odbočíte na mieste, ktoré vedie k jaskyni. A v rámci trasy na vrchol Panského diela môžete objaviť informačnú tabuľu s tipmi na hry pre deti, ktorými si môžete spríjemniť čas.

Modrá turistická značka prechádza na začiatku cez skupinu stromov a priľahlú lúku k asfaltovej ceste. Tu je umiestnená tabuľa, ktorá informuje o vstupe do ochranného pásma Národného parku Nízke Tatry. Popri družstve prejdete až k lesu, do ktorého sa nakrátko vnoríte. Pri vychádzaní z lesa uvidíte nevyužívaný turistický rázcestník so zhrdzavenou smerovkou bez akejkoľvek informácie a novšie osadenú tabuľu o faune a flóre okolitého prostredia. V rámci trasy postupne mierite stále viac vpravo až kým sa zas neponoríte do príjemného chládku lesa. Stále postupujete po modrej, na jednom akože rázcestí pôjdete vľavo (značku nájdete až po odbočení). O päť – desať minút sa zas ocitnete mimo tieňov stromov na lúčke (jedná sa o druhú lúčku v tomto lese). Hneď na začiatku je vychodený chodník resp. zošľapaná tráva medzi dvomi kríkmi. Bez akéhokoľvek značenia je potrebné intuitívne ísť asi pätnásť minút touto trochu náročnou odbočkou (miestami je zosunutý chodník). Keď naľavo na strome uvidíte vyrytý obrázok, viete že ste išli správnou cestou a o chvíľku len prudko zabočíte vľavo, minútku pokračujete v opačnom smere ako ste prichádzali a objavíte Kaplnku. Pár metrov od nej odhalíte aj Netopieriu jaskyňu. Vstup do nej je na vlastnú zodpovednosť.

Nad úrovňou Sásovskej doliny tak máte možnosť prostredníctvom halogénovej lampy či baterky načrieť do zákutí štyridsaťštyri metrovej hlavnej chodby a trinásť metrovej bočnej chodby – Partizánskej siene. Záverečná časť hlavnej chodby tzv. Galéria, ktorú tvoria skalné stupne s prudkým stúpaním však nie je verejnosti prístupná kvôli nebezpečenstvu pádu a zranenia. Absolvovanie trasy aj s výstupom na Panský diel trvá bez dlhšieho oddychu a samotného túlania sa po jaskyni približne štyri a pol hodiny.

TIP: na internetovej stránke Geocaching na Slovensku vyhľadajte skrýšu „Cesta do praveku“ a budete mať o jedno dobrodružstvo naviac.

Prehľad všetkých tipov na víkend nájdete na: https://bbonline.sk/tag/tip-na-vikend/