Dlhšie dni a zväčša slnečné počasie sú ideálnou kombináciou, ktorá láka na výlet do prírody, kde je o niekoľko stupňov chladnejšie. Ak máte chuť aktívne tráviť čas spoznávaním okolia, na BBonline.sk dostanete každý týždeň dávku inšpirácie na jednodňový výlet. A začneme hneď dvomi tipmi na cyklotúru, ktorú však môžete absolvovať aj peši. Jedna je vhodná i pre rodiny s deťmi, druhá pre cyklistov, ktorým nerobí problém šliapať do kopca.

Cyklotúra k vodnej nádrži Badín

Pri tzv. Badínskom rybníku nájdete množstvo lavičiek, priestor na piknik a hry, nevyhnutný tieň či výhľad na Veľkú Fatru. Z východiskového bodu Vám jednosmerné absolvovanie trasy môže trvať približne hodinku, ak trochu šliapnete do pedálov a trasu poznáte alebo sa viete veľmi dobre orientovať. Trasa je vhodná pre rodiny s deťmi.

Badínsky rybník

V závislosti od bydliska je nutné dostať sa do Radvane – na začiatok Rodinnej cestičky. Blízko železničnej stanice Radvaň je cestný most, ktorý ústi buď priamo na sídlisko, keď prejdete cez most alebo smerom na Zvolen. Vy zídete smerom na Zvolen a za Hronom sa dostanete na križovatku. Keď sa pozriete naľavo uvidíte nielen cestu, ale viac vľavo aj cestičku, kde nájdete i informačné tabule pre cyklistov. Jedna približuje Rodinnú cestičku a druhá trasu Radvaň – ESC (obr. 2 pod článkom).

Túto cestičku využívajú aj firmy sídliace pri Hrone, tak buďte obozretní. Cestička je dobre značená a popri Hrone sa dostanete až k mostu do Iliaša, cez ktorý prejdete a hneď odbočíte doprava, v smere na Zvolen. Cestička je miestami posypaná hrubou vrstvou kamienkov, ale prinajhoršom môžete vždy zosadnúť. Ani raz netreba prejsť cez železničné priecestie, cestička vedie už len medzi Hronom a železničnou traťou až do Vlkanovej, kde vyjdete na obecnú cestu. Treba sa naďalej držať cykloznačky, príp. na tomto úseku žltej turistickej značky. Obe Vás zavedú na veľkú križovatku. Neprejdete cez most, ale pokračujete ďalej rovno popri Hrone až k starému železničnému mostu. Ním sa dostanete na druhý breh Hrona a cestičkou blízko brehu až k Badínskemu rybníku. Potôčik, cez ktorý prejdete k nádrži je Badínsky potok. Pramení v Kremnických vrchoch a tečie cez Badín až do Hrona.

Cyklotúra – smer Kráľova studňa

Táto trasa je oveľa náročnejšia na výdrž a podstatnú časť absolvujete na území Národného parku Veľká Fatra. Nie je to značená cyklotrasa, ale je povolená. Orientovať sa budete podľa turistických rázcestníkov, na škodu by nebola ani turistická mapa Veľkej Fatry. Povrch je zväčša pevný a len v jednom úseku náročný. Opäť sa, čo najbezpečnejšie dostanete do východiskového bodu, tentokrát časti Banskej Bystrice – Uľanka. Na hlavnej ceste hneď za Uľankou odbočíte v smere na Šturec a stúpate až do Dolného Harmanca.

Tesne pred koncom Dolného Harmanca je napravo cesta a turistický rázcestník. Žltá turistická značka vedie Bystrickou dolinou (obr. 6). Na začiatku cesty možno stretnete aj vlak vchádzajúci do tunela. Takmer dve tretiny nasledujúceho vzostupu tvorí lesná asfaltová cesta s miernym stúpaním sprevádzaná potokom Bystrica (obr. 7). Prejdete rázcestník Boboty a na konci asfaltky objavíte rázcestník Pánska koliba (obr. 8). Nasleduje posledná tretina výstupu, ktorá je najnáročnejšia nielen prevýšením, ale aj povrchom. Niektorí budú tlačiť bicykel takmer hodinu, iní budú vládať poctivo odšliapať aj tento úsek. Zo žltej odbočíte vpravo (obr.11) na červenú značku a pred hotelom Kráľova studňa môžete ukončiť stúpanie. No ak Vás výstup nezdrvil, vjazd cyklistom je po červenej povolený aj k prameňu Kráľova studňa. V blízkosti je dominantná Kráľova skala. Pokračovať môžete dokonca až na Krížnu. Z Krížnej môžu cyklisti zísť do obce Staré Hory cez: Líška – Rybovské sedlo – osada Rybô – Staré Hory. Táto trasa však nielenže nie je značenou cyklotrasou, ale podľa turistickej mapy nevedie len značenými turistickými chodníkmi, ale aj mimo nich po lesných cestách (ak máte skúsenosti s touto trasou, využite prosím priestor pod článkom). A prečo je na Krížnej šachovnicová kosodrevina? Kvôli eliminácii lavín.

Cesta späť – posledný pohľad na Krížnu

Po občerstvení, oddychu a pokochaní sa okolitou prírodou sa od hotela Kráľova studňa (príp. až z Krížnej) nevrátite Bystrickou dolinou, ktorej posledná časť je náročná aj v zjazde, ale príjemnou cestou, ktorá vedie motoristov do Horného Harmanca (asfaltového povrchu je tu napriek tomu ešte menej ako pri výstupe z Dolného Harmanca). Samozrejme, budete už len klesať, ale pozor pri zjazde niektorými zákrutami. V rýchlosti môžu byť nebezpečné nielen kamene, ale aj vynárajúce sa autá. Pôjdete po červenej značke v smere na Košarisko až na rázcestník Krásny kopec. Odtiaľ po zelenej až po rázcestník, ktorý vedie priamo do Túfnej doliny (odporúčame peším, ale cyklistom je vjazd zakázaný). Cyklisti musia ísť ďalej po ceste. Zalámaná dolina však odhalí potok i skalné bralá zasahujúce takmer do cesty (obr. 14). Jedná sa o časť Harmaneckej tisiny, za ktorou sa opäť napojíte na zelenú, ktorá v tejto časti vedie popri potoku Harmanec.

Ak ste od Kráľovej studne nestretli mnoho áut, koniec zelenej značky Vás kompletne vráti do civilizácie. Na križovatke s hlavnou cestou odbočíte samozrejme vľavo prejdete Horným Harmancom do Dolného a ďalej ako ste prišli. Výstup z Uľanky k hotelu Kráľova studňa trvá orientačne tri hodiny, zjazd hodinu. Bez fotenia a zastávok.

TIP: cestu si môžete skrátiť osobným vlakom na trase Banská Bystrica – Harmanec (príp. Harmanec jaskyňa), ale chodí zriedka. Osobný vlak môžete využiť aj pri absolvovaní prvej cyklotrasy, najmä ak idete s menšími deťmi a chcete sa vyhnúť nejakému úseku a pod.

Prehľad všetkých tipov na víkend nájdete na: https://bbonline.sk/tag/tip-na-vikend/