Opäť je tu marec a ako každý rok, aj tentoraz je venovaný knihám. A my vás počas marca obdarujeme peknými knihami. Ako „predjedlo“ ponúkame súťaž o výnimočnú publikáciu Karol Kállay – Zaostrené na krásu.

Marec je zasvätený knihám už niekoľko desaťročí, konkrétne od roku 1955. Za mesiac knihy bol vyhlásený na počesť šíriteľa slovenskej a českej knihy Mateja Hrebendu Hačavského. A to aj preto, že v marci sa Matej Hrebenda, vášnivý zberateľ kníh, narodil aj umrel (1796 – 1880). 

Zuzana Šidlíková, Lucia Almášiová, Richard Kučera Guzmán: Karol Kállay – Zaostrené na krásu

Publikácia Karol Kállay – Zaostrené na krásu po prvýkrát predstavuje tvorbu ikonického slovenského fotografa v oblasti módnej fotografie Karola Kállaya. Móde sa venoval viac ako tridsať rokov a môžeme ho považovať za zakladateľa módnej fotografie na Slovensku. Spolupracoval najmä s časopisom Móda – textil (neskôr Naša móda, Móda), ale aj so zahraničnými periodikami ako nemecké Saison a Sibylle či parížsky časopis Jardin des Modes. Vo svojich najlepších snímkach prepájal inscenovanú fotografiu s dokumentárnym prístupom a zúročil tak svoje skúsenosti reportážneho fotografa. Vďaka odvahe, invencii a vytrvalej snahe vyrovnať sa kvalitou ostatným svetovým fotografom sa mu podarilo presadiť sa aj v zahraničí.

Karol Kállay pri jednej z návštev Banskej Bystrice, bolo to v roku 2003, kedy mu vyšla publikácia Divy Slovenska, priznal, že k tomuto mestu má rodinný vzťah. „Sú tu pochovaní dvaja ľudia z mojej rodiny. Môj bratranec, röntgenológ Ivan Kállay a bratranec môjho otca biskup Andrej Škrábik. Ako dieťa som veľa času trávil u svojho strýka v tunajšej biskupskej rezidencii. A mám Bystricu rád, lebo je to kultivované, pekné mesto.“

Vtedy tiež povedal: „Fotím všetko. Ale nemám rád krutosti. Nehovorím, že som nikdy nefotil kruté veci, ale nemyslím si, že tieto veci treba robiť. Svojho času som bol v Arménsku, dva dni po tom strašnom zemetrasení, fotiť pre nemecký magazín. Boli tam tisíce mŕtvych. Ja som nenafotil ani jedného mŕtveho. K tomuto nemám vzťah. Existuje etická hranica, ktorú nikdy neprekročím.  Viete… ono je ľahké byť surovým a bezcitným. Ja radšej objavujem krásy. Veľa rokov som fotografoval módu. Štrnásť rokov v Berlíne a skoro sedem v Paríži. Fotiť módu je namáhavé. Je to stále o tom istom. Pekné ženy, krásne šaty… A vždy to treba urobiť inak a zas inak. Urobil som viac ako štyristo titulných strán len s peknými ženami.“

Emma Tekelyová o Karolovi Kállayovi

Jednou z tých pekných žien, ktoré stáli pred fotoobjektívom Karola Kállaya, bola aj Emma Tekelyová.

„Do časopisu Móda som nafotila štyridsaťdva titulných strán, ale tá prvá je naozaj silná spomienka. Karol Kállay si ma vtedy zároveň vybral aj na editoriál, čo je v módnom časopise hlavná módna story na niekoľko strán. Fotila som kolekciu svadobných šiat s figurínami. Boli to veľmi avantgardné fotky. Dodnes sú,“ spomína Emma, ktorá má svoje miesto aj v publikácii Zaostrené na krásu.

Z rozhovoru s Emmou Tekelyovou v knihe vyberáme:

Kedy sa vaše fotografie prvýkrát objavili v časopise Móda a aké bolo zoznámenie s Karolom Kállayom? 

Bol to môj prvý krok do sveta módy. Na diskotéke ma oslovil diskdžokej, či by som nechcela robiť modelku. Vyzeralo to ako finta, ako ma zbaliť. Keď som sa dozvedela, že ozvučuje módne prehliadky časopisu Móda, prikývla som. Vymaľovanú, nahodenú ma priviedol na Pražskú, kde sídlila redakcia časopisu Móda. Módne redaktorky, pani Vlasta Hegerová a Vilma Šurinová mi hneď vo dverách ukázali WC, aby som si išla umyť mejkap. Všetko sebavedomie bolo fuč. Potom si ma premerali od hlavy po päty, prezreli si pár mojich fotiek a vraj dajú vedieť. Sklamaná som na chodbe stretla pána, ktorý si ma tiež čudne premeral.  Ale potom ma oslovil: „Ty si tá nová? Teba budem fotiť!“ Na druhý deň mi z redakcie zavolali termín. To, že pán, ktorého som stretla, bol Karol Kállay, som pochopila, keď som prišla do ateliéru. Bolo to v roku1974.

 Aké bolo prvé fotenie do časopisu?

Kállay ma milo privítal, vtipkoval, mal dobrú náladu. Prvé fotenie bol veľký svadobný editoriál na šesť strán. Redaktorky ma obliekli do svadobných šiat a Kállay ma postavil medzi figuríny, ktoré boli tiež nevesty. Akože, ženích, hľadaj, ktorá je tá pravá… Vlastne nič iné odo mňa nechcel, len aby som sa tvárila ako jedna z nich. Aj dnes sú tie fotografie jedinečné. Do časopisu Móda som s ním potom nafotila stovky fotografií. Jeho prvú radu si stále pamätám… Dobrej modelke nestačí len pekná fasáda, musí niečo vyžarovať aj zvnútra.

Pamätáte si, ako prebiehalo fotografovanie? Dával Kállay priestor spontánnym náhodám?

Prišiel vždy najskôr do redakcie, aby si pozrel kolekciu. Mal rôzne nápady, možno ich získal zo svojej reportážnej praxe alebo zo zahraničných časopisov. Fotil čiernobielo aj farebne, rád to striedal, veľmi často sme robili módne zábery na ulici, v exteriéroch. Vždy vedel, čo chce. Predtým sa fotilo dosť staticky, Kállay prišiel s tým, aby sa modelka hýbala, chodila, otáčala. Nemal žiadne štandardné lokácie. Bol veľmi progresívny, stále niečo vymýšľal. Mohol sa uspokojiť konštantne s fotením v ateliéri, ale nebolo to tak. Pamätám si, že keď postavili nový Most SNP, medzi betónovými piliermi sme nafotili letnú kolekciu šiat. Výsledok je úžasný aj dnes! On prosto vedel a videl.

Aký bol podľa vás Karol Kállay človek a aký bol fotograf?

Karol Kállay bol charizmatický. Svojou komunikatívnosťou, kreatívnosťou, videním keby sa narodil v ktorejkoľvek dobe, nemusel by na sebe nič meniť. Ako človek mal zmysel pre humor, bol konštantne otvorený ľudom a jeho pozitívny prístup k životu a nadšenie boli doslova nákazlivé.

Súťaž

Do súťaže o knihu  Karol Kállay – Zaostrené na krásu (RICHIE.., Slovart, 2019) sa môžete zapojiť do nedele 8. marca na Facebooku BBonline.sk.

SÚŤAŽ❗️Publikácia Karol Kállay – Zaostrené na krásu po prvýkrát predstavuje tvorbu ikonického slovenského fotografa v…

Uverejnil používateľ BBonline.sk Štvrtok 5. marca 2020