Quantcast

BBonline.sk za desať rokov zaznamenal celkom 12 253 194 návštev od 4 336 320 používateľov, ktorí si stránky portálu zobrazili celkom 36 514 865 krát. Každý návštevník si pritom v priemere zobrazil pri jednej návšteve zhruba tri stránky.

Taká je bilancia regionálneho spravodajského portálu BBonline.sk, ktorý sa Banskobystričanom prihovoril svojimi textami prvýkrát popoludní, 6. augusta 2010.

Ako vyzeralo uplynulých desať rokov portálu BBonline.sk približuje v rozhovore jeho zakladateľ a šéfredaktor Filip Roháček. Banskobystričan so srdcom pre žurnalistiku a online trendy, ktorými sa inšpiruje aj v zahraničí. Vedie tím redaktorov a editorov a počas desiatky rokov hodnotí aj jeho fungovanie. Rozprávali sme sa o začiatkoch portálu, o ľuďoch, ktorí sa v BBonline zastavili na krátke, ale aj dlhšie obdobie, o tom, čo priniesla koronakríza, ale aj o ďalších víziách.

Ako si spomínaš na začiatky a vznik BBonline?

Boli sme partia mladých ľudí, možno až veľmi mladých na založenie média. Boli sme plní ideálov, z ktorých sme nechceli ustupovať a našim cieľom bolo priniesť Bystrici trochu iný spravodajský portál, ako tie, ktoré tu už pôsobili. Sledovali sme, ako fungujú najprogresívnejšie domáce, ale vo veľkej miere aj zahraničné webové médiá a tam sme sa inšpirovali. Myslím, že pomerne rýchlo sme sa spôsobom práce, rýchlosťou informácií a tiež množstvom sprievodných fotografií či videí odlíšili a to nás potom dlho sprevádzalo. Nikdy sme projekt neposunuli do úplne profesionálnej roviny a prakticky dodnes zostáva najmä našim hobby, ale od začiatku sme to zostali my a pozostatky tých ideálov pretrvávajú.

Aké boli na začiatku reakcie od okolia, od Banskobystričanov?

Vtedy som vnímal reakcie množstva Banskobystričanov, ktorí to uvítali. Na druhej strane čitatelia boli zvyknutí na trochu iné a často názorové podávanie informácií z regionálnych médií. Tomu sme sa chceli vyhnúť, ale zároveň tým časť nášho obsahu prišla mnohým akoby sterilná. My sme si ale postupom času hľadali svoj priestor, v ktorom sme boli unikátni a zaujímaví.

Keď sa retrospektívne pozrieš na portál spred 10 rokov, na čo môžeme byť obzvlášť hrdí?

Aj keď sme vznikali v prostredí v tom čase už štyroch iných konkurenčných portálov v meste, tak práve tá naša inšpirácia aj zahraničnými médiami priniesla v krátkom čase mnohé nové formy príspevkov. Boli sme medzi prvými médiami na Slovensku, ktoré začali prinášať živé textové prenosy z niektorých udalostí, volieb či zasadnutí zastupiteľstiev. Rovnako vo webových médiách pred desiatimi rokmi nebolo zvykom prinášať fotogalérie o 30 či 50 fotkách veľkého rozmeru. Vtedy ešte weby bežne uverejňovali k článku najviac päť fotiek o rozmere neraz 300×300 pixelov. Začínam si pripadať ako tridsaťročný pamätník čias dávno minulých, ale ten pokrok bol obrovský a v Bystrici sme boli vcelku jeho nositeľmi.

Takže ste sa sústreďovali aj na technický vývoj webu?

Jednoznačne. Taký malý príklad za všetky. BBonline.sk bol jeden z prvých webov na slovenskom internete vôbec, z ktorého keď ste zdieľali na Facebooku článok, tak vám ukázalo náhľad korektnej fotografie a nie nejaký tzv. captcha kód z diskusie, čo ešte mesiace po nás bežne nemali vyladené ani weby veľkých denníkov. Už po dvoch rokoch od vzniku sme prišli s moderným vzhľadom webu prispôsobeným mobilným zariadeniam a toto sa ukázalo ako úplne kľúčové, pretože z pár percentého podielu návštevnosti webu z mobilov sme sa dopracovali dnes až ku takmer 85% zobrazeniam cez mobily. A tomu sme postupne dokázali prispôsobiť aj obsah. Ak hovoríme o tom, na čo som hrdý, tak určite by sa našlo aj pár konkrétnych príspevkov či sérií, ale dobré články boli a aj budú.

Cez portál BBonline prešlo množstvo ľudí, každý zanechal svoju stopu. Kto tu pôsobil a v priemere koľko ľudí ho tvorilo?

Trochu nadviažem na tú otázku, že na čo som hrdý. To hovorím vždy a určite som to spomínal už aj v takýchto rozhovoroch, ale skutočne ma úprimne teší, že BBonline splnilo jednu z tých svojich hlavných misií. A tou od začiatku bolo poskytnúť priestor pre novinársku prax mladým ľudom. Najskôr nám desiatim ľudom na začiatku, neskôr množstvu ďalších. Viackrát som sa to snažil počítať a vychádza to cez osemdesiat ľudí, ktorí u nás za tie roky publikovali aspoň pár príspevkov či urobili niekoľko fotiek. Niektorí mladí ľudia si vyskúšali, že pre nich písanie nie je, niektorí sa v tom našli a dnes aj vďaka skúsenostiam u nás pracujú vo väčších televíziách, rádiách, novinách, weboch, tlačových agentúrach, reklamných agentúrach, hovorcovských pozíciách.

Nazrime do redakčnej kuchyne. Ako vyzerá redakcia dnes?

Už pred rokmi sme si dali slogan “Vieme, čo sa v meste deje!” Je to zaväzujúcejšie, ako by sa mohlo zdať a nie je jednoduché vedieť o všetkom, čo sa v meste deje. Zvlášť, keď ako som uviedol v úvode, BBonline zostáva len našim hobby, našou srdcovkou popri iných zamestnaniach. S tým, ako za tie roky prebiehala tá fluktuácia najmä mladých ľudí skrz našu redakciu sme niekedy zvládali to naše poslanie lepšie, inokedy slabšie. A práve toto sa snažíme odstrániť a zaručiť, že BBonline bude dlhodobo zárukou, že sa u nás ľudia dozvedia, čo sa v meste deje a bude diať. Dnes máme editorov, nazvem to odvážne – tím editorov, ktorí sa už starajú práve o to, aby sme mali zaistený rýchly spravodajský servis z regiónu. A v rámci tohto hobby potom vymýšľame ten ďalší obsah, tú pridanú hodnotu. Aj v súčasnosti možno povedať, že máme cez dvadsať občasných či častejších prispievateľov.

Aké má BBonline výzvy do budúcna? Na čo sa môžu naši čitatelia tešiť v ďalších mesiacoch a rokoch?

Tu by som sa trochu pozastavil pri uplynulých mesiacoch, ktoré aj pre nás znamenali pozastavenie či odsunutie niektorých pripravovaných obsahových projektov, na ktorých sme začali pracovať znovu až teraz. Ku narodeninám si dávame spustenie úplne novej inzertnej sekcie pre realitné ponuky a ďalšej pre pracovné ponuky v Banskej Bystrici a regióne. Zároveň máme v prípravnej fáze viaceré obsahové nápady, ktoré postupne predstavíme v ďalších mesiacoch, ale prezrádzať nebudem.

Spomínaš obdobie koronakrízy. Ako sa prejavilo na BBonline.sk?

Pre web, ktorý sa špecializuje na informovanie o udalostiach a podujatiach či už spoločenských, kultúrnych či športových to bola v podstate klinická smrť. Samozrejme, tá čisto spravodajská časť získala na dôležitosti a my sme lámali rekordy návštevnosti. Postupne sme našli priestor aj pre pridanú hodnotu, pre zaujímavé a obšírnejšie príspevky, rozhovory, pre nejakú zábavu našich čitateľov skrz kvízy. Práve v tomto období sme zaznamenali aj najčítanejší príspevok v histórii nášho webu, keď si rozhovor s Banskobystričankou v karanténnom centre prečítalo dosiaľ 107-tisíc ľudí.

Prejavilo sa to aj na reklamných príjmoch? Ako je portál financovaný?

Od začiatku je projekt nastavený len na príjmoch z reklám a práve preto zostáva celé tie roky iba na poloprofesionálnej úrovni. V posledných rokoch sme dokázali projekt nastaviť na dlhodobé spolupráce s niekoľkými reklamnými agentúrami, sme zapojení do viacerých reklamných systémov.

Tých reklám je možno niekedy u nás viac, ako na iných miestnych portáloch.

Práve vďaka tomu dokážeme ten obsah udržiavať v tej podobe, ako ho čitatelia môžu vidieť a premýšľať o ďalšom rozvoji. Ale sme radi, keď vieme pomôcť s propagáciou miestnych firiem a podnikov, ktorým sa vždy snažíme vyjsť v ústrety a nájsť také formy, ktoré ich skutočne dokážu posunúť v ich podnikaní. Týchto spoluprác stále pribúda a veľmi nás to teší, pretože aj preto sme tu. Aby som sa vrátil ku koronakríze. Bola to obchodne zaujímavá skúsenosť. Návštevnosťou sme lámali rekordy, príjmy z reklám však, s ohľadom na to, boli pre nižší počet dopytov pomerne nízke a trh internetovej reklamy sa zatiaľ na predkrízovú úroveň stále úplne nevracia. Ale aj pred desiatimi rokmi sme náš portál spúšťali do ekonomickej krízy, takže to je v podstate taký náš pravidelný cyklus.