Quantcast

Za nevysvetliteľným zvyšovaním platieb je podľa Luntera prehratý súdny spor o Kotlebových dodatkoch. Dopravca navyše podľa župy využíva svoje monopolné postavenie a od kraja chce takmer dvojnásobne viac peňazí.

Začiatkom roka 2019 hrozilo, že autobusy spadajúce pod Slovenskú autobusovú dopravu Zvolen a.s. prestanú premávať. Na jeseň 2018 predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ján Lunter hovoril o tom, že dodatky k zmluve s autobusovým dopravcom, ktoré v roku 2017 podpísal jeho predchodca Marian Kotleba, sú v rozpore so zákonom. BBSK podal začiatkom roka 2019 žalobu o ich neplatnosti, dôvodom malo byť bezdôvodné obohatenie sa. Tu sa začal spor medzi dopravcom a župou.

Spor s dopravcom pokračuje

Okresný súd vo Zvolene medzitým rozhodol, že Kotlebov dodatok bol podpísaný v rozpore so zákonom minimálne v tej časti zmluvy, kde sa hovorilo o dĺžke poskytovania verejnej dopravy s predĺžením pôvodnej zmluvy o 5 rokov. Medzitýmny a zatiaľ neprávoplatný rozsudok už teraz spôsobil ďalší spor.

„Slovenská autobusová doprava Zvolen začala postupovať pre nás nepochopiteľným spôsobom. Verejné vyhrážky, hrubý nátlak a zastrašovanie považujem za praktiky z 90-tych rokov, ktoré v demokratickej spoločnosti nemajú miesto,“ povedal v utorok na tlačovej konferencii predseda BBSK Ján Lunter a verejne vyzval zástupcov dopravcu na férové a konštruktívne rokovania.

Dopravca chce dvojnásobne viac peňazí

Už v septembri 2019 SAD Zvolen vyčíslila kraju zálohové platby na rok 2020 vo výške 19,8 milióna eur. Pred niekoľkými dňami doručili župe list s novými nákladmi, ktoré predstavovali sumu vo výške 34 miliónov eur. Podľa župana je toto rozhodnutie zrejme reakciou na rozsudok súdu.

„Miesto toho, aby si dopravca sadol s nami za rokovací stôl, tak nám dáva neprimerané požiadavky. Chceme zabezpečiť verejnú dopravu zákonným spôsobom s primeranými cenami a na základe dôkazov, ktoré od dopravcu veľmi často nevieme dostať,“ dodal Ján Lunter.

SAD Zvolen odmieta rokovania

BBSK požadoval vysvetlenie rozdielu v cene, ktorá vznikla v priebehu štyroch mesiacov. Na rokovanie pozvali  predsedu predstavenstva SAD Zvolen a.s. Adriana Polónyho, ktorý sa stretnutia nezúčastnil a kraju poslal len svoje stanovisko. BBSK sa dožadoval  vysvetlenia aj preto, že  v priebehu štyroch mesiacov nevznikla žiadna veľmi výrazná zmena v ekonomickej situácii.

„Dopravca, ktorý  má aktuálne monopolné postavenie a zo dňa na deň takmer zdvojnásobí svoje požiadavky, pretože vie, že je nenahraditeľný. To sú podľa nás praktiky z 90. rokov, kedy sa súkromné objekty nestránili vydierať verejné objekty a brali si za rukojemníkov obyvateľov,“ dodal na tlačovej konferencii Ondrej Lunter, podpredseda BBSK.

Novú zmluvu už kraj predložil

Župa teraz bude rokovať s dopravcom, no aktuálne čaká na právoplatnosť rozsudku a výsledkom celej situácie by mala byť nová zmluva, ktorá zabezpečí transparentnú cenotvorbu a celkové fungovanie verejnej dopravy  do roku 2022. Zákon totiž umožňuje  kraju vybrať prevádzkovateľa verejnej dopravy bez verejnej súťaže najviac na dva roky.

„To  by sme radi využili a so Slovenskou autobusovou dopravou Zvolen sa dohodli,“ hovorí Ján Lunter s tým, že novú zmluvu už dopravcovi doručili. Najbližšie dva roky plánuje BBSK využiť na prípravu verejnej súťaže, ktorá vyberie dopravcu na ďalšiu dekádu.