Na železničnej trati medzi Banskou Bystricou a Bratislavou sa od stredy, 19. októbra skončí výluka, kvôli ktorej museli cestujúci rýchlikov prestupovať na náhradné autobusy. Na opravovanom úseku medzi Šuranmi a Levicami vlaky mierne zrýchlia.

Realizáciou stavby sa odstránili poruchy na infraštruktúre, ktoré vznikali z dôvodu nestability svahu. Opravilo sa 4 106,87 m koľajového zvršku a celkovo sa vymenilo takmer 800 m kompletne zosunutých úsekov, ktoré v niektorých miestach dosahovali výšku až 10 metrov. Železničná trať Hul – Úľany nad Žitavou v dotknutom území preklenuje pôvodné nivy vodných tokov Žitava, Liska a Chrenovka, ktoré tu meandrovali a preplietali sa. Po ich regulácii v roku 1959 a premiestnení do umelých kanálov trať križuje vodný tok zregulovanej Žitavy oceľovým priehradovým mostom. Pôvodný most bol prestavaný na most s priebežným štrkovým lôžkom, bolo položené nové podvalové podložie a nadvýšený násyp v upravovaných úsekoch. Rekonštrukciou sme odstránili neslávne POTR-e (prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti) a na celom úseku povolíme rýchlosť 70 km/h ,“ uviedla pre ZSSK hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

 

Donedávna sa na onedlho zrekonštruovanom úseku trate, ktorý má 7,8 km (úsek Úľany nad Žitavou – Hul, úsek Beša – Horný Pial), jazdilo dlhodobo obmedzenou traťovou rýchlosťou, maximálne do 50 km/h. Táto rýchlosť bude po niekoľko mesačnom skúšobnom období na celom úseku zvýšená na 70 km/h.

Vlaky sa k režimu pred výlukou vrátia už od stredy, 19. októbra. Zrušenie obmedzení sa dotkne už nočných vlakov z 18. na 19. októbra smerujúcich do Bratislavy.

Pripravujú ďalšie opravy na trati

Na výluky sa však cestujúci na tejto trati musia pripraviť aj v ďalších obdobiach. Len minimálne obmedzenia na trati Bratislava – Banská Bystrica si vyžiada rekonštrukcia železničnej infraštruktúry do konca roka 2023 v lokalitách Dvory nad Žitavou, Trnovec – Tvrdošovce a Palárikovo – Nové Zámky.

Železnice Slovenskej republiky už pripravujú aj obnovu úseku medzi Novou Baňou a Hronským Beňadikom. Aj tam v súčasnosti pre zlý technický stav vlaky spomaľujú až na 30 km/h. Pripravovaná rekonštrukcia by na tomto úseku mohla vlaky zrýchliť na 80 km/h.