Pôvodné sľuby o dvojročnom prerušení civilnej letovej prevádzky na Sliači sa nenaplnili. Čoskoro ubehne už päť rokov od posledných letných charterových letov zo Sliača, ktoré každoročne využívali tisícky ľudí z regiónu. Rekonštrukcia vojenskej časti letiska sa skomplikovala a spustenie jej realizácie sa natiahlo o niekoľko rokov. O obnovení civilných letov sa teraz hovorí čoraz častejšie, nie však už z pôvodného terminálu.

Vláda Slovenskej republiky v stredu, 12. júna schválila návrh zámeru obnovenia civilnej leteckej prevádzky na Sliači.  Vláda uložila ministrovi cestovného ruchu a športu Rudolfovi Huliakovi (nom. SMER-SD), aby začal rokovania s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky o možnosti obnovenia civilnej leteckej prevádzky na Sliači. Informáciu o výsledku rokovaní má na vládu priniesť do konca februára budúceho roka.

Civilná prevádzka na sliačskom letisku skončila oficiálne na konci roka 2020. Rezort obrany vtedy aj v súvislosti s novými stíhacími lietadlami F-16 plánovalo komplexnú rekonštrukciu vojenskej časti letiska, ktorá mala skončiť v roku 2022. Nielen obdobie pandémie, ale najmä prehodnocovanie spôsobu financovania i zmeny vlád napokon zapríčinili, že zmluvu na rekonštrukciu letiska napokon rezort obrany s vybraným zhotoviteľom uzatvoril až v januári 2025. Investícia za zhruba 40 miliónov eur má byť hotová najneskôr v roku 2027.

Predstavitelia vlád v roku 2020, neskôr i v roku 2021 a napokon aj predstavitelia súčasnej vlády, vrátane ministra obrany Roberta Kaliňáka (SMER-SD) deklarovali záujem na možnom obnovení civilnej prevádzky letiska po skončení rekonštrukcie. „Našli sme riešenie, v ktorej časti by to mohlo byť, smerom ku Sielnici. Aby sme to ale boli schopní urobiť, museli by sme urobiť nejaké výkupy,“ uviedol Kaliňák ešte minulý rok vo vyjadrení pre vtedajšiu RTVS.

Práve zo strany letiska pri Sielnici sa v minulosti počítalo napríklad aj s projektom dopravného cargo terminálu, ktorý však nikdy nebol realizovaný. „Vybudovaním nového civilného terminálu Letiska Sliač smerom k obci Sielnica by mohlo byť zabezpečené vyčlenením letiska z areálu vojenskej leteckej základne, čo by si vyžadovalo výkup pozemkov a umožnilo duálnu prevádzku,“ uvádza aktuálne prijatý materiál vlády.

„Odporúčame túto strategickú investíciu do rozvoja letiska Sliač pre civilné účely ako kľúčový krok pre rozvoj kúpeľného a liečebného cestovného ruchu na strednom Slovensku,“ zdôvodnilo vláde aktuálny návrh Ministerstvo cestovného ruchu a športu.

Slúžilo najmä dovolenkárom

Letisku sa v minulosti napriek snahám dlhodobo nedarilo zaistiť pravidelné letecké spojenia. Kedysi bolo na letisku prevádzkované pravidelné spojenie s Prahou, dočasne i s Popradom. Spojenie s Prahou bolo v prevádzke do leta 2008. Po rekonštrukcii letiska v roku 2011 sa ale darilo rozvíjať aspoň využitie letiska pre letné charterové spojenia s dovolenkovými destináciami.

Rekordný z pohľadu civilnej letovej prevádzky bol pre sliačske letisko rok 2018, kedy v rámci letnej sezóny vybavili celkom 131 charterových letov a odbavili 41 866 cestujúcich. Letisko poskytovalo služby aj pre súkromné civilné lety a tiež pre letecké cargo.