Areál plážového kúpaliska v Banskej Bystrici sa v týchto dňoch opäť dostáva do centra pozornosti. Po aprílovej obhliadke, ktorej sa zúčastnili zástupcovia mesta, poslancov aj petičného výboru, nasledovala vlna výhrad zo všetkých strán. Týkajú sa najmä meškajúcej komunikácie, kvality odpovedí nájomcu a nepriaznivého stavu areálu krátko pred začiatkom sezóny.

Jednotlivé strany sa však nedostávajú do sporu len s nájomcom, ale aj medzi sebou. Petičný výbor v uplynulých dňoch kritizoval mesto za chýbajúcu komunikáciu postupu krokov po zaslaní pripomienok nájomcovi, mesto naopak reagovalo kritikou smerujúcou na petičný výbor.

Mesto vo svojej tlačovej správe z 22. mája uvádza, že počas obhliadky 15. apríla boli všetci zúčastnení vyzvaní, aby svoje pripomienky a otázky doručili do konca týždňa. Tento termín mal zabezpečiť, aby mohli byť požiadavky zapracované do podkladov pre nájomcu. „Napriek dohode, zo strany zástupcu petičného výboru boli podnety doručené mestu o dva týždne neskôr, a to až 28. apríla,“ uvádza v správe hovorkyňa primátora mesta Zdenka Marhefková.

„Sme radi, že môžeme s mestom spolupracovať na zlepšovaní stavu kúpaliska. Robíme to však vo voľnom čase. Otázky sme sa snažili odoslať čo najskôr, ale nebolo možné stihnúť ich spracovanie za dva dni pred Veľkou nocou. Navyše, o termíne neexistovala formálna dohoda – išlo len o neformálnu zmienku po obhliadke. Dopredu sme upozorňovali, že pred Veľkou nocou to nestihneme,“ reagovala členka petičného výboru Magdaléna Kováč Mergová.

Mesto vo svojej tlačovej správe kritizuje výbor aj za to, že napriek oneskorenému doručeniu svojich otázok, zverejnili výčitky voči komunikácii mesta na sociálnych sieťach. „Je nepochopiteľné, ak zástupca petičného výboru, ktorý sám spôsobil výrazné zdržanie celého procesu, prostredníctvom sociálnych sietí obviňuje mesto za meškajúcu komunikáciu,“ uviedla v tlačovej správe mesta jeho hovorkyňa primátora.

Petičný výbor to odôvodňuje tým, že pred verejným vyjadrením sa snažili komunikovať e-mailom, no bez výsledku. „Naša skúsenosť je, že na získanie informácií musíme vyvíjať verejný tlak,“  vysvetľuje Kováč Mergová. „Nevieme zatiaľ ani či už sú alebo aké sú výsledky znaleckého posudku, čo vlastne zistil inšpektorát práce, jednoducho nevieme. Prečo sa začalo konať až dva mesiace pred sezónou? Prečo sa nezačalo konať hneď v septembri po konci sezóny? Kde je časový rámec, plán, vízia, ciele? Sú nejaké? Nevieme. Nejde o tento jeden prípad meškajúcej komunikácie. Ide o dlhodobé informačné vzduchoprázdno.” dodáva.

Výbor je navyše nespokojný s tým, že pracovná skupina sa podľa ich názoru stala len sprostredkovateľom otázok. „Náš dojem bol, že sa po obhliadke začneme stretávať za jedným stolom a pripravovať riešenia pre budúcnosť kúpaliska. Sklamalo nás, že sa tak nestalo,“ dodáva.

Odpovede nájomcu

Nájomca kúpaliska, spoločnosť AQUALAND Slovakia s.r.o, odpovedal na zoznam otázok úradníkov mesta a petičného výboru 21. mája. Vo svojich vyjadreniach uviedol, že predsezónne úpravy sú v procese – od opravy elektrických skríň, cez stav lehátok až po vyschnuté stromy. Naopak, hotové už majú byť napríklad úpravy povrchov pri niektorých bazénoch. Následne nájomca navrhol termín opakovanej obhliadky plážového kúpaliska.

Petičný výbor však dlhodobo vyjadruje nesúhlas s aktuálnym nájomcom plážového kúpaliska. V súvislosti s dlhodobým neuspokojivým stavom areálu opäť otvorili otázku vypovedania nájomnej zmluvy. „Považujeme za nehospodárne, aby mesto muselo neustále kontrolovať, či nájomca spĺňa len základné požiadavky. Areál by sa mal vrátiť do správy mesta,“ uviedla Kováč Mergová.

Najbližšia odborná obhliadka sa uskutoční 29. mája. Petičný výbor plánuje participovať aj na tejto obhliadke. Mesto zároveň požiadalo Inšpektorát práce o informáciu, či boli nájomcom doložené všetky podklady a či bola vykonaná následná kontrola. V prípade nesplnenia požiadaviek mesto deklaruje, že sa opätovne obráti na príslušné štátne orgány.