Quantcast

Jamám a výtlkom na vozovke sa vodiči miestami nemajú ako vyhnúť, preto často dochádza k poškodeniu ich vozidiel. Ak však na zlý stav vozovky upozorňuje dopravná značka, majiteľ poškodeného auta nemá nárok na náhradu škody.

Jedným z mnohých príkladov je aj vozovka na Tatranskej ulici na sídlisku Sásová. Cesta je rozbitá snáď na každom metri. Miesto toho, aby bola situácia riešená, na túto skutočnosť vodičov upozorňuje dopravná značka „Nerovnosť vozovky“.  Ak by si vodič na danej ceste poškodil auto, náhradu škody mu správca cesty nepreplatí, nakoľko cesta bola označená. Takéto označenie musí byť dobre viditeľné.

Keď si majiteľ poškodí auto na výtlku alebo nerovnej vozovke, na ktorú nebol včas dostatočne upozornený, má nárok na náhradu škody. Tú spravidla hradí správca cesty. K danej udalosti musí byť privolaná polícia, ktorá takúto udalosť rieši ako dopravnú nehodu. Ak sa dokáže, že škoda vznikla majiteľovi na základe zlého technického stavu vozovky, môže žiadať náhradu škody cez povinné zmluvné poistenie.

 „V súčasnosti  evidujeme zvýšený počet poškodených áut v dôsledku zlého technického stavu vozovky. Najčastejšie poškodenia sú napríklad preseknuté pneumatiky, krivé či prasknuté disky. Niekedy k nám do servisu príde za deň 4 až 5 áut s takýmito poškodeniami, a to nie sme jediný servis v Banskej Bystrici,“ vyjadril sa pre portál BBonline.sk prijímací technik Michal Líner z firmy ARS. Škody na autách spôsobené výtlkmi na cestách sa môžu podľa jeho slov  vyšplhať až do výšky 400 eur. „Závisí to aj od toho, v akom rozmere je pneumatika alebo disky.“

Mesto problém neignoruje a situáciu sa pokúša aspoň dočasne riešiť provizórnymi opravami. „Kvalitná úprava si vyžaduje vyfrézovať, penetrovať a potom prekrývať dieru novou vrstvou. Keď sa to robí v počasí, kedy je vlhko alebo keď mrzne, tak trvácnosť tej opravy je skutočne obmedzená a pristúpili sme na to len na tých miestach, kde skutočne bolo riziko spôsobenia škody na vozidlách,“ reaguje na zlý stav ciest primátor Peter Gogola.

Situáciou miestnych komunikácií sa zaoberalo aj utorňajšej mestské zastupiteľstvo. Poslanec Milan Smädo, ktorý je zároveň aj dodávateľom prác pre mestský úrad vysvetľoval, že studený asfalt sa neosvedčil a teplý je možné aplikovať iba pri vhodných poveternostných podmienkach. “Tak ako nezasadíte mrkvu na záhrade, nemôžeme do snehu a vody liať asfalt,” povedal majiteľ spoločnosti MIS.

Plánovaný rozpočet na cestnú údržbu tento rok počíta so sumou 2,45 milióna eur, v ktorej je započítaná aj splátka PPP projektu obnovy miestnych komunikácií a chodníkov. .