Reklamy na vozidlách MHD, ale aj v ich interiéri, sú dlhodobo súčasťou verejnej dopravy v Banskej Bystrici. V mnohých mestách však od tejto formy reklamy ustupujú, keďže MHD si objednávajú sami samosprávy a finančný prínos takýchto inzertných plôch, ktoré sú v plnej réžii dopravcov, je pre verejné rozpočty otázny.

Reklamné fólie na autobusoch, alebo plagáty, na ktoré sa cestujúci pozerajú na miesto výhľadu na ulice mesta. Vo vozidlách pritom často zostávajú aj neaktuálne plagáty. Pravidlá pre reklamu vo verejnej doprave nie sú stanovené v zákone a v každom meste si ich určuje príslušná radnica. Tieto pravidlá sa stanovujú v zmluvách medzi dopravcami a jednotlivými mestskými úradmi.

V Banskej Bystrici sú zmluvné vzťahy nastavené tak, že všetky výnosy, ktoré majú dopravcovia  z reklamy, sa odpočítavajú od ich tzv. preukázanej straty. Inými slovami, o čo viac peňazí dopravcovia vyberajú na reklame, o to menšiu dotáciu dostanú od mestského úradu na prevádzku MHD. Ceny a rozsah reklamy sú pritom plne v réžii súkromných dopravcov.

Radnica nepozná výšku výnosov z reklamy

Na ekonomický výsledok podnikania s reklamou sme sa spýtali zástupcov mestského úradu. Na oficiálnu žiadosť o informácie nám úrad odpísal, že odpoveď nepoznajú ani oni sami. “Zmluvné podmienky sme stanovili tak, že dopravca nie je povinný vykazovať výnosy z reklám samostatne, ale v jednom “balíku” spolu s ďalšími príjmami (ide o tzv. Iné výnosy)”, pokračuje oficiálne stanovisko Mesta.

Téma sa ešte v roku 2023 dostala aj na rokovanie Komisie mestského zastupiteľstva pre dopravu a bezpečnosť. Aktivista a bývalý mestský poslanec za Banskobystrickú alternatívu Matej Bučko sa pýtal na zmysel takéhoto “vizuálneho smogu v uliciach mesta”. Odpovedal mu viceprimátor Jakub Gajdošík (HLAS-SD, SME RODINA a nezávislí) s tým, že ku zmene môže dôjsť pri budúcom tendri, pravdepodobne v roku 2030, pričom sám je za odstránenie reklám z vozidiel. Prečo sa v roku 2020 radnica rozhodla opačne, o tom už diskusia nepokračovala.

V susednom Zvolene, kde MHD rovnako zaisťuje SAD Zvolen, od reklám na autobusoch upustili. Nahradila ich silná vizuálna identifikácia priamo so symbolmi mesta. Foto: Mesto Zvolen

Mestskú hromadnú dopravu v Banskej Bystrici prevádzkujú dve spoločnosti – Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s.  a Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, v ktorom však väčšinu vlastní rovnako SAD Zvolen. Zmluvy s obidvoma spoločnosťami podpísal mestský úrad  v roku 2020 a vtedy boli zároveň nastavené súčasné pravidlá pre inzerciu v MHD. Obe zmluvy budú platiť do roku 2030.

Ako na rokovaní zmienenej komisie už v minulosti pripomenul viceprimátor Jakub Gajdošík, ku zmene prístupu by muselo dôjsť aj v prípade, ak sa súkromným dopravcom podarí získať nové vozidlá z eurofondov. Grantové pravidlá totiž neumožňujú dopravcom podnikať s reklamou v tých autobusoch, ktoré boli zakúpené z európskych zdrojov.

V niektorých mestách už ku zmene pristúpili

Reklamu v MHD v súčasnosti neposkytuje napríklad Dopravný podnik mesta Žilina. Ďalšie mestá, ako napríklad susedný Zvolen či Nitra reklamu síce pripúšťajú, ale kontrolu nad ňou prevzal miestny mestský úrad. Rozsah a cenu inzercie v MHD tam stanovuje radnica a nie súkromný dopravca.