Quantcast

Banskobystrický samosprávny kraj po nástupe nového vedenia prehodnocuje všetky svoje investičné projekty. Vzhľadom na nezabezpečené financovanie, a podľa predstaviteľov BBSK aj nedoriešené vlastnícke vzťahy, je zrejme aj dokončenie cesty na Pršiansku terasu hudbou len vzdialenej budúcnosti.

Po tom, čo nový župan Marian Kotleba oznámil, že BBSK prehodnotí všetky krajské projekty, diskusiu rozbúrila nielen cyklotrasa medzi Banskou Bystricou a Zvolenom, ale aj dostavba cesty na Pršiansku Terasu. Novej komunikácii, ktorá čaká na dokončenie od začiatku 90-tych rokov, chýba asi 900 metrov. O jej dostavbe sa otvorene začalo hovoriť minulý rok.

kremnička-300x225“Je to otvorená otázka. BBSK nemôže vyhlasovať tendre v takomto rozsahu na cudzí majetok,” priblížil hovorca kraja Miroslav Belička. Pozemky pod budúcou komunikáciou skutočne nie sú vo vlastníctve kraja. Mestská spoločnosť MBB, ktorej patria, ju v apríli samosprávnemu kraju vypožičala na základe súhlasu krajského i mestského zastupiteľstva a hláv oboch samospráv. V prípade úspechu a dokončenia projektu si následne mali samosprávy vymeniť vlastníctva novej a starej cesty. “BBSK nemá oficiálne podpísaný žiadny dokument o tom, že by dokončil cestu na vlastné náklady a súčasnú cestu odovzdal mestu. Vieme, že takéto jednania prebehli,” dodal Belička.

Sklamaní zo správ o zastavení procesu prípravy dostavby cesty zostali obyvatelia Pršian a Pršianskej terasy. “Dva roky sme sa o to snažili. Urobili sa potrebné kroky, projekt sa prerobil zo štyroch miliónov na 1,6 milióna, čo elektronickou aukciou mohlo klesnúť na 1,2 milióna. Všetko k tomu už smerovalo, sedel som v komisii pri otváraní obálok, kde bolo pätnásť uchádzačov a úspešní sa mali zúčastniť elektronickej aukcie,” povedal pre BBonline.sk Igor Kašper, poslanec Mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici za túto časť mesta.

Výstavba bola neistá už v decembri

Pršianska-terasa
Stará cesta na Pršany z Radvane je častým terčom kritiky vodičov.

Účelom zmluvy o výpožičke pozemkov medzi MBB a BBSK bola možnosť žiadať o príspevky na cestu spájajúcu Sládkovičovu ulicu s Pršianskou terasou, a následne stavbu i zrealizovať.

Zmluva však bola uzatvorená na dobu určitú s tým, že začiatok jej trvania bol viazaný na podpis zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na projekt od Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Ešte bývalé vedenie BBSK ale v decembri informovalo, že so žiadosťou o poskytnutie eurofondov na túto cestu nebol kraj úspešný.

Práve európske fondy mali priniesť najväčšiu časť prostriedkov na výstavbu cesty. Kraj chcel touto cestou získať asi 500-tisíc eur. Na celkovom rozpočte projektu, sa mala potom podieľať z vlastných zdrojov aj krajská a mestská samospráva a tiež developeri projektov na Pršianskej terase.

Niektorí mestskí poslanci pochybovali hneď

S ohľadom na neisté zdroje financovania projektu boli pochybnosti o dokončení cesty už vlani v máji. Poslanecká väčšina v banskobystrickom mestskom zastupiteľstve vtedy schválila nielen podporu projektu, ale potenciálne nutnosť spolufinancovať dostavbu cesty až do výšky jedného milióna eur.

mestske zastupitelstvoDnes nezaradený mestský poslanec Martin Turčan vtedy namietal, že neexistujú záruky o avizovanom podiele na financovaní a ochote developerov prispieť. “O milióne eur z mestských peňazí sa nemôžeme baviť. Viem si predstaviť, že pri 300-tisíc eur by sme nad tým uvažovali. Ale v tejto pozícii, v akej to bolo predložené, neexistuje, aby sme za niečo takéto zahlasovali a zaručili sa za to. Je to cesta, ktorá bude patriť do správy vyššieho územného celku, a preto by si ho mal prefinancovať,” povedal v máji 2013 Turčan. “Z nášho pohľadu je to holub na streche a jediný získaný vrabec je schválená suma, ktorú sa zaviazalo mesto cez uznesenie vyčleniť,” povedal vtedy  tiež Vladimír Pirošík (BBA).

Väčšinový klub Smer-SD, SNS, HZDS vtedy ale za projektom stál. “Je to jedinečná šanca, aby sa združili prostriedky z rôznych zdrojov, či už od štátu, od súkromného investora, európskej únie, mesta a vyššieho územného celku,” povedal vtedy predseda tohto klubu v mestskom zastupiteľstve Ladislav Topoľský. S odvolaním sa na možnosť financovania z eurofondov vtedy projekt podporoval aj primátor Banskej Bystrice Peter Gogola. Prostriedky ale projekt nezískal.