
V pondelok privítal primátor Banskej Bystrice Ján Nosko, ktorý je zároveň viceprezidentom Únie miest Slovenska, ministra dopravy Slovenskej republiky Jozefa Ráža (nom. SMER-SD). Témou ich rokovania boli mosty v havarijnom stave, ktorých nejasné vlastníctvo a nutnosť nákladných opráv nie sú podľa ÚMS samosprávy schopné financovať z vlastných zdrojov.
Mestá žiadajú o nájdenie financií na rekonštrukcie päťdesiat i šesťdesiat ročných mostov v zlom technickom stave, ktoré neboli dimenzované na súčasnú frekventovanú dopravu. Zároveň žiadajú ministra otvoriť tému mostov na rokovaní vlády a iniciovať stretnutie s premiérom za účasti ZMOS-u, a aj SK8.
Na stretnutí sa spolu s ministrom dopravy SR Jozefom Rážom a primátorom Banskej Bystrice Jánom Noskom zúčastnil aj generálny riaditeľ NDS Filip Macháček, primátorka mesta Lučenec Alexandra Pivková a primátor Veľkého Krtíša Dalibor Surkoš. Všetky členské mestá združené v Únii miest Slovenska vypracovali analýzu, z ktorej vyplýva, že na ich území sa nachádza približne 590 mostov, z ktorých je takmer 36 percent v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave.

„Časť týchto mostov nie je vo vlastníctve miest, chýba k nim projektová dokumentácia i preberacie protokoly. Som rád, že pán minister dopravy prijal pozvanie na stretnutie s Úniou miest Slovenska, na ktorom sme ho informovali o akútnej potrebe tento problém riešiť. Samosprávy žijú v náročných ekonomických časoch, mestské rozpočty zostavujeme len ťažko a sme schopní pokryť len základné potreby obyvateľov. Tlmočili sme mu nevyhnutnosť hľadania finančných zdrojov či rôznych modelov financovania, napríklad vytvorenia fondu regionálnej dopravnej infraštruktúry, z ktorej by sa rekonštrukcie mostov či ciest dali financovať. Stále naliehavejšie vnímame potrebu zmeny financovania samospráv. Je potrebné diskutovať aj o navýšení podielových daní tak, aby si mestá dokázali z vlastných zdrojov financovať rozvoj, vrátane opráv mostov,“ informoval viceprezident ÚMS a primátor Banskej Bystrice Ján Nosko.
Rekonštrukcia a výstavba nových mostov sú nákladné investície a šplhajú sa do výšky státisícov až miliónov eur. Len diagnostika mosta stojí samosprávy zhruba od 20 do 50 tisíc eur.
„Veľmi dobre si uvedomujeme, aký je stav mostov na Slovensku. To, čo môžeme urobiť, a aj robíme je, že momentálne spúšťame PPP projekt na spôsob ako dostať financie zo zahraničia a vyriešiť situáciu s mostami na cestách prvej triedy. Tento mesiac plánujeme uzavrieť verejné obstarávanie na poradcu, ktorý spočíta, koľko mostov sa dá zaradiť do pripravovaného PPP projektu. Rozbehli sme predbežné trhové konzultácie na to, aby sme spravili väčšiu rámcovú dohodu na možnosť prepočítania takýchto PPP projektov. V prípade, že sa tento pilotný projekt ukáže ako realizovateľný, následne doň zahrnieme už aj samosprávy. Naše ministerstvo veľmi korektne spolupracuje so samosprávami a oceňujem ich pomoc aj pri príprave nového stavebného zákona, ktorý o pár týždňov nadobudne účinnosť,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž.