So zavedením nového železničného grafikonu, ktorý vstupuje do platnosti od nedele 10. decembra, nenastávajú pre cestujúcich z Banskej Bystrice výraznejšie zmeny v cestovných poriadkoch.
Cestujúci na najvyťaženejšej trati medzi Banskou Bystricou a Zvolenom, po ktorej prejde denne až 44 osobných vlakov a ďalších 20 rýchlikov, si budú môcť všimnúť aj nasadenie zmodernizovaných klasických dieselmotorových jednotiek radu 813 resp. 913.1, takzvaných Mravcov na linkách osobných vlakov. Vynovené jednotky sú vybavené klimatizáciou, kamerovým systémom, ale aj wi-fi pripojením na internet. Takéto zmodernizované jednotky budú premávať aj na linkách do Brezna.
Vlaky medzi Banskou Bystricou a Zvolenom budú naďalej jazdiť v čase dopravnej špičky v polhodinových a mimo nej v hodinových intervaloch. Rýchlik vás privezie zo stanice Banská Bystrica mesto do stanice Zvolen mesto za dvadsať minút. Osobným vlakom to trvá o päť minút dlhšie.
Z Banskej Bystrice do Brezna jazdia osobné vlaky v čase dopravnej špičky v hodinovom intervale a mimo nej každé dve hodiny. Počas pracovných dní jazdí medzi Banskou Bystricou a Breznom spolu 31 vlakov.
„Vlaky zostávajú v rovnakom rozsahu ako v súčasnosti, pri niektorých vlakoch prišlo len k niekoľkominútovým posunom,“ približuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Presné časy odjazdov svojich vlakov nájdete na stránkach ZSSK.
Jedinú výraznejšiu zmenu v cestovných poriadkoch týkajúcu sa Banskej Bystrice predstavuje posunutie odjazdu Regionálneho expresu 1783 Kráľova hoľa do Margecian o dve hodiny. Ten bude odchádzať z Banskej Bystrice o 15:35 h. Železničná spoločnosť Slovensko týmto krokom reaguje na požiadavky cestujúcich z východného Slovenska ohľadom možnosti neskoršieho odjazdu z centier turistického ruchu na Kráľovej holi a v Slovenskom raji.
https://bbonline.sk/video-telgartskou-sluckou-do-raja-pozrite-si-klenot-slovenskych-zeleznic-v-novom-dokumente/
Spojenia s Ostravou zostávajú
Jediným medzinárodným železničným spojením z Banskej Bystrice budú aj od nedele naďalej rýchliky medzi Zvolenom a Ostravou. S odchodmi o 5.34 h (Detvan), 9.34 h (Kysuca), 13.34 h (Odra) a následnými prestupmi v Ostrave na české vlaky Supercity Pendolino zároveň poskytujú najrýchlejšie spojenie mesta pod Urpínom s Prahou (6 hodín a 44 minút).
Rovnako k nim možno priradiť aj prestup na vlak Pendolino Košičan v Žiline, s prípojným rýchlikom z Banskej Bystrice o 15.34 (Rozsutec), s ktorým môže byť bez meškaní cesta do Českej republiky rovnako rýchla. Cena lístka medzi Banskou Bystricou a Prahou aj s povinnou miestenkou vyjde pri včasnom nákupe prostredníctvom internetových stránok Českých dráh na zhruba 13 eur.
Prípoje Regiojetu či LEO Expres na vlaky do Čiech
Regiojet po zrušení priameho vlakového spojenia nášho regiónu s Prahou, pokračuje aj naďalej v prevádzke autobusových prípojov na svoje vlaky zo Zvolena cez Banskú Bystricu do Vrútok. Prípoje už od leta nezabezpečuje svojimi autobusmi Fun & Relax, ale prostredníctvom zmluvného partnera.
„Všetky spoje zabezpečuje dopravca MT Lines, súčasne sme však výrazne rozšírili počet spojov a autobus po novom nadväzuje ku každému nášmu vlaku, a to ako v smere do Prahy, tak aj z Prahy. Je to lepšie riešenie, nakoľko sa jedná o veľmi krátku trasu, kde sme aj tak nemohli zabezpečovať všetky Fun & Relax služby, naopak sme vďaka tomu mohli výrazne rozšíriť ponuku spojov. Dopravca MT Lines má súčasne k dispozícii viac typov autobusov, ktoré nasadzuje operatívne podľa aktuálnej kapacitnej potreby,“ vysvetľuje pre BBonline.sk Martin Žarnovický zo spoločnosti Regiojet.
Lístky platné na autobusový prípoj i vlak si cestujúci naďalej zakúpia spolu prostredníctvom stránok dopravcu. V najlacnejších prípadoch takto vyjde cesta z Banskej Bystrice až do hlavného mesta Českej republiky od 11,20 € a cesta môže trvať o 7 a pol až do vyše osem hodín podľa jednotlivých liniek. Autobusy z Banskej Bystrice do Vrútok vyrážajú o 4.25 h, 8.25 h, 11.30 h a tiež k nočnému rýchliku o 22.20 h.
Dopravca Regiojet z Banskej Bystrice naďalej zabezpečuje aj pravidelné autobusové spojenie s Bratislavou až sedemkrát denne, kde počas roka pristúpil k postupnému zvyšovaniu cien na aktuálnych 7 alebo 8 eur pri nezľavnenom cestovnom.
Ponuku spojenia s Českou republikou pred rokom prezentoval aj ďalší súkromný český dopravca LEO Expres. Ten začal jazdiť do Banskej Bystrice so svojimi čiernymi autobusmi, pričom jeden pár autobusov spájal priamo Banskú Bystricu, Brno či Prahu a ďalší jazdil do Starého mesta pri Uherskom Hradišti, kde cestujúci mohli prestúpiť na vlakovú linku LEO Expres do Prahy.
LEO Expres sa pri prevádzke linky neskôr spojil so slovenským autobusovým dopravcom Turancar, ktorý teraz zabezpečuje uvedené linky z Banskej Bystrice svojimi vlastnými žltými expresmi. Autobus odchádzajúci o 8.30 h ráno z banskobystrickej autobusovej stanice však stále smeruje do spomenutého Starého mesta pri Uherskom Hradišti. Cestujúci si môžu spoločný cestovný lístok aj na následný vlak zakúpiť na stránkach českého dopravcu a do Prahy sa pri cenách od 15,80 eur dostanú za necelých osem hodín.