Banská Bystrica by sa už čoskoro mohla pochváliť prvou reálnou cyklotrasou. Po dlhých prípravných procesoch začalo mesto s jej výstavbou už v polovici apríla.

Na realizáciu novej takmer dvojkilometrovej cyklotrasy získala samospráva nenávratný finančný príspevok z Integrovaného regionálneho operačného programu vo výške 857 870 eur. Päť-percentná finančná spoluúčasť mesta predstavuje sumu 45 151 eur.

Mesto v minulom období výstavbe cyklotrás nevenovalo veľkú pozornosť, o čom svedčí jediný 150-metrový úsek cyklistického chodníka od nákupného centra ESC po Štadión SNP.  Reštart nastal v roku 2016, keď vedenie mesta vyčlenilo rekordnú sumu finančných prostriedkov 360 000 eur na prípravu projektovej dokumentácie a výkupy pozemkov.

Cyklotrasa bude mať 2,5 kilometra

Som rád, že po rokoch sľubov o výstavbe cyklotrás v Banskej Bystrici môžeme prejsť ku konkrétnym činom. Začíname s budovaním prvej cyklotrasy, ktorá bude viesť z Podlavíc na Hušták. Po napojení na už existujúci cyklochodník bude mať dĺžku približne 2,5 kilometra. Prísľub od zhotoviteľa je ukončiť celé dielo do konca roka, aj keď zmluva je uzavretá až do marca 2019. Verím, že milovníci cyklistiky si ju budú môcť čoskoro vyskúšať,“ hovorí primátor Ján Nosko.

Celkový rozpočet projektu bol pred verejným obstarávaním približne 903 000 eur. Po jeho vykonaní predstavujú náklady na vybudovanie cyklotrasy Hušták – Podlavice 680 000 eur. Vďaka súťaži sa podarilo ušetriť cca 223 000 eur. Umiestnenie cyklistického chodníka je riešené v zmysle Územného generelu nemotorovej dopravy. Projekt počíta s vybudovaním cyklotrasy, verejného osvetlenia a dopravného značenia, s realizáciou ochrany podzemných vedení i sadovými úpravami.

Stavba sa začala realizovať v apríli tohto roku. Nakoľko ide o líniovú stavbu, ktorá nie je technicky náročná, zhotoviteľ sa bude snažiť ukončiť všetky práce ešte do konca tohto roka. Prvá etepa sa začína pri športovej hale Štiavničky po hotel Dixon.

Druhá etapa vedie od hotela Dixon popri Tajovke až do Podlavíc. Dĺžka cyklotrasy v rámci projektu v oboch etapách je 1779 metrov, šírka chodníka predstavuje štyri metre. Cyklotrasa bude zo živičným asfaltovým povrchom, krajnicami a ochrannými zábradliami na miestach, kde dochádza k styku s potokom,“ objasňuje stavebný dozor, Peter Kanát.

V prípade ďalších cyklotrás máme problémy s vlastníckymi vzťahmi a množstvom inžinierskych sietí, s ktorými súvisia potrebné vyjadrenia dotknutých inštitúcií. Plánujeme realizáciu ďalších piatich cyklotrás v celkovej dĺžke 20 kilometrov. Našou ambíciou je aj na ich výstavbu žiadať eurofondy, preto sa snažíme všetky komplikované procesy urýchliť. Najbližšie sú k tomu cyklotrasy Senica – Hušták a Kráľová – Hušták. Verím, že sa nám v krátkom čase podarí vysporiadať majetkovo-právne vzťahy tak, aby sme mohli podať žiadosť o stavebné povolenie a následne aj žiadosti o nenávratný finančný príspevok,“ dopĺňa primátor Nosko.