Quantcast

Banskobystrický pretekár sa stal vo svojej kategórii Majstrom Európy a európsky titul v historických vozidlách získal ako vôbec prvý Slovák.

Preteky automobilov do vrchu sú nás veľmi populárna motoristická disciplína. Na Slovensku sa jazdí Slovenský pohár a Majstrovstvá Slovenskej republiky. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) však v týchto pretekoch vypísala aj Majstrovstvá Európy a CEZ (Central European Zone). Oba tieto seriály v kategórii historických automobilov C3 tento rok pravidelne jazdil jediný slovenský jazdec – Jaro Baránek.

Súťaže FIA CEZ majú zastúpenie jazdcov z Rakúska, Bosny a Hercegoviny, Chorvátska, Českej republiky, Maďarska, Talianska, Macedónska, Čiernej Hory, Poľska, Srbska, Slovinska a Slovenska. Medzi jazdcami je tento seriál nazývaný aj „Malá Európa“ a je medzi nimi veľmi obľúbený. Len v tabuľkách hodnotenia „historikov“ nájdeme viac ako deväťdesiat jazdcov.

Jaro Baránek z Autotechna Racing Teamu v tejto sezóne odjazdil 15 „kopcov.“ Všetky preteky dokončil, pravidelne bodoval a jeho snaha bola korunovaná dvojnásobným úspechom. Zvíťazil nielen vo FIA CEZ , ale získal titul Majster Európy v pretekoch historických automobilov do vrchu v kategórii C3. Do tejto kategórie sú zaradené vozidlá, ktoré boli pre motoristický šport homologované v rokoch 1976 až 1981.

Európsky titul v historických vozidlách je o to cennejší, že ho získal ako vôbec prvý Slovák v histórii.

Banskobystričan Jaroslav Baránek jazdí za Autotechna Racing Team už od roku 1996

Počas svojej kariéry ako automobilový pretekár získal päť titulov Majster Slovenska. Ako sám tvrdí, najväčšiu radosť má z najťažšie vybojovaného prvého titulu v roku 1996 na vozidle Škoda Favorit. Zatiaľ najúspešnejšou sezónou pre Jara je však určite tohtoročná, keď získal dve najvyššie ocenenia, ktoré sa dajú v Európe získať.

Vozidlo Ferrari 308 GT4 Dino, na ktorom Jaro súťažil má osemvalcový motor s objemom 3 litre, výkon cca 220 Hp a maximálnu rýchlosť 220 kilometrov. Na to, že automobil má 38 rokov, sú to obdivuhodné parametre. Zvlášť, keď si uvedomíme, že motor je bez akejkoľvek elektroniky, vybavený štyrmi dvojkomorovými karburátormi a dvoma rozdeľovačmi.

V roku 2013 Jaro Baránek bude opäť reprezentovať Autotechna Racing Team a plánuje jazdiť preteky ME, FIA CEZ aj Majstrovstvá Slovenska. Jeho cieľom je obhájenie oboch tohtoročných trofejí, aj keď vie, že to bude mimoriadne náročné. Základom dobrých výsledkov je pripravovaná zimná repasia vozidla Ferrari 308 GT4 Dino, ktorú budú robiť šikovní mechanici v Koiš Racing Teame, ktorí tento automobil aj upravili pre automobilové preteky.

V novej sezóne si Jaro želá, aby sa na európskych tratiach objavovalo viac slovenských jazdcov v historických vozidlách. Spoločná účasť na pretekoch nielen viac zviditeľní Slovensko, ale môže aj znížiť náklady na účasť v pretekoch pre jednotlivé teamy. Potešila by ho aj účasť slovenských fanúšikov na pretekoch „vonku“, keďže všetky preteky sa konajú v miestach, ktoré majú čo návštevníkom ponúknuť.