Quantcast

Portfólio pracovných ponúk Pretlaku je zamerané na kreatívcov, dizajnérov, marketérov, webových developerov a iných online špecialistov. Ako hovoria zakladatelia Pretlaku, aj oni pochádzajú z tohto prostredia a vo fáze hľadania si práce im takýto portál chýbal. Nakoniec sa ho rozhodli založiť.

Trojica mladých ľudí – Tomáš Pinka, Tomáš Nagy a Tomáš Stankovič – stoja za jedinečným projektom, ktorý pomáha mladým Slovákom zorientovať sa na trhu kreatívnej práce

Banskobystričan Tomáš Nagy je co-founder, respektíve spoluzakladateľ Pretlaku. V rozhovore rozpráva aj o tom, ako koronakríza zmenila kreatívny segment, ako si firmy zvykajú na spoluprácu s freelancermi, ale hovorí aj o tom, ako sa svet transformuje do online prostredia.

Na Slovensku sú viaceré pracovné portály, kde si môžeme filtrovať ponuky pre kreatívnych ľudí. Ako to bolo predtým?

Okrem tradičných portálov na našom trhu nič dokopy nebolo. Niečo, čo by prilákalo kreatívnu komunitu. V podstate sme si vytvorili web, ktorý by sme aj my sami navštevovali a hľadali si tam prácu. Sme radi, že sa z neho tešia aj ostatní.

Sociológovia tvrdia, že do 5-10 rokov na Slovensku zanikne veľa povolaní a vzniknú nové, o ktorých dnes ani netušíme. Z celého spektra sú to napríklad aj účtovníčky, ktoré nahradí umelá inteligencia v online svete. Hovorí sa práve o budúcnosti onlinu a o potrebe kreatívnych ľudí. Akú majú kreatívci budúcnosť na Slovensku?

Výborná otázka. Osobne si myslím, že práve kreativita sa nedá naprogramovať ani ju nijako nahradiť. Je to vlastnosť, ktorú má každý z nás a nijaký robot ju nenahradí. Samozrejme, že do veľkej miery vieme “nastaviť” aj roboty vďaka AI a podobne, ale tak ako sa rozhoduje a tvorí človek, dokáže jedine človek. V tomto prípade budú práve kreatívne joby z oblasti IT, marketingu, dizajnu čoraz viac populárne. Možno budú viac technicky zamerané (spomínané AI, big-data,…), ale nemyslím si, že zaniknú. Skôr sa modifikujú a prispôsobia dobe.

Ako vyzerá príprava takýchto ľudí? Dnešné školy stále online marketing neučia, kreativita sa zabíja často teóriou a problémom sú stále staré techniky, ktoré sa učíme. Nie je to viac o kurzoch a samoštúdiu?

Každý majiteľ firmy, ktorý hľadá marketéra, developera alebo dizajnéra bude asi tvrdiť, že bez skúseností to nejde, a to je určite pravda. Avšak, vzdelanie (na inštitúcii) by som určite nepodceňoval a nezahadzoval. Škola dá každému z nás návod ako na to, ukáže cestu, po ktorej sa dá ísť a dá to najdrahšie – čas.

Počas štúdia je priestor na experimenty, vlastné projekty, na ktoré v reálnom živote čas mať veľmi nebudete. Preto, ak sa niekto rozhodol študovať na univerzite, treba to využiť čo najefektívnejšie. Zbieraj kontakty, tvor, vymýšľaj… Samozrejme, že do toho spadajú aj kurzy a samoštúdium.

Človek sa rodí priemerne s piatimi talentami, ktoré potom dokáže rozvíjať, ostatné je tvrdá práca. Robiť kreatívu sa nedá naučiť, aké vlastnosti alebo nadanie má dobrý kreatívec?

Kreativita ako vlastnosť je zakorenená v každom z nás. Narodili sme sa s ňou a počas života ju rozvíjame. Niekto rád varí, niekto maľuje, iný opravuje autá. Dokonca aj keď človek upratuje, využíva kreativitu… Všetko sú to činnosti, pri ktorých uvažujeme, čo a ako urobíme, vymýšľame. Keď sa bavíme už o konkrétnej činnosti napríklad vymyslieť ideu na reklamu, či plagát, naprogramovať web, sa to všetko dá naučiť. Inšpirácia je všade okolo nás a poctivou prácou, drillom to skôr či neskôr príde.

Určite však talent zohráva rolu, ale ako pri športe, tvorí možno 10 % z celku (možno aj menej). Ostatné je o cviku, odhodlaní, vášni,…

Majú mladí ľudia na Slovensku dostatok príležitostí presadiť sa? Ako to vyzerá v jednotlivých regiónoch Slovenska a v Banskej Bystrici?

Sami sme prekvapení, koľko jobov k nám pribudlo za rok fungovania. Je to cez 700 ponúk od 250 firiem. Väčšina z nich (asi 75 %) je z Bratislavy, no dajú sa nájsť pekné pozície aj na východe Slovenska, či u nás na strednom Slovensku. Veľmi sa nám páči podhubie v Žiline, kde to pekne rastie. Sú tam IT firmy, ktoré hľadajú prakticky neustále. Konkrétne u nás v Banskej Bystrici máme tiež agentúry a firmy, ktoré na Pretlaku inzerovali. Myslím, že sa to bude len zlepšovať.

Sú v kreatívnej brandži najžiadanejšie pracovné miesta?

Ak sa bavíme o pozíciách, po ktorých je veľký dopyt, sú to vo všeobecnosti tie pre developerov. Tých naozaj dobrých nie je až tak veľa. Ak sa na to pozrieme opačne, najviac ľudí chce robiť v agentúrnom svete, či už sú to Account Manageri, Copywriteri, ale aj dizajnéri. Keďže máme na našom trhu pomerne dosť agentúr, majú aj najviac otvorených pozícií.

Nie je to tak dávno, čo ste na Pretlaku spustili aj sekciu pre freelancerov. A keď už spomíname agentúry, je pre šikovného kreatívca vhodnejšia možnosť zamestnať sa v agentúre alebo robiť ako freelancer? Pretože množstvo z nich spolupracuje práve s agentúrami. Zvykli si na to firmy?

Za mňa poviem, že je to taký mix. Všetko má svoje plusy aj mínusy, no byť freelancer a spolupracovať s nejakou agentúrou na pravidelnej báze môže pekne fungovať. Dnes je trend byť freelancerom, ale veľa z nich zlyháva pri účtovníctve, time-managemente, a tak sa radšej zamestnajú, aby mali pokoj.

Myslím, že trend freelancerov bude aj vzhľadom na súčasnú situáciu narastať a firmy si na to budú musieť zvyknúť, že aj keď pôsobí v Bratislave, môže spolupracovať s človekom, ktorý žije v Prešove alebo v Lučenci bez toho, aby od neho vyžadoval každodennú prítomnosť v kancelárii.

Počas troch mesiacov, keď na Slovensku najintenzívnejšie zúrila epidémia koronavírusu, prišlo o prácu množstvo ľudí. Ako zmenila koronakríza dopyt po kreatívnych ľuďoch? Bude mať pandémia zásah na marketingovú oblasť?

Je pravda, že sú teraz ľudia s hiringom opatrní. Avšak, tento segment je z veľkej časti online, a tak sa dá bez problémov robiť z domu, remote. Niektoré firmy na home-office režim prešli bez problémov, iné sa ešte “zohrávajú”.

Nemyslím si, že je tento segment z dlhodobého hľadiska ohrozený, ale momentálna situácia sa ho dotkla tiež, podobne ako 95 % firiem na Slovensku. Napríklad straty marketingových agentúr budú, a to dosť veľké. Všetky veľké kampane sa stlmili, mešká produkcia, optimalizuje sa. Verím, že na jeseň sa to celé všetko opäť naštartuje.