Quantcast

Prestavenie Muž bez vlastností, ktoré Divadlo Štúdio Tanca odohralo v stredu, 30. septembra, malo byť na dobu neurčitú posledným. To kvôli protipandemickým opatreniam, ktoré mali od 1. októbra zakázať akékoľvek hromadné podujatia. Vláda však nakoniec rozhodla inak. Hranie v obmedzených počtoch je pre Divadlo Štúdio tanca aspoň malým svetlom na konci tunela.

Napriek očakávaniam nás v stredu v divadle čakala veselá atmosféra. Riaditeľka Zuzana Ďuricová-Hájková nás víta slovami, že ak sme zatiaľ nevedeli, čo je to Sodoma Gomora, tak už vieme, lebo ju žijeme.

„Je naozaj problém sa z toho vysomáriť. Hráme, nehráme, potom zase hráme a nehráme. Hostia nám potvrdzujú účasť, odriekajú, znova potvrdzujú, a takto to ide ďalej. Nám len ostáva sa s tým nejako zžiť.“ Spomína aj na postavu kráľa z rozprávky Pyšná princezná a jeho známy výrok: „Odvolávam, co jsem odvolal a slibuji co jsem slíbil. A mne to niečo tak trochu začína pripomínať,“ vyvoláva smiech v hľadisku. Premiér Igor Matovič nakoniec povolil podujatia do 50 ľudí, pričom v počte sú zarátaní aj vystupujúci umelci. Riaditeľka Ďuricová-Hájková dodáva, že aj Divadlo Štúdio tanca bude s radosťou dopĺňať svojich šiestich tanečníkov približne štyridsiatimi štyrmi divákmi.

Napriek tomu, že 30. septembra zazneli pre umelcov pozitívne správy, neistota v nich ostáva aj naďalej. „Situácia je chaotická, ťažko sa pripravuje, keď človek nevie ani deň vopred, či sa to zmení, či nie,“ svoje pocity vyjadruje autor novej inscenácie Jumble, Stanislav Dobák. Avšak divadlo už má pripravené aj náhradné riešenie. „Rátame s tým, že predstavenie sa odohrá, ale rozhodli sme sa pripraviť poistku aj v podobe online streamovania.“ Stanislav Dobák síce podotýka, že to čo je naživo sa nedá nahradiť tým čo je online, divadlo však chce mať v zásobe aj takúto variantu.

Riaditeľka Ďuricová-Hájková si nevie predstaviť, že by sa opäť zopakovala situácia z prvej vlny koronakrízy. Bolo by to veľmi zlé pre umelcov, ale aj pre realizačný tím, pričom je otázne, či by ho opäť vedela udržať v nasadení. „Za to prvé obdobie sme tu upratali, ale že asi už všetko. Každý jeden kút. A robili sme aj zostrihy starých inscenácií.“ Zásadný vplyv by to malo aj na psychickú pohodu umelcov. „Ja som si vďaka obdobiu tej prázdnoty uvedomila, že väčšina umelcov úplne hynie bez toho, aby mohli vykonávať svoju prácu, svoje poslanie. Strašne nás mrzí, keď si niekto myslí, že peniaze sú pre nás prioritou.“

Predstavenie Muž bez vlastností je príkladom toho aké nadčasové umenie môže byť. Napriek tomu, že jeho predlohou je román rakúskeho spisovateľa Roberta Musila, zasadený do obdobia rozpadu Rakúsko-uhorskej monarchie, vyjadruje pocity, ale aj medziľudské vzťahy, aké môžeme vidieť aj dnes. No ešte zaujímavejšie je, že aj keď sa počas príprav predstavenia sa o koronavíruse ešte nevedelo, na javisku sa nachádza aj karanténny štvorec, do ktorého sú postupne odvádzané jednotlivé postavy. „Verím, že ak sú umelci pravdiví, zachytávajú idey aj z nehmotných sfér,“ vysvetľuje riaditeľka divadla.

Divadlo Štúdio tanca pôsobí na banskobystrickej scéne od roku 1998. Svojou činnosťou podporuje vznik pôvodných tanečných inscenácií. V jeho repertoári sa aktuálne nachádza Muž bez vlastností, či oceňované predstavenie 3×20 Ženy. Premiéra predstavenia Jubmle od Stanislava Dobáka sa uskutoční 16. a 17. októbra.