Pokračovanie rýchlostnej cesty R1 tunelom pod Donovalmi, ale ani alternatíva cez Kremnicu a Martin. Severo-južné spojenie našim krajom rýchlostnou cestou sa už podľa novej analýzy rezortu dopravy nevyplatí. Predstavitelia BBSK i mesta si neberú pred ústa servítky, keďže za prepojenie našim regiónom sa zasadzujú dlhodobo.
Zatiaľ čo mimoriadna finančná i technická náročnosť pokračovania rýchlostnej cesty R1 cez Hiadeľské sedlo dávala od začiatku tušiť, že projekt má od realizácie ďaleko, ani druhá alternatíva cez Kremnicu a Turiec sa nemusí dočkať realizácie. Podľa novej analýzy sa v plnom profile nevyplatia a nespĺňajú ani kritériá pre medzinárodné koridory. A spolu s nimi ani nová cesta na juh cez Krupinu, kde štát vidí reálnejšie trasu cez Levice.
„Keď sa pozriem na zúfalý stav južného ťahu železnice, kde pri Fiľakove chodia vlaky krokom, lebo by sa vykoľajili, keď vídím, že cesta vlakom z Banskej Bystrice do Bratislavy trvá 4 hodiny, keď sa pozriem na počet obchvatov väčších miest v našom kraji, ktoré non-stop trpia tranzitnou dopravou, tak sa chcem aj vlády a úradníkov spýtať, čo v praxi pre nich znamená zaklínadlo “znižovanie regionálnych rozdielov”? Znamená to, že chcú náš kraj vyľudniť, aby tu nebolo potrebné investovať už do ničoho? Chcú sa tu na všetko vykašľať a potom si zhrozene šepkať po kaviarňach, z čoho sú tu ľudia frustrovaní a prečo volia niekoho iného, ako sa im páči?,“ uviedol v reakcii predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter.
K téme vydala stanovisko aj Iniciatíva Stredné Slovensko. Tá vznikla v roku 2017 ako otvorené združenie miest a obcí stredného Slovenska s požiadavkou na rozvoj modernej dopravnej infraštruktúry v našich stredoslovenských regiónoch. Jej členmi sú aj mestá Banská Bystrica, Zvolen, Ružomberok či Dolný Kubín a ďalšie.
„Už na prvý pohľad je rozdelenie úsekov a ich nákladová úroveň zjavne neobjektívna, v prospech západoslovenského koridoru,“ uvádzajú zástupcovia iniciatívy vo vyhlásení. Poukazujú aj na štúdiu z roku 2021, ktorú realizoval Geografický ústav Slovenskej akadémie vied v spolupráci s Prírodovedeckou fakultou Univerzity Komenského, ktorá ako najviac prínosnú označila variantu pokračovania R1-tky.
Zástupcovia regiónu chcú rokovať s novou vládou
Iniciatíva Stredné Slovensko, ktorej predsedá banskobystrický primátor Ján Nosko, považuje za neprípustné, že rezort zverejnil výsledky svojej štúdie na konci pôsobenia úradníckej vlády bez politického mandátu.
„Dôrazne upozorňujeme, že v strategickom pláne rozvoja dopravy SR 2030, ktorá prešla posudzovaním vplyvov na životné prostredie je vybudovanie stredoslovenského severojužného prepojenia jednou z najdôležitejších priorít, ktorá má nespochybniteľné opodstatnenie a prínos,“ uvádza iniciatíva vo vyhlásení.
Iniciatíva stredné Slovensko chce problematiku riešiť s nastupujúcou vládou. Zároveň bude žiadať stiahnutie zverejnenej štúdie pre jej „zjavné chyby a nedostatky“. Členovia budú žiadať, aby predmetom programového vyhlásenia vlády bolo aj nájdenie riešenia pre skutočné stredoslovenské prepojenie severu a juhu.