Žilina, Prešov aj český Zlín vynakladajú v zimnom období menej finančných prostriedkov na odpratávanie ciest a chodníkov. Mesto tvrdí, že je to kvôli uprednostneniu posypovej soli pred inertným materiálom.
Mesto Prešov platí za zimnú údržbu 630-tisíc eur, Žilina sa pohybuje v rozmedzí 550 až 700-tisíc eur a český Zlín vynaloží na odpratávanie snehu iba 450-tisíc eur. Všetky mestá sú rozlohou a klimatickými podmienkami podobné Banskej Bystrici, ktorá zaplatí 790-tisíc eur.
Dĺžkou obhospodarovaných komunikácií sa porovnávané mestá veľmi nelíšia. Podľa Mestského úradu v Banskej Bystrici je potrebné zohľadňovať poveternostné podmienky a členitosť terénu. Rozdiel v cene údržby spôsobuje odlišné množstvo a typ použitého posýpacieho materiálu. „Pre porovnanie v Banskej Bystrici sa vlani použilo 1 978 ton chemického posypu (technická soľ) a 762 ton inertného posypu (drva). Z toho chemický posyp stál takmer 132-tisíc eur a inertný niečo cez 10-tisíc eur. Vami spomínané Mesto Prešov počíta pre túto zimu s využitím 1500 ton inertného posypového materiálu a 150 ton chemického materiálu. Dovoľte zároveň poukázať na fakt, že v meste Prešov je na zimnú údržbu vyčlenených 14 mechanizmov. V Banskej Bystrici je podľa aktuálneho Operačného plánu zimnej údržby k dispozícii a denne v uliciach 22 mechanizmov,“ píše sa v stanovisku mestského úradu, ktoré poskytol BBonline.sk hovorca Filip Roháček. Ako príklad kvality údržby mesto argumentuje aj tým, že v Banskej Bystrici nemusel byť minulý týždeň vyhlásený kalamitný stav, na rozdiel od Bratislavy, kde napadlo menej zrážok než u nás.
Chemické posypy však vo väčšej miere využíva aj český Zlín. Tam majú na zimu pripravených 1500 ton soli a 300 kubických metrov inertného posypu. Napriek tomu zaplatia v prepočte o 340-tisíc eur menej.
Mesto |
Počet obyvateľov |
Rozloha/km2 |
Výdaje na zimnú údržbu/eur |
Dĺžka odhŕňaných a posypaných MK/km |
Chodníky/km |
B. Bystrica |
78 068 |
103,38 |
790 000 |
170 |
116,75 |
Prešov |
91 638 |
70,43 |
630 000 |
170 |
177 |
Žilina |
81 515 |
80,03 |
550-700 000 |
260 |
62 |
Zlín (ČR) |
75 660 |
102,83 |
460 000 |
238 |
138 |
Chemický posyp alebo drva?
Otázkou je, či by v čase krízy nebolo vhodnejšie využívať lacnejšiu formu údržby miestnych komunikácii a chodníkov. Zvýšené využívanie soli si však vyžiadala dopravná Komisia zložená z poslancov mestského zastupiteľstva. Inertný materiál mal údajne spôsobovať aj ďalšie problémy. „Počas zimy sa zhromažďuje na komunikáciách a tie sa čistia až po skončení zimnej údržby, keď sa z mechanizmov zložia pluhy, ktoré vystriedajú kefy. Do tohto obdobia boli ale komunikácie mimoriadne prašné, v stúpaniach a križovatkách miestami nebezpečné. Zároveň sa tento materiál počas daždivých dní dostával do uličných vpustí, čím dochádzalo k ich upchatiu. Nasledovalo nákladné čistenie komunikácií, vrátanie prečistenia kanalizačných vpustí,“ argumentuje mestský úrad.
Zimnú údržbu vykonávajú pre mesto spoločnosti Ganz a MIS na základe zmlúv uzatvorených na dobu neurčitú. Ceny u spoločnosti Ganz sa podľa vyjadrenia Mestského úradu od roku 2000 nemenili. V prípade firmy MIS robilo mesto porovnávací prieskum s inými samosprávami, na základe ktorého sa rozhodlo zmluvy ponechať v platnosti.