
Určite si pamätáte na problémy z mesiacov február a marec z roka 2024, kedy niektoré spoje nepredávali cestovné lístky. Prímestská doprava tak bola vtedy čiastočne zadarmo.
Za túto situáciu (ako aj celkovo za prímestskú dopravu) zodpovedá dcárska spoločnosť úradu BBSK, teda Organizátor IDS BBSK, a. s. (IDS BBSK). Táto spoločnosť vtedy vypracovala správu, v ktorom sa snažila vysvetliť, ako situácia vznikla a ako sa bude ďalej riešiť.
V toto blogu sa posnažím celú situáciu zrekapitulovať. V úvode sa budem odkazovať na spomenutú správu IDS BBSK a doplním ju o moju následnú komunikáciu s touto spoločnosťou, Čitateľa by som chcel ale už teraz upozorniť, že tento blog nemá žiadny (môj) záver. Tento blog teda píšem iba preto, aby som šíril informácie, ktoré mi IDS BBSK zaslala.
O týchto problémoch sa už síce niečo napísalo,
- Článok na tomto portáli (BBonline.sk) – link
- správa IDS BBSk pre krajské zastupiteľstvo (máj 2024) – link
Správa IDS BBSK (máj 2024)
Na grafe nižšie možno vidieť finančné ohodnotenie vzniknutého problému.
V čase vydania tejto správy (máj 2024) boli hodnoty za apríl 2024 iba predbežné. Okrem toho si treba uvedomiť, že na tento mesiac ohlásila IDS BBSK zmenu cenovej politiky (zdražovanie resp. zlacnenie cestovného pre rôzne skupiny). Bez ďalších súvislostí teda údaj nemôže slúižť na porovnanie situácie s predošlými mesiacmi. Každopádne, istú dobrú predstavu si vieme urobiť aj z predošlých mesiacov preto som po dodatočných dátach viac nepátral.
Prečo IDS BBSK poruchu nereklamovala u svojich dodávateľov?
Takúto otázku som zaslal dcérskej spoločnosti IDS BBSK.
Odpoveď IDS BBSK, 1.10.2024: „Spoločnosť Organizátor IDS BBSK, a.s. zmluvné pokuty za problémy spojené s nefungovaním tlačiarní neuplatňovala z dôvodu, že chyba sa nenachádzala len v samotných tlačiarňach, resp. chyba nebola na strane žiadneho hardvérového vybavenia, ktoré sa v regionálnej autobusovej doprave používa. Nefungovanie tlačiarní vzniklo v súbehu viacerých skutočností, ktoré na seba nadväzovali, a ktoré v čase prípravy projektu a nákupu vybavenia nebolo možné predpokladať, pretože reálne nie je možné také množstvo zariadení otestovať v podmienkach, ktoré sú v rámci kraja pri vykonávaní regionálnej autobusovej dopravy. V tejto súvislosti, pre odstránenie pochybností dodávame, že odbavovacie zariadenia testované boli, avšak nie v celkovom množstve a v úplne totožných podmienkach, ktoré uvádzame vyššie. Do nefunkčnosti tlačiarní vstupovali aspekty ako kvalita ciest (otrasy a pod.) alebo kolísanie prúdu v autobusoch (po pripojení všetkých zariadení do elektrickej siete autobusov), pričom tieto aspekty potom vplývali na funkčnosť a kooperáciu jednotlivých častí odbavovacieho zariadenia, čo spôsobovalo výpadky celého systému. V nadväznosti na uvedené preto spoločnosť Organizátor IDS BBSK, a.s. podnikla obratom všetky možné kroky, aby tieto problémy vyriešila a odstránila, čo sa podarilo, a teda odbavovacie zariadenia k dnešnému dňu fungujú v zmysle predstáv a požiadaviek.
Vzhľadom k vyššie uvedenému spoločnosť Organizátor IDS BBSK, a.s. teda nemohla uplatňovať pokuty od dodávateľa tlačiarní, pretože tento žiadne zmluvné podmienky neporušil a tlačiarne dodal v zmysle požiadaviek. Zároveň je potrebné konštatovať, že nie je možné uplatňovať zmluvné pokuty od žiadneho dodávateľa, pretože nie je možné určiť, kto by mal za tieto výpadky odbavovacích zariadení niesť zodpovednosť, nakoľko išlo o spleť udalostí, ktoré nikto nevedel ovplyvniť, a zároveň je možné konštatovať, že všetci dodávatelia hardvéru splnili svoje zmluvné povinnosti.“
Podrobnosti o testovacých fázach projektu
Dodávatelia riešenia
Cena problému verzus cena riešenia
Dodaných bolo vtedy spolu 550 stabilizátorov, čo pri cene 40.80 eur/kus znamená cca 22 tisíc eur. Otázne je, či táto suma znamená celkovú cenu za vyriešenie problému (neviem odhadnúť napr. cenu za inštaláciu stabilizátorov). Každopáde, poznáme výpadok tržieb v porovnaní s minulým rokom. Tie sú uvedené v grafoch na začiatku blogu a predstavujú niekoľko stotisíc eur. Otázka teda znie: nemohli sa stabilizátory kúpiť aj preventívne dopredu? Hoci aj s rizikom, že ich nebude potrebné inštalovať? Ide o to, že cena za riešenie problému sa zdá byť rádovo menšia ako cena za problém samotný. V takýchto prípadoch sa oplatí investovať „do poistky“ aj dopredu a to aj v tom prípade, keď nie je celkom jasné, či problém naozaj vznikne. Nedal sa teda výpadok predvídať?
Hľadá sa generál pred vojnou
Problémy spôsobené počas zavádzania rôznych technologických noviniek by sa podľa mňa mali tolerovať, Musí ale ísť o také novinky, ku ktorým v danom momente nebolo dostatočne známe know-how. Pokiaľ sa nenájde „generál“, ktorý by ozrejmil, že niečo také sa v tom čase predvídať dalo, tak vzniknutý problém nemožno nikomu vytknúť.
Chýbajúce protokoly z testovacích fáz
Info-zákon som využil aj na to, aby som si vypýtal protokoly resp. výsledky z jednotlivých fáz testovania. Tie mi IDS BBSK nezaslal teda predpokladám, že ani neboli vypracované. Poskytli mi ale štatistiky a vyjadrenia uvedené vyššie. Aj tieto údaje považujem za užitočné ale aj tak sa z nich podľa mňa nedá celý problém zreprodukovať. Pomohlo by teda, keby z testovacíh fáz predsa len jestvovali podrobnejšie záznamy.
Mne osobne napr. stále nie je jasné, v čom je rozdiel medzi januárovou (testovacou) fázou a ostrou prevádzkou vo februári. Ako sa prihodilo, že sa problém prejavil výraznejšie až pri denno-dennom používaní. Nie je mi jasné, či celý problém tkvel len v intenzite používania, alebo sa vyskytla aj nová technická okolnosť. Celkom mie nie je jasné ani to, kedy sa IDS BBSK rozhodla, že problém bude riešiť práve pomocou spomenutých stabilizátorov. Poznáme iba dátum ich objednávky, tým je 6.3.2024.
Poznámky pod čiarou
- IDS BBSK mi na základe žiadosti zaslal aj zoznam jázd, ktoré prebehli bez vydávania lístka. Z poskytnutého zoznamu mám za to, že ide len o akúsi čiastočnú odpoveď na informáciu: https://fiok.sk/s/LJYTN65MiDPzWsR
- Ilustračný obrázok – staršia tlačová správa IDS BBSK
- IDS BBSK je zo zákona povinná zverejňovať faktúry a objednávky. Nerobí tak ale na svojom webe ale na externom portáli https://portal.zverejnovanie.sk/organizator-ids-bbsk-as/objednavky/. Vyplýva to z odpovede spoločnosti na moju info-žiadosť. Podľa môjho názoru by zmienka o tomto zdroji mohla byť uverejnená na portáli IDS. Pomohlo by to aktivistickej scéne dostať sa včas k informáciám Ja som zmienku o tomto webe na portáli IDS nenašiel.