Pred pár rokmi som si do telefónu stiahol aplikáciu mesta Banská Bystrica. Za tých pár rokov som ju vôbec nepoužil a keby som ju vymazal, tak vlastne o nič neprídem. Obsah aplikácie len kopíruje obsah webu mesta a nemá žiadne nové funkcie. Modul Odkaz pre starostu dokonca nefunguje. Toto sme dostali za takmer 25 000 eur. Málo hodnoty za dosť našich peňazí. Máme však nejaký základ na ktorom sa dá stavať. Aké funkcie by mala mať aplikácia a akú hodnotu by nám mala priniesť?

Krátky príbeh aplikácie

Mesto Banská Bystrica ešte v roku 2018 vysúťažilo oficiálnu mobilnú aplikáciu. Na základe kritéria najnižšej ceny získala zákazku spoločnosť MVI Technology s.r.o. Nešlo o neznámeho dodávateľa. Rovnaká spoločnosť realizovala aj náš súčasný mestský web. Mesto na začiatku roku 2019 podpísalo zmluvu o dielo a aplikácia mala byť dodaná do konca februára. Avšak dodávateľ nedodržal zmluvné podmienky, dodanie sa omeškalo a ešte v decembri nebolo dielo odovzdané ako celok. Ako poslanec som adresoval podnet hlavnému kontrolórovi, ktorý po kontrole konštatoval, že neboli dodržané zmluvné podmienky a mesto si ani neuplatnilo zmluvnú pokutu.

Pravdepodobne v roku 2020 ste si už dokázali stiahnuť aplikáciu. Nájdete tam nejaké základné informácie o aktualitách a podujatiach v meste. Potešia aj informácie, ako niečo vybaviť v meste a možnosť stiahnuť formuláre, ale nie je to nič, čo by ste nenašli na webe. V roku 2022 som sa úradu pýtal na využívanie aplikácie. Okrem všeobecnej informácie, že aplikácia má viac ako tisíc stiahnutí, som sa viac nedozvedel. Nevieme, aká je návštevnosť aplikácie a koľko má aktívnych užívateľov. Akú hodnotu teda prináša aplikácia mesta?

Aplikácia bude úspešná len vtedy, ak Banskobystričanom zjednoduší život a donesie úžitok

Ak chceme, aby aplikácia bola úspešná a priniesla pridanú hodnotu, musí prinášať úžitok. Aplikácia môže byť vstupnou bránou do elektronického klientskeho centra. Môže to byť konto občana, kde nielen získame informácie, ale budeme môcť napríklad rýchlo zaplatiť dane a poplatky a vyplniť rôzne žiadosti. Požiadať napríklad o výrub alebo prihlásiť dieťa do škôlky. Cez aplikáciu by sa malo dať pozrieť, kde sú voľné parkovacie miesta a následne cez ňu zaplatiť parkovné. Pozrieť si, kde je váš autobus a kúpiť si lístok na MHD či integrovaný dopravný systém. Chcete zistiť, čo hrajú v štátnej opere a kúpiť si lístok? Toto všetko by sa mohlo dať cez našu mestskú aplikáciu.

Vôbec však nejde o utópiu. Podobné riešenia už existujú v iných mestách. Dokáže to aj naše mesto. Potrebujeme však zrýchliť a doručiť skutočnú hodnotu a úžitok pre ľudí. Aby veci fungovali!

Autor blogu:

David Kapusta

Doma študoval právo a v zahraničí financie. Živím sa ako daňový konzultant so zameraním na transferové oceňovanie. Nie som platený žiadnou organizáciou ani členom politickej strany. Som citlivý na nespravodlivosť a nebojím sa mať vlastný názor. Slúžim ako poslanec mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici a zastupiteľstva Banskobystrického samosprávneho kraja. Som členom klubu nezávislých poslancov BBA. Angažujem sa, pretože chcem, aby sa nám tu žilo lepšie a verím v novú generáciu angažovaných ľudí vo verejnom živote.