Posledné týždne sledujem na sociálnych sieťach nesúhlasné a sťažujúce reakcie cestujúcich prímestskou autobusovou dopravou. Nielen cestujúci si na nové prvky systému sťažujú alebo vyjadrujú nepochopenie. Na prvý pohľad to pôsobí ako organizačná pohroma a osobne si myslím, že sa dalo predchádzať mnohým komplikáciám. Ale nikto nikdy netvrdil, že cesta k novému systému bude „bezbolestná“ a bez ťažkostí. Nezabudnime čo je spoločným konečným cieľom.

„Naspäť cesta nemožná, napred sa ísť musí.“

Podľa mňa treba zdôrazniť, že nový integrovaný systém (IDS) nie je osamotený rozmar nejakého politika. Je to systém navrhnutý odborníkmi. Potreba tohto systému vychádza zo strategických dokumentov kraja ako sú napríklad Plán udržateľnej mobility (PUM) alebo Plán dopravnej obslužnosti (PDO). Inými slovami, ak sa chceme dostať v oblasti verejnej dopravy do 21. storočia a priblížiť vyspelejším krajinám, tak sa tomuto novému systému nevyhneme. Na ceste k riadnemu IDS sme ešte stále na začiatku. Ale na veľmi dôležitom začiatku.

IDS je beh na dlhé trate!

Niekedy mám dojem, že sa popri týchto dočasných komplikáciách zabúda čo vlastne znamená nový integrovaný systém (IDS) a čo je jeho cieľom. IDS to nie sú len aktuálne nefungujúce odbavovacie systémy. To čo bolo od nového roku spustené je len jeden malý dielik oveľa komplexnejšieho celku. Tento dočasne pokazený dielik sa musí jednoducho opraviť, aby mohol fungovať celok.

Cieľom je komplexne zmeniť systém verejnej dopravy nielen v kraji, ale v dlhodobom horizonte v celej republike. Na základe spoločnej tarifnej integrácie vznikne systém, ktorý nám umožní cestovať v našom kraji „jednou kartou“ všetkými verejnými dopravcami v našom kraji. Od roku 2024 len prímestské spojenia. Neskôr pribudnú do systému aj dopravcovia, ktorí poskytujú hromadnú dopravu v mestách. Nakoniec sa pripojí aj železničná doprava. V strategických dokumentoch je dlhodobý horizont rok 2030. Ultimátnym cieľom je, aby sa cestovalo lepšie a priťahovalo to presadnúť z áut.

Komplexnosť IDS spočíva aj integrácii ďalších napríklad stavebných opatrení ako sú budovanie nových prestupných uzlov, rozširovanie a úprava zástaviek, budovanie záchytných parkovísk, budovanie preferenčných pruhov vyhradených pre autobusy. IDS sú aj novovybudované kontaktné a informačné centrá. IDS je nový dispečing a aplikácia. IDS je integrácia taríf.

Dáta, dáta a dáta.

Sú tu počiatočné problémy, ktoré nemôžeme zľahčovať a vnímam ich.  Ale pre celkové vyhodnotenie nového systému nám nebudú postačovať len názory na sociálnych sieťach a individuálne sťažnosti. Napomôžu tomu finančné dáta a dopravné dáta, ktoré nový systém bude zbierať a bude ich vedieť lepšie vyhodnocovať.

Okrem toho tieto dáta, ktoré budú cestujúci v novom systéme vytvárať, pomôžu v ďalších fázach IDS lepšie nastavovať nové cestovné poriadky a kalibrovať celý systém. Strategické dokumenty predpokladajú každoročné technické vyhodnocovanie a pravidelné každoročné vykonávanie prieskumu spokojnosti. Krajom založená akciová spoločnosť Organizátor IDS BBSK je zodpovedná za implementáciu celého systému a jeho priebežné vylepšovanie a rozvíjanie. To čo sa momentálne deje je veľmi dôležité, aby organizátor zistil čo presne nefunguje a postupne napravil všetky chyby.

Trpezlivosť a bdelosť

Pozorne sledujem nespokojnosť obyvateľov a cestujúcich. Ako krajskému poslancovi sa mi momentálne ťažko vyhodnocujú veci v nejakom ucelenom obraze. Finančné dopady tiež uvidíme až v čase. Ani kolegom a kolegyniam v zastupiteľstve nie je fungovanie IDS ľahostajné. Verím, že  členovia dozornej rady Organizátor IDS BBSK, a.s. sa pýtajú na mnohé organizačné a manažérske nedostatky a ich príčiny. Ja ostávam vo veci implementácie IDS bdelý a budem sa pýtať vedenia kraja čo robí, aby naša krajská spoločnosť fungovala k plnej spokojnosti obyvateľov kraja a želanej funkčnosti celého systému.

Praktické informácie ohľadom IDS BBSK sú na stránke https://idsbbsk.sk/

Môžete krajskú spoločnosť kontaktovať priamo telefonicky 048/228 90 01 a mailovo kontakt@idsbbsk.sk

Odpovede na často kladené otázky: https://idsbbsk.sk/faq/

Autor blogu:

David Kapusta

Doma študoval právo a v zahraničí financie. Živím sa ako daňový konzultant so zameraním na transferové oceňovanie. Nie som platený žiadnou organizáciou ani členom politickej strany. Som citlivý na nespravodlivosť a nebojím sa mať vlastný názor. Slúžim ako poslanec mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici a zastupiteľstva Banskobystrického samosprávneho kraja. Som členom klubu nezávislých poslancov BBA. Angažujem sa, pretože chcem, aby sa nám tu žilo lepšie a verím v novú generáciu angažovaných ľudí vo verejnom živote.