Po mojom článku o weboch a po dvoch rokoch od jeho publikovania, som sa rozhodol podeliť sa s vami o ďalšie skúsenosti. V digitálnom a mediálnom svete a svete predaja sa už pohybujem ten rôčik. Snažím sa vnímať všetkých zákazníkov, ľudí naookolo, ich problémy a nájsť riešenia v trhových trendoch. Snažím sa nastavovať rozpočty a cashflow tak, aby sme každému vychádzali v ústrety. Drevené počítače sme dostali na špičku vedomia, portál podujatiabb.sk je najpoužívanejším v kraji, portál pre vzdelávanie lekárov i-med.sk najpoužívanejší na Slovensku, videokanál Bystrica SiTy najpozeranejším v meste. Pomáham vytvárať a etablovať ďalšie projekty a veľmi sa teším, keď ich vidím rásť.
Veľa ľudí mi kladie ale otázky. Čo je to vlastne dobrý marketing? Má stáť 100 eur alebo 10 000 eur? Koľko mám vlastne zaplatiť za marketing? Mám ľudí, čo mi to chcú robiť zadarmo, lebo si to chcú vyskúšať, mám ponuky, ktoré sú v stovkách eur a potom sú to ponuky astronomicky vysoké. Mám firmy, ktoré mi fakturujú a ja vlastne ani neviem za čo.
POTREBUJEM, ABY O MNE VEDELI, POTREBUJEM PORADIŤ
Najčastejšie ľudia začnú vyhľadávať odborníka, aby sa ho opýtali: “Počuj, Pecho, ty sa tomu venuješ, ja mám taký produkt, službu, poraď mi. Ja chcem, aby o nás ľudia vedeli. Aby vedeli o našom podujatí, aby vedeli o mojej firme, o mne, o produkte. Vieš chcem robiť to a tamto…” STOP. Na to prichádza moja otázka: “Skúšal si to ponúknuť ľuďom, ktorých sa to týka? Chceš naozaj, aby o tebe len vedeli alebo chceš predať? Akým kanálom chceš predávať? Na koho sa fokusneš? Vieš, máš takéto možnosti…. Prichádzajú citoslovce pochopenia s ‘porozumením’ – “ahaa”
Alebo majú iný problém. “Som v nejakých adresároch firiem na internete, ale nepomáha to. Každý rok chcú odo mňa nejaké peniaze, no nepredávam. Znovu sa pýtam: “Koho chceš osloviť? Čo chceš predať? Predal si to už niekomu? Bol ten niekto spokojný?”
A potom to príde.
PO RADE ODBORNÍKA PRICHÁDZA SAMOREALIZÁCIA
Poradil som im? Poradil som vám? Nie. Nie priamo. Správne otázky sú dôležitejšie ako vyslovenie nejakého pokynu. Pokyn zabíja tvorbu. Pokyn je exekutíva nie kreatíva. Správnymi otázkami nájdete odpovede u seba, pretože vy ste tvorcami toho príbehu. Po ‘rade’ sa teda potom chvíľu tí istí ľudia, ktorí si pýtajú tú radu, neozvú. Niet divu. Odpovede plávajú na povrch veľmi ťažko a dosť kriticky sa k nim stavia ešte aj človek samotný. “Pravda, je predsa môj názor”, hovoria si. U niektorých príde WIN. “Ahaa, on sa ma vlastne pýtal, či predávam na internete, či mám fanpage na facebooku, webstránku, youtube, reklamné videjko. Toto si ale viem ‘ošéfovať’ aj sám. Alebo mám kamoša, ktorý mi to urobí za stovečku – za free.” Dochádza k samorealizácii. Predsa neukážem, že má pravdu niekto iný.
TY SI VINNÝ ZA ZLYHANIE, PRETOŽE SI MI ZLE PORADIL
Po čase sa stretnem s niektorými a možno aj s viacerými, žijeme na malom území. “Tak ako?” pýtam sa nadšene. Skloní hlavu a odchádza, alebo odpovie: “bolo by aj lepšie, len nejako nie som spokojný so svojim marketingom, neplní moje očakávania.” A prečo? Pýtam sa a už viem o čo ide. “Ľudia o mne málo vedia.” A sme na začiatku. Prichádza káva, výlev emócií a zhodnotenie. Väčšinou sa opýtam tie isté otázky, aké som sa pýtal na začiatku. A ideme znova. Niekedy klient príde sám v sebe na to, že tá služba alebo produkt proste nie sú to pravé orechové a v danom čase pre trh zaujímavé. No väčšinou prídeme na to, že zle realizoval svoj plán.
HAPPY END A DOBRÉ MENO
Za happy end považujem stav, kedy klient pochopí, spoločne nakreslíme plán a začneme pracovať na exekutíve, čiže začneme realizovať plán. Počas neho dochádza samozrejme k rôznym meraniam, ktoré si vyžadujú prvotné investície. Potom je to už len o pravidelnosti. Áno, stojí to peniaze, no marketing je jedna z vecí, ktorú dokážeme priamo zmerať. A tu prichádza odpoveď na samotný nadpis. Marketing môže stáť aj 100 eur aj 10 000 eur, ale môže vás stáť aj stratu podnikania.
PREDÁVAŤ POMÔŽE AJ ŠTÁT
Áno štát sa chystá implementovať projekty kreatívneho priemyslu, podpory podnikania a startupov. Bude poskytovať priamu finančnú podporu na kreatívnu tvorbu alebo nepriamu finančnú podporu v podobe preplatených odborníkov, školení, priestorov, nástrojov, marketingu a podobne. Malí a strední podnikatelia teda môžu využiť nástroje a pomoc štátu, skĺbiť ich s dobrým plánom pre svoje podnikanie.
Ak chcete skontrolovať váš marketing, jeho výkonnosť, či začať tvoriť dobré meno spoločnosti, kľudne mi napíšte.