Na jednom z tohtoročných zasadnutí zastupiteľstva mal primátor Ján Nosko aj takýto príhovor:
Prosím poslancov (a zvlášť predsedov komisií) aby si ustrážili čas pri rokovaniach jednotlivých komisií. Na zasadnutiach totiž musia byť prítomní aj zamestnanci Mesta (najmá sekretári) a nie je dobre, keď sa tieto stretnutia naťahujú do neskorých hodín. Možno ako v MsZ, že aj to vystúpenie nemôže byť nekonečné, ale malo by byť aj z môjho pohľadu časovo limitované, aby každý dokázal aj na tej komisii odprezentovať svoj názor, svoju individuálnu potrebu. Do budúcnosti môže byť problém so zabezpečením organizácie týchto komisií aj zo strany sekretárov. Len tlmočím niečo, čo máte asi aj vy navnímané. (19.3.2024)
Na výzvu primátora zareagovali dvaja poslanci:
Hana Kasová: Rokovania by boli kratšie, keby členovia mali od Mesta k dispozícii patričné materiály. Nie vždy sú totiž pripravené, V poriadku neboli ani teraz pri rokovaní o majetku v Majeri.
Milan Smädo: Malo by sa stanoviť, ako dlho budú rokovania trvať, samozrejme aj
materiály musia byť. Potom sa dajú aj počas rokovania prijať dobré uznesenia.
Od spomenutej diskusie už ubehlo asi pol roka. Zmenilo sa niečo odvtedy? Bývajú už zasadnutia kratšie? Celkový prehľad o téme nemám, ale niektorých zasadnutí som sa predsa len zúčastnil. Skúsim o nich podať stručnú správu.
Rôzne formy priebehu zasadnutí
Zaregistroval som tri rôzne „dramatické žánre“, s ktorými sa môžete na zasadnutiach stretnúť:
- Prezentácia témy – spravidla ide o polhodinový monológ predstaviteľa Mesta, ktorý má pripravenú istú slideshow, ktorá sa potom premieta z počítača.
- Prezentácia spojená s dialógom – to je vtedy, keď do prezentácie vstupujú prítonmí členovia a priebežne kladú doplňujúce otázky
- voľný dialóg
Ako často dochádza na schôdzach na ten-ktorý žáner?
Moja retrospektíva
Ako som spomenul vyššie, na všetkých zasadnutiach som nebol, tu je moje svedectvo z tých rokovaní, na ktorých som sa zúčastnil:
- 3 x zasadnutie komisie pre modernú samosprávu
- 3 x zasadnutie komisie pre dopravu a bezpečnosť
Ako boli jednotlivé „žánre“ zastúpené na týchto zasadnutiach?
- Prezentácie bez dialógu (polhodinové vstupy): 5x
- Prezentácia s priebežným dialógom- 4 x
- voľný dialóg bez prezentácie – 1x
- voľný dialóg po odprezentovanej téme – 9x (po každej prezentácii)
Konkrétnejší rozpis:
Prezentácie (zhruba polhodinové vstupy), po ktorých nasledoval dialóg na danú tému:
- Program rozvoja mesta (Komisia pre modernú samosprávu – 16.5.2024)
- Nové pravidlá pre pešiu zónu na námestí (Komisia pre dopravu a bezpečnosť, 5.3.2024)
- Informácia o príprave parkovacej politiky mesta (Komisia pre dopravu a bezpečnosť, 5.3.2024)
- Prezentácia zriadenia regulovaných zón – 24.4.2024
- Prezentácia elektronického parkovacieho systému 24.4.2024
Prezentácia s priebežným dialógom (dialóg pokračoval aj po prezentácii)
- informačný systém pre parkovaciu politiku (Komisia pre modernú samosprávu – 4.4.2024)
- informačný systém pre dopravný dispečing (Komisia pre modernú samosprávu – 16.5.2024)
- Vyhodnotenie pripomienok k parkovacej politike (20.6.2024)
- Spravovanie portálu „Odkaz pre starostu“ (Komisia pre modernú samosprávu – 13.6.2024)
Dialóg – Diskusia bez zástupcu mestského úradu
- webová stránka mesta (Komisia pre modernú samosprávu – 13.6.2024)
Zverejňovanie materiálov pred začiatkom rokovania komisie:
- počet mapovaných rokovaní: 6
- počet rokovaní s poskytnutými materiálmi: 1
- počet rokovaní bez materiálov: 5
To, že materiály neboli pred rokovaním zverejnené, nemusí znamenať, že ich nemali k dispozícii samotní členovia. Za dopravnú komisiu sa vyjadrovať nemôžem ale poviem svoje svedectvo člena komisie pre modernú samosprávu. Z troch posledných stretnutí sme materiály nemali k dispozícii ani raz pri žiadnej téme. V jednom prípade si za to naša komisia môže sama (rokovanie dňa 4.4.2024 sme zvolali príliš na rýchlo). Vo zvyšných dvoch prípadoch podľa mńa nesie zodpovednosť mestský úrad.
V niektorých prípadoch sa téma dá navnímať aj z iných zdrojov. Členovia komisií teda nie sú vždy odkázaní len na materiály ku komisií. To ale platí len niekedy a aj vtedy by mestský úrad mal takéto zdroje konkrétne pomenovať (ešte pred zasadnutím). Členovia komisie potom na zasadnutím sami rozhodnú, či si chcú „učivo“ zopakovať (či žiadajú úrad o „antré“ do témy) alebo rokovanie začnú priamo dialógom. To by ale muselo platiť, že mestský úrad dopredu presne určí, čo bude obsahom takéhoto „antré“ aby sa členovia mohli správne rozhodnúť.
Záver
Na základe takýchto výsledkov asi môžme skonštatovať, že zasadnutia komisií komplikuje najmä samotný mestský úrad.
Podľa môjho názoru nie je vôbec správne prijímať rozhodnutia (uznesenia) ma základe nejakých na rýchlo predostretých faktov. Každý človek zrejme potrebuje istý čas na navnímanie problému a prípravu otázok. Poznáte to asi aj zo svojho súkromného života – nie je dobré podpisovať zmluvy, úvery, „výhodné ponuky“ len na základe momentálneho dobrého pocitu z danej témy. Na každé vážnejšie rozhodnutie by sa mal človek aspoň raz vyspať.
Ideálny spôsob fungovania mestských komisií
Podľa mňa by mestské komisie mohli pôsobiť aj s takýmito (nepísanými) pravidlami:
- Mestský úrad zverejňuje svoje materiály priebežne a včas
- Môže sa pripraviť aj akýsi manažérsky prehľad o danej téme. Ten môže mať podobu video-prezentácie zverejnenej na webstránke mesta.
- Členovia komisií (ale aj verejnosť) si tento videozáznam pustia a pripravia si doplňujúce otázky.
- Komisia sleduje podnety od verejnosti a vyberie z ich tie relevantné. O nich potom diskutuje s odbornými útvarmi. Konzultácie môžu prebiehať v online priestore (napr na mestskom portáli Decidim).
- Argumenty sa teda vykrištalizujú ešte pred samotným rokovaním. V zasadačke sa potom členovia stretnú iba kvôli tomu, aby hlasovali o uzneseniach
- Rokovania komisií by tým pádom trvali zhruba len 15 minút. Po nich členovia vyjdú pred mestsý úrad a zahrajú si spolu domino (majú extrémne veľa voľného času).
Ilustračný obrázok – Eduardo Manchon, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons