Zdá sa, že v tomto meste nevieme koncepčne a perspektívne plánovať. Dokonca, aj keď si niečo naplánujeme, nevieme to dodržať. Už v Programe rozvoja mesta Banská Bystrica na roky 2015- 2023 bolo navrhnuté vybudovanie dvoch kľúčových záchytných parkovísk. Jedno malo byť pri železničnej a autobusovej stanici a druhé pri železničnej stanici Radvaň. A ako to dopadlo?

Namiesto trojpodlažného parkovacieho domu sa pri autobusovej stanici vybudovalo jednoduché platené parkovisko, hoci objekt nesie honosný názov Terminál, ktorý absolútne nespĺňa. Mesto na apely architektov a návrhy na vylepšenia reagovalo tak, že my máme svojich odborníkov a vieme ako na to. Vieme ako to dopadlo.

Mesto namiesto plôch pre záchytný a integrovaný uzol pri železničnej stanici Radvaň, povolilo výstavbu skladového a distribučného centra doručovateľskej firmy…tým zmarilo výstavbu integrovaného dopravného uzla v tejto lokalite.

Ešte sa tu črtala tretia šanca na vybudovanie integrovaného uzla v lokalite Iliaš. Len to by muselo Mesto zohľadniť podnet architekta- urbanistu a namiesto jestvujúceho nevyhovujúceho mostu na Iliaš, postaviť most v novej lokalite v priamom napojení na mimoúrovňovú križovatku s R1 v časti Kremnička (p. obrázok). Mesto sa však priklonilo k realizácii nového mosta v pôvodnej lokalite, kde stačila lávka pre peších a cyklistov…

Všetky tri lokality, sa dali bezproblémovo napojiť na MHD, predĺžením trás trolejbusov 2, 3 a 4, pričom lokalita „Terminál“ je už aj dnes napojená na MHD.

Nerešpektovali sa teda ani podnety architektov, ba ani dokonca schválený Program rozvoja mesta. Dnes, keď hrozí kolaps dopravy, hľadáme provizórne, nekoncepčné núdzové riešenia. Vedenie radnice a odborníci MsÚ, nedokázali myslieť dopredu a pripravovať mesto na budúce výzvy a už tradične prichádzajú s provizóriom, ktoré je veľmi diskutabilné (p. príklad pešej zóny keď sa s provizória regulovaného prístupu na námestie stalo trvalým riešením).

Pozitívne je, že sa uvažuje so samostatnými pruhmi s uprednostnením MHD. Aby to však malo efekt, pri zabezpečení kyvadlovej dopravy do cieľovej stanice – v tomto prípade prioritne do Roosveltovej nemocnice, je nevyhnutné, aby záchytné parkoviská boli priamo napojené na príjazdové komunikácie do mesta. Logika, i zdravý rozum hovorí, že záchytné parkoviská majú byť jednoducho a jasne prístupné a cesta autom do cieľovej stanice má byť pre autá skomplikovaná a ťažko dostupná a parkovanie pri nej má byť spoplatnené. My sme si z toho vybrali len spoplatnenie parkovania  a ostatné sme urobili presne naopak. Navrhované záchytné parkoviská pri nákupných centrách sú komplikovane, neprehľadne a zložito dostupné, čo automobilistom sťažuje k nim prístup a naopak prístup autom priamo k cieľovému miestu je priamy a jednoduchý. Skomplikujú ho len zápchy. A o ich elimináciu nám má v prvom rade ísť.

Nuž mohli sme mať koncepčné a trvalé funkčné riešenie….

Autor blogu:

Peter Rusnák

Som hrdý Radvančan - už 40 rokov a preto i prídomok Radvanský. Som architekt-urbanista, pracoval som v oblasti územného plánovania a postupne som sa reprofiloval na particiaptívneho plánovača v územnom a regionálnom rozvoji. Angažujem sa aktívne vo veciach verejných na úrovni Slovenska, kraja i mesta.