Robotnícky dom sa opäť zaplní tónmi vážnej hudby a spríjemní dva jarné podvečery.

Jeden z najstarších festivalov klasickej hudby na Slovensku pokračuje ďalšími výnimočnými koncertmi. Festival Banskobystrická hudobná jar potrvá až do 29. mája a dovtedy prinesie ešte niekoľko mimoriadnych hudobných zážitkov.

Orchestrálny koncert absolventov Konzervatória J. L. Bellu

Utorok, 25. apríla o 18.00 h

Svoje čestné miesto v rámci programu Banskobystrickej hudobnej jari má aj Konzervatórium J. L. Bellu. Koncertná sála Robotníckeho domu sa rozozvučí tónmi orchestrálneho vystúpenia absolventov s dirigentom Ihorom Vlakhom. Vstup na koncert je voľný.

Program
Jan NOVÁK: Choreae vernales
Francis KLEYNJANS: Songe, op. 63
Dmitrij SMOĽSKIJ: Koncert č. 2
Antonín DVOŘÁK: Mazurek, op. 49
Richard GALLIANO: Opale concerto

Podoby saxofónu – Ladislav Fančovič

Štvrtok, 27. apríla o 18.00 h

Ďalší zo série koncertov 62. ročníka Banskobystrickej hudobnej jari sa uskutoční v Robotníckom dome. V pestrej dramaturgii zaznejú v slovenskej premiére aj diela amerických skladateľov a saxofón sa predstaví v rôznych variantoch ako nástroj nielen klasickej hudby, ale aj klasického džezu. Pod umeleckým vedením Ladislava Fančoviča, špičkového umelca sólového aj komorného interpretačného umenia, budete mať skvelú príležitosťou ako spoznať saxofón aj v kombinácii s inými nástrojmi a s ľudským hlasom. Na koncerte vystúpia Maria Taytakova, Matej Smutný, Jana Macíková, Jakub Čižmarovič a členovia Pressburg Saxophone Qaurtet. Koncert z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Tretí koncert festivalu aj so skladbou pre Banskú Bystricu

Diváci v koncertnej sieni Jána Cikkera na radnici v Banskej Bystrici očakávali koncert sláčikového kvarteta Ensemble Romeo Paglia z talianskej Alby tak trochu v napätí aj zvedavosti. Talianov totiž vnímame viac ako milovníkov opery a futbalu. Komorné diela k ich letore akosi – podľa nás – nepasujú. Prekvapením – harmonicky možno niekde aj trochu neobvyklým – bola úvodná slovenská hymna Inno della Slovacchia, ktorá otvorila koncert. Maestro Paolo Paglia, dirigent, skladateľ a duša hudobnej kultúry dokonca s vlastnou rozhlasovou reláciou v regionálnom vysielaní v piemontskom meste, venoval mestu Banská Bystrica aj svoju novú skladbu Impressioni di Banska Bystrica. Kto čakal exhibíciu súčasných kompozičných štýlov, mýlil sa. Osobne prítomný autor dal všetkým najavo, že neholduje všakovakým hudba-nehudba trendom. Nemá ani potrebu mladíckeho šokovania, má svoj vek aj vážnosť. Preto jeho hudba priniesla so sebou hodne romantiky a emocionality. V záverečnej časti – fuge – sa ukázal aj ako pravý profesionál, ktorý dokonale ovláda zákonitosti aj záludnosti kontrapunktickej kompozičnej techniky. Určite mu už dávno velikán barokovej hudby a veľmajster fugy J. S. Bach odpustil, že ho Paolo Paglia počas štúdií nemiloval. Členovia kvarteta uviedli ešte diela talianskych (Vivaldi, Puccini) a rakúskych skladateľov (Haydn, Mozart). Najmä záverečné Mozartove populárne Divertimento urobilo definitívnu bodku celého večera. (MaHer)