Láska cez internet, život na sociálnych sieťach. Virtuálna realita naplno vstúpila do našich životov. A nepoznačila len mladých ľudí. Poznačila svojim spôsobom každého. Ako? A je vôbec dôležité o tom hovoriť nahlas?
Hra Cyber Cyrano maďarského dramatika Istvána Tasnádiho vznikla na podnet medzinárodného projektu Platforma 11+ v roku 2010. V rámci tohto projektu sa autori zúčastnených krajín venujú problematike mladých ľudí a ich príbehy spracujú formou divadelnej hry.
Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici momentálne realizuje jeden zaujímavý grant s podporou Úradu vlády Slovenskej republiky v rámci prevencie kyberšikany. Práve s divadelnou hrou Cyber Cyrano cestujú divadelní herci po Slovensku a po predstavení vedú s tínedžermi dlhé diskusie o prevencii a ochrane pred kyberšikanou. O tomto dôležitom projekte nám viac porozprávala riaditeľka a dramaturgička divadla Iveta Škripková.
Kedy ste odohrali divadelnú hru Cyber Cyrano vo vašom divadle prvýkrát?
Premiéra sa konala 3. septembra 2021. Bola odložená ešte kvôli pandémii.
Môžete nám priblížiť príbeh divadelnej hry?
Hra bola napísaná na základe skutočného príbehu. Autor hry, významný maďarský dramatik a režisér István Tasnádi, sa venoval osudom mladých ľudí vo veku 11 a 15 rokov. Skúmal ich svet, ako a čím žijú. Tak vznikol príbeh tínedžera Mateja a dvoch tínedžeriek Hanky a Zuzky. Všetci traja sú z jednej triedy a sú, aj nie sú skutočnými priateľmi. Jedno z dievčat si vymyslí virtuálny príbeh s virtuálnymi postavami. Vtiahne do toho ostatných dvoch, manipuluje nimi a manipuluje aj s ich citmi. Matej a Zuzka sa zamilujú do svojich virtuálnych priateľov, až kým to nepraskne. Hra sa nekončí šťastne.
Aké sú odozvy na Cyber Cyrano u divákov?
Výborné. Autor hru komponoval ako sériu trojminútových klipov a veľmi sa tak priblížil svetu tínedžerov. Ohlasy boli skvelé v každej krajine, kde hru uviedli. A my sa tešíme, že tomu nie je inak ani v našom prípade. Cyber Cyrano v Banskej Bystrici zaujal mladých ľudí natoľko, že si z vlastnej iniciatívy objednali návštevu divadla. To sa stáva málokedy.
Už výber tejto hry do divadelného repertoáru predznačil záujem a potrebu hovoriť o virtuálnom živote mladých ľudí. Bol to dôvod, prečo ste sa ako divadlo rozhodli s hrou vycestovať aj do iných miest na Slovensku?
Témou hry je kyberšikana, závislosť na sociálnych sieťach. Cyber Cyrana videli pracovníci úradu pre ochranu detí pred násilím, nadchli sa a informovali nás o možnostiach grantu v tejto oblasti na Úrade vlády. Práve preto, aby sme mohli hrávať aj inde, než len v Banskej Bystrici. Grant sme získali na hosťovanie v iných mestách na Slovensku s finančnou podporu predsedu vlády Slovenskej republiky. Po každom predstavení sa koná diskusia s deťmi a s odborníkmi na tému kyberšikany.
Počas dvoch mesiacov sme hrali v Martine, vo Veľkých Levároch, Jesenskom, Námestove, Piešťanoch. Na hru sa prídu pozrieť aj tínedžeri z Trenčína.
Vytváranie falošnej identity nám ponúka priestor na manipuláciu, zneužívanie a útek do virtuálneho sveta na úkor každodennej a hlavne skutočnej reality. Je potrebné poukázať na to, že prvoradé sú morálne hranice a ich prekročenie si napokon nájde svoj trest v každom svete?
Kyberšikana je zložitý problém a závislosť na sociálnych sieťach takisto. Technológie nepredstavujú zlo, ale zlé je, že nám prerástli cez hlavu. A žiaľ, sú diktátom doby. Mladý človek musí niekam patriť, musí mať mobil. Mal by však vedieť, čo je skutočné a má cenu a čo je falošné a čo škodí. To sú slová režisérky predstavenia Sone Ferencovej. Inscenáciu pripravila s tímom spolupracovníkov. Scéna Ján Ptačin, choreografia Renata Ptačinová, kostýmy Simona Vachálková, preklad Michal Slovenský. V Cyber Cyrano hrajú Matúš Hollý, Ľubica Pradidová, Terézia Šusteková a hostia. Ako koordinátor ochrany detí pred násilím s naším divadlom intenzívne spolupracoval Juraj Moravčík.
Bábkové divadlo na Rázcestí patrí medzi ojedinelé bábkové divadlá, ktoré tvoria aj hrávajú pre všetky vekové kategórie a dávajú impulz k množstvu pilotných a inovatívnych projektov. Umelecký súbor divadla si uvedomuje, že budúcnosť mladej generácie nesmie byť nikomu ľahostajná. A preto by mal každý projekt, ktorý osloví a dokáže pomôcť, dostať zelenú.