O zámere nového mosta pri železničnej stanici Banská Bystrica mesto hovorí samospráva už od roku 2018. V roku 2021 boli vyčlenené aj finančné prostriedky na zhotovenie projektovej dokumentácie. Teraz mesto oznámilo, že ju už má k dispozícii.

Most  z roku 1956 v centre Banskej Bystrice je značne poškodený a nachádza sa v nevyhovujúcom technicko-stavebnom stave. Na základe výsledkov diagnostiky a statického posúdenia bol v minulosti most uzavretý pre automobilovú dopravu.

Aktuálne už má samospráva  vypracovanú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie.  Zámerom je v tejto lokalite vytvoriť atraktívny priestor s novým 36-metrov dlhým a 8-metrov širokým promenádnym mostom pre peších a cyklistov.

„Vzhľadom na to, že most sa nachádza v pamiatkovej rezervácii, projekt nového mosta bol sledovaný aj Krajským pamiatkovým úradom v Banskej Bystrici. Zo strany pamiatkarov nám bolo adresovaných mnoho pripomienok a požiadaviek, ktoré bolo potrebné vyriešiť a dodržať. Ešte pred samotným projektovaním sme komunikovali aj so Slovenským vodohospodárskym podnikom, aby sme získali súhlas a základné parametre mosta, ktorý by v prípade povodní a vysokej hladiny Hrona nespôsoboval problémy. V blízkej dobe začneme s prípravou verejného obstarávania na zhotoviteľa nového mosta,“ objasňuje primátor mesta Ján Nosko.

V rámci výmeny mosta dôjde k vybudovaniu nových úložných prahov železobetónových opôr, ktoré budú založené na mikropilótach. Nosná konštrukcia mosta je navrhnutá ako jednopoľová konštrukcia tvorená šiestimi oceľovými nosníkmi a doskou zo železobetónu. Na moste s asfaltovým povrchom bude osadené oceľové zábradlie, ktoré bude možné, v prípade povodňových stavov na rieke Hron, sklopiť. Napriek tomu, že nový most bude slúžiť výhradne chodcom a cyklistom, projektovať sa bude s nosnosťou pre automobily, aby sa dal v prípade mimoriadnych situácií využiť.

„S projektom výmeny mosta súvisí aj projekt vybudovania oddychového parčíka s prístaviskom pre vodákov, na ktorý máme vypracovanú projektovú dokumentáciu pre územné a stavebné konanie. V súčasnosti na túto stavbu prebieha proces územného konania. Ťažiskovým priestorom parčíka je rampa pre vodákov, kde je navrhnutý malý záliv na priblíženie lode, priestor na vystúpenie a jej vynesenie na rampu. Okolo rampy sa navrhuje nový nábrežný múr a oplotený priestor, ktorý umožní uschovanie lodí. Priľahlú plochu pri Hrone má tvoriť parčík s kaviarňou, tanečnou plochou a lavičkami,“ dopĺňa Jakub Gajdošík, 1. zástupca primátora.

Mesto vykonáva obhliadky a diagnostiku ďalších mostov

Na území Banskej Bystrice sa nachádza približne 60 mostov a lávok, v majetku samosprávy ich figuruje zhruba 40. Mesto sa mostom systematicky venuje od roku 2014, odkedy pracuje na postupnom zakladaní mostových zošitov. Zároveň sú vykonávané obhliadky a podrobnejšia diagnostika. Po zbúraní Kremničianskeho mosta v havarijnom stave, samospráva zabezpečila aj posúdenie 40-ročného Radvanského mosta, napriek tomu, že ho tiež neeviduje vo svojom majetku.

Po vykonanej obhliadke, ktorá ho zaradila do kategórie 6, mesto v najbližšom čase, v spolupráci so Žilinskou univerzitou v Žiline, zrealizuje jeho podrobnú diagnostiku. Na základe záverov následne pristúpi k potrebným opatreniam. Mesto zároveň pripravuje zadanie pre projektanta na naprojektovanie nových mostov v tejto časti mesta.

„Stav mostov na Slovensku je zlý. Preto túto tému otvoríme aj na rokovaní s ministerstvom dopravy, vzhľadom na náročnosť výstavby nových mostov a finančnú situáciu samospráv,“  dopĺňa Nosko.