Víkend s fotografiou už viac ako desať rokov, prináša do Banskej Bystrice dramaturgicky obsažné fotoprojekty a s nimi späté významné mená. Tohto roku v Banskej Bystrici privítame Martina Marenčina. Toho, čo fotí umenie.

„Ja svojou fotografiou svet ani nespasím, ani nenapravím. Maximálne môžem zaznamenať, čo sa udialo. Ale snažím sa urobiť to tak, ako keby v danom okamihu to bola tá najdôležitejšia udalosť na svete.“ (Martin Marenčin)

Martin Marenčin prichádza do Banskej Bystrice ako slobodný umelec s láskou k umeniu, ktoré mu bolo dané do vienka. Fotí, dokumentuje a portrétuje umenie a umelcov. V týchto chvíľach je ticho neviditeľný, aby s každou fotkou vykríkol „ste tu a zostanete tu navždy, aj keď vaša pozemská púť sa naplní“…

Pôvodný dvojdňový program podujatia Víkend s fotografiou, pripravený pre verejnosť, sa z dôvodu  lockdownu zmenil. Stretnutie s Martinom Marenčinom v sobotu 27. novembra sa uskutoční cez live stream. O 14:00 h to bude tvorivé stretnutie Ako fotiť umenie? a o 17:00 h exkurzia do sveta portrétovania Neformálny portrét ako umelecká disciplína a rozprávanie o poctivosti pri fotografovaní Dokumentarista nehľadá senzácie.

„O Martinovi Marenčinovi som po prvýkrát počul v roku 1982. Bolo horúce leto. Vysoko v lesoch nad Porúbkou sme spolu s Tomášom Leňom na kapotu starej Volgy porozkladali fotografie a Vovo Vorobjov nám rozprával o „foťkách”. O tých našich aj o tom, čo sa deje v Bratislave. Pre nás „chlapcov z periférie” to boli neoceniteľné informácie. Vovo vytiahol katalógy výstav, hovoril o tom, čo sa pre komunistickú cenzúru nemohlo publikovať a vystavovať, spomínal mená rôznych fotografov. Medzi inými aj Martina Marenčina a jeho súbor šiestich fotografií so siahodlhým názvom Nedeľné popoludnie u priateľa Ladislava Hodného ml., umeleckého knihára z Týna nad Vltavou. Už aj tu, podobne ako v jeho portrétoch Júliusa Jakobyho, Dominika Tatarku, Egona Bondyho, Štefana Prokopa, v záznamoch zo stretnutí Kamarátšoft ist gut (Veľký kotol) a ďalších dielach z toho i neskoršieho obdobia, vládne priateľská atmosféra. Fotograf je akoby neregistrovaný, neruší, je neviditeľný. Je priateľom, ktorý zaznamenáva vzácne chvíle stretnutia,“ hovorí fotograf Jozef Ondzik.

Na začiatky Víkendu s fotografiou si takto spomína Miro Zaťko z usporiadateľského Stredoslovenského osvetového strediska:  „Spomínam na dni spred tridsiatich rokov, keď sloboda štrngala kľúčmi a mocipáni strašili, ale svet mal už nakročené inam. Sloboda nebol už len komunistický prezident, to slovo začalo mať viac významov, aj pre nás „východniarov“ z RVHP a VZ. Niekedy mám pocit, že nákupom vo Viedni to skončilo… November je aj fotografia, tiež viac ako tridsať rokov. Kedysi sme v Banskej Bystrici chceli prispieť k zatraktívneniu podujatí vizuálneho umenia. Začali sme Banskobystrickým fotomaratónom, pokračovali organizáciou celoštátneho kola AMFO. Všetko nás to akosi zväzovalo organizačne, dramaturgicky aj hierarchiou postavenia. Opäť to bolo o neslobode. Fotomaratón už nemal kam rásť a aj tematicky sa vyčerpal. AMFO bolo len organizačnou fuškou pre iný subjekt. Chceli sme niečo nové a hlavne vlastné. Tak vznikol Víkend s fotografiou…”

Málokto môže o sebe prehlásiť, že fotí umenie. Martin Marenčin s pokojným svedomím. Každý fotograf raz dospeje k bodu, keď začne vyťahovať fotografie zo svojho archívu ako dôkaz, že bol pri tom. Tomu, čo fotí umenie, to pritom môžeme len závidieť. (Jozef Ondzik)

Nenechajte si ujsť príležitosť stretnúť sa s fotografom Martinom Marenčinom! Sobotný popoludňajší program Víkendu s fotografiou bude od 14:00 h dostupný online prostredníctvom live streamu Stredoslovenského osvetového strediska na Facebooku.