Quantcast

Domáci obyvatelia hlavného mesta Estónska môžu využívať od 1. januára 2013 hromadnú dopravu úplne zadarmo. Tallinn je prvou európskou metropolou, ktorá pristúpila k takémuto kroku.  Banská Bystrica na niečo podobné vôbec nepomýšľa.

mhd-autobus-trolejbusHromadnú dopravu môže využívať bezplatne 420-tisíc obyvateľov Tallinnu, ktorí v ňom majú nahlásený trvalý pobyt. Mesto sa aj takýmto spôsobom snaží obmedziť znečistenie ovzdušia a do roku 2018 sa chce uchádzať o titul Zelená metropola Európy. Obyvatelia hlavného mesta Estónska skutočne vymenili autá za autobusy, o čom svedčí desaťpercentný pokles používania áut už po mesiaci fungovania MHD zadarmo.

Banská Bystrica s výrazne menším počtom obyvateľov však nad zavedením bezplatnej hromadnej dopravy vôbec neuvažuje. „Je to výlučne politické rozhodnutie so všetkými s tým súvisiacimi pozitívami a negatívami. Jeden z politických, ako aj pragmatických nástrojov na prilákanie občanov k zvýšenému využívaniu MHD. Treba však poznamenať, že cena za prepravu nepredstavuje jediné kritérium, ktoré ovplyvňuje výber spôsobu premiestnenia sa. Teda potenciálni cestujúci zvažujú aj iné parametre, ako rýchlosť premiestnenia, pohodlie či spoľahlivosť,“ vyjadrila sa Barbora Winterová, tlačová tajomníčka kancelárie primátora.

Podľa vedenia mesta by bezplatnú MHD najviac pocítili občania v iných oblastiach samosprávy, najmä kvôli výraznému výpadku sumy z rozpočtu. „V súčasnosti SAD Zvolen ako dopravný podnik v Banskej Bystrici dosahuje náklady okolo 7 miliónov eur za rok. Z toho 3,5 milióna eur sa vyberie od cestujúcich v rámci cestovného a zvyšok, teda tiež približne 3,5 milióna eur, musí doplatiť mesto zo svojho rozpočtu ako dotáciu na krytie nákladov,“ informoval Marek Modranský, riaditeľ dopravného úseku SAD Zvolen. Estónsky Tallinn stojí cestovanie zadarmo z mestského rozpočtu zhruba 12 miliónov ročne.

Banská Bystrica má k dispozícii aj iné alternatívy

Marek Modranský bezplatnú hromadnú dopravu podporuje. Zároveň chápe aj negatívny postoj mesta, ktorému rozpočet nedovoľuje uvažovať nad podobnou situáciou. Riešením by mohlo byť aj zavedenie pevnej taxy, napríklad 10 centov pre všetkých (okrem dôchodcov nad 50 rokov, ktorí by cestovali zdarma). Ako druhú možnosť zvýšenia atraktivity MHD navrhuje riaditeľ dopravného úseku SAD Zvolen zníženie cestovného pre dospelé osoby.

Keby sa nad tým mesto časom zamyslelo a na dva roky by sa prešlo aspoň do polovičného režimu, určite by to zapôsobilo na ľudí. Znížiť by sa mala cena cestovného najmä pre dospelých. Práve oni sú držiteľmi vodičských preukazov a teda konkurentmi verejnej dopravy. Keby títo cestujúci platili miesto 60 centov napríklad 20, určite by to spôsobilo malý zázrak, pretože veľa z nich by sa priklonilo k verejnej doprave. Zamysleli by sa totiž nad tým, či naozaj nie je lepšie cestovať MHD a za pár centov, ako jazdiť vlastným autom do mesta, hľadať tam parkovacie miesto a ešte zaň aj platiť,“ dodal Modranský. Takýto krok by bol pozitívny nielen z pohľadu životného prostredia, ale aj z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky.