Podchod na Štefánikovom nábreží pod Kapitulskou ulicou je dlhé roky hanbou mesta a chodcom kríženie cesty I/66 práve neuľahčuje. Pravidelne ho vytápajú intenzívne zrážky a tiež spodné vody, jeho povrchy sú v zime klzké. Prípravu rekonštrukcie avizovala samospráva už viackrát, naposledy v roku 2019.

„Súčasný stav podchodu si vyžaduje rekonštrukciu, a preto mesto v krátkom čase pristúpi k spracovaniu projektovej dokumentácie,“ uviedla ešte v júni 2019 pre BBonline.sk vtedajšia hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Dominika Mojžišová.

Od tých čias sa pre chodcov v centre mesta nič zásadné nezmenilo. A to ani pri budovaní protipovodňovej ochrany mesta v roku 2021, kedy bol podchod dočasne uzatvorený. Jediným rozdielom bolo doplnenie pochôdznych drevených konštrukcií v miestach tvorby najväčších kaluží. Tie však neraz nestačili, podobne ako v uplynulých dňoch. Mesto však zareagovalo doplnením ďalších pochôdznych dosiek.

To však nemá byť jediná reakcia samosprávy, ktorá teraz sľubuje, že na rekonštrukciu podchodu nastal čas.

„Už v minulosti sme v tomto priestore zabezpečili nevyhnutné opatrenia, pretože odvodňovací systém spôsobuje v podchode problémy dlhé roky. V tomto roku  plánujeme zrealizovať jeho rekonštrukciu, vďaka čomu zabezpečíme odtekanie vody. Zároveň chceme obnoviť prístrešky, vymeniť osvetlenie a celkovo priestor revitalizovať. Vďaka schválenému rozpočtu, hneď v prvých dňoch roka 2025 začíname s obstarávaním projektovej dokumentácie na tento účel. Vyriešenie tohto problému bude patriť medzi naše priority, vzhľadom na to, že to obyvateľom Uhliska bezpochyby dlžíme,“ uviedol teraz primátor Ján Nosko.

Problémom podchodu, podobne ako pri viacerých mostoch v Banskej Bystrici, malo byť podľa mesta nejasné vlastníctvo.

„Keďže sa z výstavby podchodu nezachovali preberacie protokoly, samospráva iniciovala podpis zmluvy so Slovenskou správou ciest, aby sa majetkové vzťahy vysporiadali. Na základe nej mesto prevzalo do svojho vlastníctva prístrešky, interiér podchodu, problémový odvodňovací systém, osvetlenie, bezbariérové rampy a schodiská.  Keďže nosnú konštrukciu podchodu tvorí most nachádzajúci sa pod štátnou cestou I/66, správcom samotnej stavby podchodu je Slovenská správa ciest,“ doplnila súčasná hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková.

Samospráva má podľa nej už disponovať niekoľkými posudkami stavebno-technického stavu a diagnostikou podchodu. Do toho má zatekať nielen cez strop a z okolitých ulíc, ale tiež z vetracích šácht a tiež priesakov z rieky Hron. Mesto počíta s tým, že Slovenská správa ciest v horizonte niekoľkých rokov pristúpi aj k rekonštrukcii mostného zvrška, ktorý tvorí nosnú konštrukciu podchodu.