Občiansky aktivista ponúkol primátorovi, že sa bude o oficiálnu Facebook stránku mesta starať za jedno euro mesačne. Peter Gogola to odmietol.

Primátorský list - Peter Fehér-page-001Vedenia mesta na základe infožiadosti zverejnilo náklady, ktoré má v súvislosti so spravovaním svojho profilu na sociálnej sieti Facebook. Za udržiavanie stránky so 620 fanúšikmi doteraz zaplatilo 3917,64 eur. Mesto na dohodu zamestnáva administrátora, kto to je a koľko je jeho mesačná odmena, však nechce prezradiť.

Odvoláva sa na ochranu osobných údajov. Občiansky aktivista Peter Fehér sa proti tomuto rozhodnutiu odvolal. Podľa neho nedávna novela zákona o ochrane osobných údajov umožňuje zverejniť mená a platy úradníkov, keďže sa jedná o nakladanie s verejnými prostriedkami.

Fehér taktiež prostredníctvom otvoreného listu ponúkol primátorovi Petrovi Gogolovi, že sa o Facebook stránku mesta bude starať zadarmo. „Vážený pán Fehér, ďakujem za Vami ponúknuté služby, ale pozícia administrátor oficiálnej facebookovej stránky mesta Banská Bystrica je obsadená a v tomto momente nevidím dôvod obsadzovať ju novým človekom,“ odpovedal primátor na ponuku.

Ružomberský príklad – šesť tisíc fanúšikov a aktívna komunikácia s občanmi

Vedenie Banskej Bystrice je spokojné s propagáciou na najväčšej sociálnej sieti. Od vzniku oficiálneho profilu v auguste 2012 vynaložilo na správu 3917,64 eur. Napriek tomu má stránka iba 624 fanúšikov (stav k 30.7.2013 o 10:00). Pre porovnanie profil Banská Bystrica má 8 583 fanúšikov, BBonline.sk 5 457 fanúšikov a FK Dukla Banská Bystrica (official fb site) má 1 411 tzv. „lajkov.“

Príklad toho, ako má samospráva využívať nové médiá je neďaleko. Komunikácia mesta Ružomberok na sociálnej sieti bola vyhodnotená Centrom pre hospodársky rozvoj (CPHR) ako druhé najúspešnejšie opatrenie v II. štvrťroku 2010. „Za necelé štyri mesiace, odkedy mesto zriadilo na Facebooku svoju stránku, má už 3200 fanúšikov,“ píše sa v správe CPHR, pričom do začiatku roka 2011 narástol počet na 6-tisíc.

facebook mesta„Neplatili sme žiadnu reklamu, všetci fanúšikovia boli získaní organicky. Stránku sme založili na čo najväčšej otvorenosti, rýchlosti reagovania, vytvárania zaujímavého i zábavného obsahu a minimálnom mazaní príspevkov. Vyžadovalo to prakticky non-stop moderovanie a časté diskutovanie – odpovedanie na otázky, kritiku, pripomienky a návrhy,“ opisuje spôsob akým fungovala ružomberská FB stránka Jozef Karika. Ten v tom čase pôsobil ako vedúci oddelenia cestovného ruchu a marketingu, neskôr sa k tejto pozícii pričlenila funkcia referenta pre marketing a funkcia hovorcu mesta.

Karika administroval Facebook stránku v rámci svojej funkcie na mestskom úrade a nikto iný nebol za správu profilu platený. Až neskôr, keď počet fanúšikov dosahoval tisícky, najali si externého administrátora za 200 eur mesačne. „Profil vyžadoval non-stop dohľad, vytváranie každodenného obsahu a reagovanie (s výnimkou nočných hodín),“ hovorí bývalý zamestnanec ružomberského mestského úradu.

Zaujímalo nás, či je nutné, aby bol profil so 624 fanúšikmi spravovaný externým zamestnancom. „Na základe osobných skúsenosti sa domnievam, že mestská facebooková stránka nepotrebuje žiadneho špeciálneho admina (interného či externého), pokiaľ nemá aspoň 3 až 4-tisíc fanúšikov. Ak má mesto hovorcu na plný úväzok, ktorého funkcia nie je kumulovaná spolu s inými funkciami, potom nepotrebuje admina na spravovanie Facebook stránky vôbec. Ale nepoznám detaily, je to čisto môj názor, vo všeobecnosti,“ povedal Jozef Karika.

Ružomberok bola jedna z prvých samospráv, ktoré začali na komunikáciu s občanmi využívať tzv. videocasty. Úradníci v krátkych výstupoch reagovali na aktuálne otázky, ktoré zaujímali občanov.

Jozef Karika nemá problém sa o svoje skúsenosti podeliť. „Pokiaľ by bol zo strany mesta alebo iného subjektu záujem o konkrétnejšie zhodnotenie komunikačnej stratégie cez Facebook, prípadne návrhy na jej vylepšenie, rád pomôžem,“ dodáva na záver.