Europa Shopping Center bol pred 15 rokmi úplne nový pojem. Aké boli začiatky prvého nákupného centra v Banskej Bystrici, ako sa rokmi rozvíjala a kam sa chce ďalej posunúť sme sa dozvedeli v doteraz najväčšom rozhovore s riaditeľkou Europa SC Michaelou Čaneckou.

Aká bola Europa na začiatku?

Prvá. A to prvenstvo so sebou nieslo veľmi veľa. Mala udávať smer, určovať trendy, napĺňať rozmanité očakávania návštevníkov, ktorých charakter sa mal ešte len tvoriť. Mala vytvoriť ponuku dopytu, ktorý nemal hranice, spotrebiteľské ani geografické, keďže bola do veľkej miery destinačným centrom. Priniesla koncepty, ktoré nikde inde v regióne neexistovali. Vtedajší návštevník bol ochotný kvôli nim precestovať aj 100 km.

Bola to pre začínajúci shopping určite výhodná pozícia. Dokážete s odstupom času zhodnotiť, či ste ju dostatočne využili?

Výhoda prvenstva bola v tomto prípade vyvážená rovnakou mierou zodpovednosti. Najdôležitejšie bolo vytvoriť si vzťah s našim návštevníkom, osloviť ho správnou komunikáciou, čo je pre nás stále aktuálna výzva. Priebežne sme prechádzali do luxusnejších, prémiovejších konceptov, ktoré nie sú vo všetkých lokalitách. Mix ponuky sa postupne menil a prešli sme rôznymi stupňami profilácie. Nákupných centier pribúdalo a zákazníkom sa vycibrili potreby. Zákazník, ktorý mal pred 15 rokmi 40 rokov, má dnes 55 rokov a teda má dnes iné nároky ako vtedy. Dnes je náš zákazník skôr okresný než regionálny, ale je veľmi lojálny.

V porovnaní so začiatkami, aká je Europa dnes?

Určite iná, inovatívnejšia, modernejšia, ešte bližšie k zákazníkovi. Krízové situácie nám potvrdili, že je aj flexibilnejšia a celkovo silnejšia. Sme regionálne obchodno-kultúrne centrum, ktoré ponúka „fashion“ koncept z pohľadu m2 najviac. Snažíme sa však dopĺňať najmä služby, reštaurácie, kaviarne, telekomunikačné či bankové služby, aby návštevník pod jednou strechou vybavil čo najviac, a aby svoj zvyšný voľný čas využil niekde inde ako v nákupnom centre.

V neposlednom rade je dnes Europa určite väčšia než vo svojich začiatkoch. Postupne sme sa rozširovali a pre modernizáciu realizovali rôzne stavebné úpravy.

„Chceme, aby u nás návštevník pod jednou strechou vybavil čo najviac a svoj voľný čas strávil inde ako v nákupnom centre.“

Akými stavebnými zásahmi v čase sa postupne Europa zveľaďovala?

Pred 5-timi rokmi sa pristavila úplne nová časť centra, rozšírilo sa parkovanie a zväčšili sa kapacity na druhom poschodí. Každý rok takpovediac objavíme niečo, čo bolo predtým neviditeľné a zveľadíme to tak, aby sa tu zákazník cítil príjemnejšie. Vytvárame nové oddychové zóny alebo koncepty, ktoré by boli pred 15 rokmi nemysliteľné, ako napríklad terasa reštaurácie na streche centra.

O akej výške investícií hovoríme?

Za 15 rokov je to veľmi veľa. Ročne sa pohybujeme v stovkách tisícov. Niektoré modernizácie sú viac citeľné, iné menej. Vonkajšie parkovisko bola obrovská investícia, vybudovanie eskalátora menšia, obe však majú za cieľ zvýšiť komfort návštevníkov. Pri toaletách, ktoré sme realizovali tento rok, je možno objem investície ľahšie predstaviteľný. Zoberte si náklady na prestavbu kúpeľne doma a predstavte si, že 100 krát toľko je potrebné investovať len čo do počtu toaliet. Nehovoriac o tom, že pre návštevníkov chceme mať automatizované bezdotykové systémy. Popri investíciách sa snažíme o podporu lokálneho prostredia, kedy spolupracujeme výhradne s miestnymi alebo regionálnymi, nie zahraničnými dodávateľmi.

A čo Europa v časoch korony? Dokážete už vyhodnotiť dobu, v ktorej stále žijeme?

Vieme hovoriť o veľkom presune do online prostredia, ale ten sa dial už pred koronou. Táto doba však určite urýchlila niektoré online záležitosti. Priniesla na trh napríklad foodové donáškové služby, ktoré by k nám prišli zrejme neskôr.

Z pohľadu centra dlhodobo pracujeme so sociálnymi sieťami. Spomedzi všetkých obchodných centier na Slovensku máme najnavštevovanejší Instagram s autentickými sledovateľmi a veľkou mierou interakcií. V čase korony preto využívame dobre nastavené a funkčné kanály, ktorými komunikujeme. Zároveň nimi podporujeme našich nájomcov a zákazníci ocenia online službu prepojenú s kamennou predajňou. Je to prirodzene bezpečnejšia cesta. Zákazník u nás vie, že na kamennej predajni má viac možností, osobný kontakt, skúšanie, reklamovanie.

„Pre zákazníkov je prepojenie online služby s kamennou predajňou prirodzene bezpečnejšia cesta.“

Spomínate zákazníkov a zároveň návštevníkov. Aký je medzi nimi z Vášho pohľadu rozdiel?

Je to skôr rétorická záležitosť. Nie faktická. Nedokážeme povedať, či je náš návštevník aj nakupujúci, nerozdeľujeme ich. Pre nás je každý kto príde na centrum návštevník, hoci príde využiť internetové pripojenie, či navštíviť hygienické zariadenie. Aj návštevníkom, ktorí sa prišli zúčastniť na evente, alebo u nás majú len stretnutie, vieme odovzdať hodnotné informácie. Vo veľa ohľadoch môžeme byť pre nich minimálne inšpiráciou.

„Návštevníkov nerozdeľujeme na nakupujúcich a nenakupujúcich.“

V akých oblastiach myslíte, že dokáže byť obchodné centrum príkladom?

Spomeniem napríklad separovanie odpadov, alebo podieľanie sa na živote v meste, komunitných, vzdelávacích či osvetových aktivitách. Europa separuje odpad od samého začiatku a odkedy foodcourt prestal používať plastový riad separujeme aj biologický odpad. Na ekológiu si dosť potrpíme. Vieme presne povedať aké množstvá čoho ročne odvezieme. Sme zelená budova, každý rok obhajujeme Green certificate, vymenili sme LED svetlá v 1800 exit signáloch, máme zelenú energiu z vodných zdrojov a o ekologickom prístupe aj každoročne vzdelávame.

V kontexte Banskej Bystrice, ktorej ste súčasťou, cítite sa byť partnerom mesta?

Už priestorovo sme na to predurčení. Prestavujeme istý predel medzi centrálnou a sídliskovou časťou mesta. Partnersky sa angažujeme vo významných podujatiach mesta, ako je Radvanský jarmok, Mikulášsky beh, Marathon BB. Organizujeme aj vlastné komunitné podujatie Piknik na streche. Ide o príjemne strávený deň bez toho, aby musel návštevník nakupovať. Organizujeme množstvo nekomerčných eventov či výstav. V našich priestoroch je zároveň jediné kino v našom meste.

Centrum je modernizované a vo svojom obchodnom koncepte stabilizované. Je teda z Vášho pohľadu ešte kam ísť?

Vždy je kam ísť. Aj my máme svoje ciele. Vo fashion segmente sa chystáme priniesť niečo, čo ešte na Slovensku nie je. V horizonte 3 rokov budeme orientovaní na digitalizáciu a online priestor, kde poskytneme taký servis, aby aj generačne spĺňal očakávania tých, ktorí ešte nie sú ani našimi zákazníkmi. Aj preto chystáme veľkú zmenu v segmente služieb – posun do digitálneho sveta a bližšie k zákazníkovi.

Čím by mal byť zákazník najviac oslovený?

Tým čo predstavujeme. V jednom slogane hovoríme, že Europa je ikona vďaka Vám.

Je to tým, že má nejaké pravidlá, niečo s čím vie návštevník počítať, na čo sa môže spoľahnúť  a čo mu poskytne bezpečné zázemie. Nie je to konzum, nemusíte tu nakupovať. Môžete sa tu schovať keď prší, môžete tu stráviť príjemné stretnutie, zhliadnuť zaujímavú výstavu, či načerpať inšpiráciu. Sme tu pre vás, našich návštevníkov. Iba vďaka vám a vďaka našim nájomcom môžeme úprimne povedať, že sme ikona.