Moderné autá sa skladajú z toľkého množstva súčastí, že porátať ich, to by bola úloha na skutočne dlhú dobu. A zjednodušovanie sa očakávať rozhodne nedá. Či je zvyšovanie bezpečnosti, efektívnosti a ďalších pozitívnych vlastností za cenu čoraz väčšej technickej komplikovanosti dobré, to nech si každý zhodnotí sám podľa vlastných priorít.

Zanesený filter je ako žiadny filter

Každopádne, nič to nezmení na fakte, že v prípade ak chcete, aby vám auto vydržalo ako nové čo najdlhšie, je potrebné dbať na pravidelnú starostlivosť a výmenu tých súčastí, ktoré vplyvom používania strácajú na účinnosti, čo môže viesť k vážnejším technickým problémom.

Ide napríklad o rôzne filtre, ktoré majú za úlohu chrániť a predlžovať životnosť rôznych ďalších súčastí auta. Vložky filtrov by sa preto mali pravidelne meniť, či aspoň čistiť, aby bolo zaručené správne fungovanie filtrov a nedochádzalo k ich úplnému zaneseniu, čo pochopiteľne vyústi v ich nefunkčnosť.

Nie o každý filter sa stará rovnako

Majitelia modernejších automobilov s dieselovými motormi však určite dobre vedia, že nie o každý filter sa dá starať tak, že po určitom počte najazdených kilometrov sa vyčistí alebo vymení filtračná vložka a ide sa ďalej. Určitým špecifikom je filter pevných častíc, skrátene označovaný ako DPF.

Ten sa dokáže čistiť sám počas jazdy takzvanou regeneráciou, ktorú môžeme označiť aj ako vypaľovanie. O potrebe tejto regenerácie šoféra informuje riadiaca jednotka automobilu. Keďže podmienky, ktoré je potrebné dodržať pre úspešnú regeneráciu, sa v premávke nie vždy dajú dosiahnuť alebo v prípade niektorých vodičov býva táto potreba úmyselne ignorovaná aj DPF sa môže časom zaniesť.

Vtedy je potrebné nechať si spraviť efektívny repas DPF. A aký spôsob je teda ten naozaj efektívny? Taký, pri ktorom je DPF napojený na certifikované zariadenie, ktoré s ním vytvorí uzavretý okruh. To všetko bez jeho demontáže.