V banskobystrickej A7 Gallery sa v piatok 27. januára uskutoční prvá tohtoročná vernisáž. Výstava s názvom Nočné periférie predstaví tvorbu výtvarníka Juraja Tomana. Súčasťou vernisáže bude performačná pohybová improvizácia Periférie pohybu.
„Juraj Toman vo svojej tvorbe kontinuálne rozvíja tému mestského priestoru. Maliarske motívy čerpá z konkrétnych, osobných psychofyzických skúseností a pozorovaní v uliciach malého slovenského mesta, kde žije a tvorí. Figúra flanéra, slobodne a nerušene blúdiaceho mestom, nie je v jeho prípade vykalkulovanou a znovuobjavenou módnou autorskou štylizáciou, ale bytostnou praxou, fascináciou, ktorú zažíva prirodzene a nepretržite. Pri svojich tuláckych prechádzkach uprednostňuje a vyhľadáva okrajové časti mesta, situované mimo historického centra. Práve námety z nočných mestských periférií sú zdrojom jeho umeleckej inšpirácie. Pozorne ich skúma a prostredníctvom maliarskej tvorby približuje, sprostredkúva a pomyselne ponúka zažiť divákom,“ uvádza Zuzana Majlingová, kurátorka výstavy Nočné periférie, na ktorej Juraj Toman prezentuje výber z najnovšej tvorby, ktorá vznikala na jeseň a v zime 2022, prevažne priamo v plenéri.
Juraj Toman (Trenčín, 1985) patrí k strednej generácii súčasných slovenských umelcov. Štúdium maľby absolvoval na VŠVU v Bratislave v ateliéri docentky Klaudie Kosziby, doktorandské štúdium obhájil na Akadémii umení v Banskej Bystrici pod vedením profesora Ľudovíta Hološku. Od roku 2014 pôsobí ako odborný asistent na katedre výtvarnej tvorby a výchovy na UKF v Nitre. Svoju maliarsku tvorbu pravidelne prezentuje na kolektívnych a samostatných výstavách. Zúčastnil sa umeleckých rezidencií v Gallery BB15 Linz, PRÁM STUDIOS Praha a Nástupište 1-12 Topoľčany. Žije a tvorí v Trenčíne. Tvorbu Juraja Tomana z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Vernisáž výstavy Juraja Tomana Nočné periférie sa uskutoční v piatok 27. januára o 18.00 h v A7 Gallery (365.labb, Lazovná 5). Súčasťou večerného programu v galérii bude performačná pohybová improvizácia tanečníčiek Lucie Bielikovej a Michaely Šeligovej Periférie pohybu.