Železničnú trať spájajúcu Banskú Bystricu s hlavným mestom čakajú aj tento rok práce na modernizácii a celkovej rekonštrukcii. Tej sa tentokrát dočká jeden z najkomplikovanejších úsekov, ktorým dosiaľ vlaky miestami prechádzali rýchlosťou pešej chôdze. Cestujúcich však čakajú mesiace obmedzení.

Práce sa tentokrát dotknú železnice medzi Novou Baňou, Tekovskou Breznicou a Hronským Beňadikom. Investícia financovaná z európskych zdrojov, konkrétne Plánu obnovy a odolnosti SR, dosiahne takmer 37,5 milióna eur. Zhotoviteľ ju má stihnúť za 330 dní.

„Celkovo sa zrekonštruuje 11,45 km železničného zvršku a spodku, 502 m nástupíšť, 6 priecestí, 7 výhybiek, 9 mostov a 19 priepustov, budovy a 1 prístrešok, 13,37 km trakčného vedenia, 36 kusov osvetlenia, rozvody nn a vn, transformačná stanica, miestny rádiový systém, jedno staničné zabezpečovacie zariadenie, oznamovacie zariadenie a 17,22 km úprav oznamovacích vedení,“ informovali Železnice Slovenskej republiky.

Cesta vlakom len s prestupom na náhradnú autobusovú dopravu

Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá je jediným osobným dopravcom na trati, nateraz plánuje nutné výluky od 9. júna do 14. decembra 2024.

Vlaky diaľkovej dopravy medzi Banskou Bystricou respektíve Zvolenom a Bratislavou budú končiť v Novej Bani, kde cestujúci prestúpia na náhradnú autobusovú dopravu. Z tej späť do vlakov prestúpia v stanici Kozárovce. Osobné vlaky medzi Zvolenom a Levicami budú mať zaistený prestup na náhradné autobusy už zo Žarnovice a prestup na vlaky bude opäť v stanici Kozárovce. Náhradné autobusy budú na týchto staniciach pristavené pred staničnými budovami.

Cestujúci sa však okrem dlhodobého prestupovania musia pripraviť aj na zmenu štandardu dopravy. Spojenia v úseku medzi Banskou Bystricou, respektíve Zvolenom a Novou Baňou nebudú zaisťované štandardnými vozňami rýchlikových spojení, ale súpravou EJ 660 známou aj pod názvom Panter. Tá neobsahuje vozeň prvej triedy a zároveň nie je možná rezervácia miest. Súpravy sú využívané prioritne pre lokálne a regionálne vlaky a cestujúci tak musia počítať aj s neraz náročnejšou prepravou väčšej batožiny.

„Predpokladané meškanie vlakov dotknutých výlukou môže byť cca 15 min. V prípade väčšieho meškania nie je zaručené čakanie prípojných vlakov,“ informovala Železničná spoločnosť Slovensko.