Quantcast

Porovnávať sa bude pivo z nezávislého pivovaru a nadnárodného koncernu. Za akciou stojí Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska, ktorá chce upozorniť na údajné agresívne konanie nadnárodných koncernov, unifikáciu piva či likvidáciu tradičných pivovarov.

Celoslovenský spotrebiteľský test odštartoval minulý víkend v Košiciach a zúčastnilo sa ho 538 účastníkov. Porovnávanie pív bude pokračovať v piatok a sobotu na Radvanskom jarmoku v Banskej Bystrici. “Dlhodobo upozorňujeme na agresívne obchodné praktiky veľkých zahraničných pivných koncernov, ktoré ovládajú 95% slovenského pivného trhu. Zneužívajú svoju ekonomickú silu a nútia prevádzky ponúkať iba ich výrobky. Nedávno dokonca jeden z nich zaútočil na nášho člena len kvôli tomu, že si dovolil v malej reklamnej kampani položiť otázku: ‘Viete, ktoré slovenské pivo je skutočne svetové?’ V Asociácii sme sa rozhodli vyzvať tento koncern na čestný verejný súboj. Vyzvali sme ho na spotrebiteľský slepý test ich piva a piva nášho napadnutého člena. Nech ľudia vyjadria svoj názor, ktoré pivo im chutí viac a je skutočne svetové. Na našu výzvu koncern nereagoval,” ozrejmil v tlačovom vyhlásení predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Ľubomír Vančo.

Okrem tlaku koncernov vadí malým pivovarom aj nezáujem štátu. Porovnávajú situáciu s Českou republikou. “Snažíme sa zo všetkých síl udržať pri živote nezávislé pivovarníctvo. Štát nám nijako nepomáha a nechráni nás pred tlakmi nadnárodných hráčov. Je to mimoriadne nespravodlivé, keď si uvedomíme, že vlastne držíme pri živote tradíciu, ktorá siaha až do 17. storočia, kedy tu na Slovensku bolo viac ako tisíc minipivovarov,“ dodáva Vančo. Podľa Asociácie v susednom Česku funguje 60 nezávislých priemyselných pivovarov a 150 minipivovarov, kým u nás ostal iba jeden nezávislý pivovar a zhruba 20 minipivovarov.

V slepom teste sa bude porovnávať Zlatý Bažant s Urpinerom. Heineken, ktorý Zlatý Bažant vyrába, hovorí, že jeho značky získali viacero ocenení. “Heineken Slovensko vyjadril svoje výhrady voči reklamnej kampani spoločnosti Urpiner ‘Viete, ktoré pivo je svetové?’. Dôvodom je skutočnosť, že dlhodobo používame výraz ‘svetové slovenské pivo’ pri komunikácii svojej značky Zlatý Bažant a zároveň máme zaregistrovanú ochrannú známku ‘Zlatý Bažant svetové slovenské pivo’,” vysvetľuje v stanovisku pre denník SME spoločnosť Heineken. Podľa nej, žiadnu oficiálnu výzvu na spotrebiteľský test neobdržali.