Niečoho ste sa zbavili a zarobili na tom alebo ste si pomohli nákupom lacných vecí. Jeden zákazník si kúpil obraz za deväť korún a potom ho predal za tridsaťpäť tisíc. Aj o tom bola Mega v Lazovnej ulici.

Majitelia Ľubomír Gajdúšek a Marián Medveď ju začali viesť pár mesiacov po revolúcii. Vtedy bola totiž v tomto segmente na trhu veľká diera. „Boli to krásne časy a my sme boli plní chuti a elánu, vyprahnutí predrevolučnou dobou. Boli to časy, keď sa dalo podnikateľsky odtrhnúť z reťaze,“ spomína jeden z nich.

Podstata dlhoročnej tradície podniku pramenila v jeho schopnosti adaptovať sa. „Spočiatku bol samozrejme chaos, ľudia nás posudzovali, niektorí odsudzovali, iným sa to páčilo. Ale v podstate väčšina bola nadšená, že sa môžu niečoho zbaviť a získať peniaze, iní si pomohli nákupom lacných vecí. A tak je to dodnes. Samozrejme boli úspechy i zakopnutia, ale čas nás naučil a vypracovali sme dokonalý systém práce tak, aby boli spokojní zákazníci aj my,“ približujú majitelia.

V bazáre si každý zákazník našiel to svoje. V ponuke bývalo vybavenie do domácnosti či dielne a nesmeli chýbať ani starožitnosti a zberateľské kúsky. Značnú časť sortimentu tvoril aj úplne nový tovar priamo z veľkoskladov. A čo bolo na tom najlepšie? „Príjemne nízke ceny. Na tom bol postavený celý náš podnikateľský zámer,“ hovorí jeden z majiteľov. Priznáva však aj to, že niektoré kúsky si na zákazníka počkali naozaj dlho. Niekedy aj desať rokov.

Niektoré príbehy z Megy boli skutočne bizarné. „Spomínam si na zákazníka, ktorý u nás predal hodnotnú bibliu a o dva roky si ju kúpil nazad a ani nevedel, že bola pôvodne jeho. Bol kúpou tak nadšený, že sme mu ju nakoniec predali za nákupnú cenu. Keď sa dozvedel pravdu, pozval nás všetkých na obed,“ o zážitok sa podelil majiteľ, ktorý dokonca raz predal obraz v hodnote tridsaťpäť tisíc za deväť korún, netušiac, akú má cenu.

Bazár nemal v regióne dlhodobú konkurenciu vďaka férovosti majiteľov a tomu, že sa nebáli straty. V horších časoch si vedeli aj utiahnuť opasky. Recept ako sa udržať na trhu celých tridsiatich rokov znie: „Cti si zákazníka svojho viac ako seba samého, nesnaž sa ho oklamať a hlavne, buď skromný. Slušnosť a poctivosť, aj keď je pravda, že dnes sa to príliš nenosí.“

Bazár v budove bývalého meštiackeho domu zo 16. storočia dnes ponúka na predaj realitná kancelária Do Domčeka.