Zdravá strava je niečím, čo sa poslednou dobou rieši najviac. Berie sa ohľad na štíhlejšiu postavu a zdravie všeobecne. To, čo jete, má ale vplyv aj na zdravie vašich zubov. Ak teda chcete mať zdravšie zuby, je potrebné sa niečomu vyhnúť a naopak iné potraviny do jedálnička zaradiť.

Zloženie potravín a prehľad o tom, čo jeme, nás zaujíma čím ďalej viac. Či už je cieľom lepšie zdravie alebo štíhlejšia postava, dáme si tú prácu a niečo navyše pre seba urobíme. Viete ale, že to, čo jete, má vplyv aj na zdravie vašich zubov?

Vápnik pre pevné zuby

Máte pocit, že vaše zuby dostávajú zabrať a potrebovali posilniť? Potom do svojho jedálnička zaraďte viac vápnika. Klasicky ho obsahujú mliečne výrobky, jogurty alebo syry. Jogurty sú vždy lepšie biele, pretože neobsahujú žiadnu sladkú príchuť. V prípade syrov môžete voliť aj tvrdé syry, pretože sa pri ich konzumácii produkuje viac slín, ktoré pomáhajú zamedziť usadzovaniu zubného povlaku.

Zdravšie ďasná s vitamínom B

Vitamín B sa najčastejšie dopĺňa v tabletách. Je tomu tak najmä preto, že veľmi vysoké množstvo ho obsahuje listová zelenina ako špenát alebo kel. A nejedná sa práve o najobľúbenejší potraviny. Nemusíte je ale nutne konzumovať v podobe, akú vám servírovali v školskej jedálni. Listová zelenina všeobecne je veľmi dobre použiteľná napríklad do dnes obľúbených zelených smoothie. Na ďasná i proti povlaku dobre pôsobí aj tvrdá koreňová zelenina, ktorá pomáha rovnako, ako vyššie spomínaný tvrdý syr. Prospešné sú aj tvrdšie druhy ovocia (jablká, hrušky), ale u nich si dávajte pozor, kedy je konzumujete, pretože obsahujú pomerne vysoké množstvo cukru.

Zaraďte aj viac orechov

O tom, že orechy sú pre naše telo prospešné, už nikto nepochybuje. Obsahujú množstvo antioxidantov a tiež potrebné oleje. Zároveň sú dobrou desiatou, pretože aj zasýti. Zo všetkých druhov orechov sú pre zuby však najprospešnejšie mandle, pretože obsahujú bielkoviny, vápnik a zároveň najmenšie množstvo cukru.

Čo zubom naopak uškodí?

Toho, čo zubom škodí je veľa, ale úplne najznámejšími zubnými škodcami sú cukry a kyseliny. Cukry aj kyseliny prispievajú k narušeniu zubnej skloviny, kde potom môže vzniknúť zubný kaz. Preto sa po ich konzumácii odporúča vyplachovať intenzívne ústa čistou vodou, ktorá pomôže aspoň časť zmyť. Čo sa týka čistenia zubov po konzumácii sladkého, tak sa zuby môžu zuby čistiť prakticky ihneď. V prípade kyslého odporúčame s čistením zubov počkať minimálne 30 minút. Takže aj po večernom poháriku vína radšej chvíľu s čistením zubov počkajte, aby ste si skôr neublížili, než pomohli.

Autor: www. nazuby.eu