Quantcast

Na záver roka vám prinášame rozhovor s Filipom Roháčekom, šéfredaktorom BBonline.sk, ktorý odkrýva pozadie vzniku portálu, kto za ním stojí a ako si predstavuje budúcnosť regionálneho online denníka v Banskej Bystrici.

Ako by si zhodnotil päťmesačné pôsobenie BBonline?

Na jednej strane sa nám podarila neuveriteľná vec, keď partia mladých ľudí dokázala na banskobystrické pomery vytvoriť celkom uznávané a seriózne médium. Za to krátke obdobie sme získali nevídanú popularitu. Stálo nás to veľa síl, ale vytvorili sme niečo, čo nás napĺňa. Na druhej strane sme v čistej strate, ale po tak krátkom čase to nie je nič nezvyčajné a v podstate sme to očakávali.

Čakal si, že na tom bude portál lepšie alebo horšie?

Keď som do tohto projektu išiel, mali sme jasné vízie, podľa ktorých ideme do dnes. Rátali sme však s tým, že sa nám podarí získať viac peňazí. Od toho sa odvíja to, že nemáme také kapacity ako by sme chceli mať a niektoré veci nerobíme tak systematicky ako by sme mohli robiť.  Očakávania sme naplnili po tej stránke, že sme dokázali za necelý polrok vytvoriť médium o takejto sile a návštevnosti. Nepodarilo sa nám zlepšiť ekonomické ukazovatele, čo sa za pol roka v médiách ani nedá.

Poďme k začiatkom. Čo bol prvý impulz pre vznik BBonline?

Nepopierajme, že niektorí členovia našej redakcie vrátane mňa, pracovali predtým v inom médiu, kde sme naberali novinárske skúsenosti. Nebolo to na škodu, ale ako mladí ľudia plní ideálov a snov sme ešte nechceli prekročiť určitú hranicu. Negatíva prevážili pozitíva a to bol prvý impulz, ktorý viedol k tomu, že som začiatkom tohto roka začal rozmýšľať o vytvorení vlastného projektu. Samozrejme nevedel som ako na to, a hlavne za čo. Tieto myšlienky vo mne vreli a postupne pohár pretiekol a vznikol aj priestor pre uskutočnenie nápadu.

Dá sa podľa teba robiť v regionálnych podmienkach nezávislá žurnalistika?

Médiá sú vždy odrazom toho, kto ich vlastní. Čiže keď BBonline vlastním ja, mám určité myšlienky, aj politické zmýšľanie… Keď vlastní iné médium politická strana,  je jasné, ktorým smerom sa jeho obsah uberá. V regionálnej žurnalistike navyše zvlášť vplýva, že každý každého v meste pozná, vzťahy sú poprepájané a neustále vás kontaktujú desiatky ľudí, ktorí majú svoje záujmy. Úplne nezávislý nikdy nebudete, lebo každý človek má svojich známych a priateľov, ktorým chce pomôcť. Lenže sú tu základy novinárskej etiky a tie sa buď dodržiavajú alebo nie. Myslím si, že my ich dodržiavame.

Nie je tu príliš veľa regionálnych portálov?

Ja som to písal v tom svojom prvom blogu. Médií tu môže byť koľko chce, ale iba jedno môže byť najlepšie. Zatiaľ nie sme najlepší, i keď to určite robíme na naše možnosti dobre. Nás štvalo, že médiá, ktoré tu sú, nepodávajú informácie tak zoširoka a objektívne ako by sa dalo. Preto sme vznikli my. Už je na ľuďoch, čo si vyberú.

Aké najväčšie problémy sa objavili v projekte, čo najviac sťažovalo prácu, ak sa teda takéto niečo objavilo?

Odpoveď je jasná, peniaze, ktoré v regióne nie sú. Regionálne médiá sú odčlenené od hlavného reklamného koláča, ktorý sa delí v Bratislave a peňazí na reklamu na internete je málo. My ako vznikajúce médium sme mali o to ťažšiu pozíciu. Okrem peňazí je problémom aj závisť, akonáhle sa človek do niečoho pustí, hneď sa stane aktérom milión scénarov, kto za čo, prečo a načo.

S tým súvisí asi aj najskloňovanejšia otázka s BBonline. Kto za portálom stojí?

Viem, padali mená od ľavice po pravicu, mená podnikateľov. Každý nás zaplatil. (smiech) Faktom je, že celé to vymyslel Filip Roháček, ktorý dal dokopy úvodný budget. Nebolo to len z mojich zárobkov, ktoré som doteraz mal. Korektne, podnikateľsky sme si sadli s priateľmi a tí nás pre začiatok podporili, podnikateľsky to zastrešili. Môžem na rovinu povedať, že títo nám pomohli k tomu úvodnému budgetu v začiatkoch, v súčasnosti nám nedávajú nič.

Ako vyzerá budúcnosť portálu?

Za päť mesiacov sa v médiách zatiaľ asi nikto nedostal do čiernych čísel. Mali sme vstupné investície, reklamnú kampaň, platíme ľudí, aj keď sám vieš, že málo (smiech). Predstava, že nezávislé médium by malo žiť z predaja reklamného priestoru sa dá naplniť, ale my sme nemali meno, takže ťažko sme mohli predať reklamný priestor vo väčšej miere. Je to zložité. Zatiaľ nám nezostáva nič iné, len vydržať. Tento projekt má šancu byť za určitých okolností, nepoviem ziskový, poviem, že by si mohol na seba vedieť zarobiť. Ešte to chce čas.

Keď sa opýtam na rovinu, že koľko potrebuje takáto stránka na činnosť?

Aby sme fungovali tak ako doteraz, tak by to chcelo 10 000 eur na celý rok.  Sme študenti, ktorí to robia z nadšenia, pre vlastné skúsenosti, pre Banskú Bystricu, ktorú majú v srdci a chcú pomôcť mestu. Peniaze, ktoré sme investovali beriem ako investíciu  nie do podnikania, ale do Banskobystričanov, aby sa im otvárali oči, nech vedia čo sa okolo nich deje.

Akú má v súčasnosti BBonline.sk návštevnosť?

Denne si na nás klikne od 900 do 1500 ľudí, keď rátame bežné dni. Nerátam nápory, ako napríklad volebné dni, kedy to bolo 6000 ľudí. To, že sme dosiahli takúto návštevnosť v Banskej Bystrici si vážim. Ešte stále však o nás nevedia všetci ľudia, chcelo by to raz takú mediálnu kampaň akú sme mali.

Najbližšie dni a týždne teda budú v znamení stretnutí s potenciálnymi inzerentmi prípadne o hľadaní investora?

Ja som to už načrtol. Financovanie je náročné, ale v prvom rade chcem nulovú závislosť od politiky. Politika je jedna veľká špinavá hra. Aj v regiónoch, viem o tom svoje a čím ďalej od toho budeme, tým lepšie. Druhá vec je, že priamo na ňu sa musíme obsahovo zamerať, lebo tam sa rozhoduje o tom, čo sa deje v uliciach mesta. Musíme sa pokúsiť nájsť stabilných reklamných partnerov, aj keď je  ťažké ľudí presvedčiť, aby si dali reklamu do regionálneho média na internete. Treba si uvedomiť, koľko ľudí si reálne všimne vašu reklamu, keď ste v strede inzertných novín, koľko ľudí reálne sleduje regionálne televízie. Ty si myslíš, že regionálnu TV si denne pozrie 1500 ľudí?

Neviem. Ja osobne ju denne nepozerám.

Niekto to pozerá. To je v poriadku, ale viem o tom veľmi veľa a je mi jasné, že ani jednu z tých dvoch, tu pôsobiach, si denne nepozrie 1500 ľudí. Už vôbec nie, ak máme brať len Bystričanov. Čo naopak my vieme na web denne dostať. Takže v prvom rade treba vysvetliť ľuďom, že na webe môže byť reklama efektívna. I keď povedzme si na rovinu, že efekt reklamy je všade nízky, ráta sa to na desatiny percenta pri väčšine kampaní, ale bez nej o vás ľudia nevedia.

Poďme aj do osobnejšej roviny. Máš o chvíľu 21 rokov, je to výhoda alebo nevýhoda? Ako ťa berú partneri pri jednaniach, dôverujú ti?

Už keď som zakladal BBonline, tak ľudia o mne vedeli. Začínal som v 14 rokoch organizovať podujatia, zháňať sponzorov a seriózne jednať s ľuďmi, čiže dnes už je to pre mňa rutina, už tri roky pracujem pre rôzne média. Momentálne to už teda nejak nevnímam. No a hlavne ak aj ľudia chcú už niečo od vás, tak ani oni sa nepozerajú na vek.

Ako reagovalo blízke okolie na projekt BBonline?

V podstate kladne. Ísť do niečoho takéhoto bolo pre mnohých bláznovstvo. Pre mňa je prvoradé, že my vieme prečo to robíme. Ukazuje sa, že sme Bystričanom v niektorých veciach otvorili oči a to je pre mňa hlavný vstup, čo do toho dávame. Ako na to reaguje okolie, záleží od každého jedného človeka.

Si rodený Banskobystričan, i keď študuješ v Bratislave. Keď to môžeš porovnať, dáva Banská Bystrica šancu ľuďom, nielen mladým, je to mesto kde sa dá prežiť celý život?

Musím povedať, že v Bystrici chcem celý život žiť a chcem tu pracovať a niečo vytvoriť. Ale zároveň musím priznať, že Banská Bystrica nie je také mesto, ktoré dáva toľko šancí na presadenie ako Bratislava. Tam je trh väčší,  skôr sa človek uplatní v hocijakej oblasti. Sú tam renomované firmy, ktoré vedia, že potenciál je aj v mladých ľuďoch, čo som tam už sám pocítil.

Keď sa takto stretneme o rok, čo budeš považovať za úspech?

Ťažko povedať, čo bude o rok. Mám vízie, vieme ako by sme to mohli robiť lepšie, ale netrúfam si povedať, čo budeme robiť. Všetko záleží od financií. Základom je zachovať tento portál aspoň v takom formáte v akom je a postupne sa zlepšovať. Server je uhradený na rok, takže tu budeme určite (smiech).